Vägen tillbaka

Sv: Vägen tillbaka

Vill inte heller att tråden ska handla om vad en häst kan bära. Mitt orosmoment är det samtal med ridskolechefen där jag får tala om vad jag väger och fråga om jag får prova att rida, tänk om jag får ett nej!! Då skäms jag ihjäl! Nästa problem, hur tusan ska jag komma upp? När jag red på topp vägde jag 78 kg till mina 160 cm och hade ett helsike att komma upp på alla hästar.....
varför ska du alls behöva berätta vad vågen säger?
Tala om att du är sugen på att komma igång med din ridning igen och fråga vilken häst du ska börja med.
 
Sv: Vägen tillbaka

Jag hade ett uppehåll på 20 år.
Läskigt men kul 1:a gången.
Skrittade runt i paddocken eftersom det gick bra så sadlade ägaren av hästen en till och vi dundrade iväg i galopp över fälten.
Med tanke på träningsvärken dan efter så ska man nog ta det litet lugnare.:D
Vikten är väl inget större problem när man inte är en obalanserad nybörjare.
Läste en artikel att hästens byggnad är mycket avgörande. En rejäl häst med kort rygg som är mycket riden ska inte ha några större problem med en större ryttare.
 
Sv: Vägen tillbaka

hehe, jag framstår säkert som en riktig mes, men det känns sååå konstigt att få be om att få rida! Jag liksom, som legat till sängs i flera år av min vikt. Är detta på riktigt? Är jag verkligen på väg tillbaka???
 
Sv: Vägen tillbaka

Heja heja! Ridskolehästar är ju vältränade och ridskolechefen vet väl om att du är en duktig ryttare. Det gäller ju bara lite "åka" i skritt och trav om jag förstått det rätt. Det kommer gå kanon! :) Uppdatera gärna!

Ojoj ni skulle sett mig när jag hade min första lektion på ridskolans största häst, såklart, och jag fick hjälp av både pall och personal. Läktarfolket har nog aldrig haft så kul, men upp kom jag. Att hästen knappt gick framåt var kanske bra.
 
Sv: Vägen tillbaka

Ojoj ni skulle sett mig när jag hade min första lektion på ridskolans största häst, såklart, och jag fick hjälp av både pall och personal. Läktarfolket har nog aldrig haft så kul, men upp kom jag. Att hästen knappt gick framåt var kanske bra.


Det är ju det som är det värsta, att det alltid ska sitta en hel panel på läktaren och tycka en massa. Men jag tänkte försöka få en förmiddag innan alla duktiga viktigpettrar kommer ;)
 
Sv: Vägen tillbaka

hehe, jag framstår säkert som en riktig mes, men det känns sååå konstigt att få be om att få rida! Jag liksom, som legat till sängs i flera år av min vikt. Är detta på riktigt? Är jag verkligen på väg tillbaka???

Du får vara en mes ;)

Klart det är på riktigt! ÄNTLIGEN! Ska du upp på hästryggen igen :)
Det måste vara en riktig befrielse att kunna börja leva och göra vad du vill igen?
Jag blir så glad av att läsa att du har lyckats gå ned i vikt och kunna börja leva igen. Jag hoppas verkligen att du ska klara av det och att det håller hela vägen nu när du varit så himla duktig och tagit tag i livet för det är verkligen inte lätt.
 
Sv: Vägen tillbaka

Det är ju det som är det värsta, att det alltid ska sitta en hel panel på läktaren och tycka en massa. Men jag tänkte försöka få en förmiddag innan alla duktiga viktigpettrar kommer ;)

Nu kommer jag på att jag ljög, jag hade en privatlektion på en mindre häst som leddes runt i grimskaft innan jag började gå på lektioner. Utan publik men jag har förträngt hur jag kom upp då :confused:
 
Sv: Vägen tillbaka

Det kommer gå bra!! Pepp, pepp, pepp!! Och jag använder också pall på mina två, 138 och 140. Justare mot hästen och bättre för sadeln :)
 
Sv: Vägen tillbaka

Det är ju det som är det värsta, att det alltid ska sitta en hel panel på läktaren och tycka en massa. Men jag tänkte försöka få en förmiddag innan alla duktiga viktigpettrar kommer ;)
Bor du nära mig?
Kom hit och låna min promenadkamel. Han bär gärna runt dig en stund och den enda publiken som finns här är hästarna i hagen bredvid paddocken....
 
Sv: Vägen tillbaka

Det är klart att du ska rida igen!
Jag höll upp i tretton år och började rida på barnens ridskola, i början av en graviditet, kunde inte låta bli. Så småningom skaffade vi egna hästar och jag började rida regelbundet i en vuxengrupp på en ridskola. Vår ridlärare var mkt bra. Hon var ganska tuff mot barnen men inte mot oss vuxna. Hon sa alltid att de som var yngre än 20 skulle göra som hon sa dvs galoppera, hoppa osv. Den som var äldre fick bestämma själv.

Även fast det är så att man minns allt så är man nog gärna lite försiktigare med åren. men strunta i de som ev skulle ha synpunkter. Det är ju dig det handlar om. Det är ju en möjlighet för dig att komma tillbaka igen.

Jag minns fortfarande hur det kändes att sitta på en häst igen - det var som att komma hem igen - att hitta det man letat efter i alla år.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 145
Senast: monster1
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 067
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp