the_connemara

Trådstartare
Som visar verklig temperatur, dvs väger in vindhastighet och gärna även luftfuktighet. Finns det?

Vad använder ni för att försöka få till täckessäsongen?

Sv: Väderapp

Har ingen app, men använder svt:s vädersida.
Vet inte om den är mer pålitlig än andra sidor men jag gillar deras grafik. Man ser t ex temp, vind och nederbörd för två dygn framåt i samma graf.
Man kan också se upplevd temperatur, men inte luftfuktighet.

Jag använder klart.se appen och yr.no appen. Kollar alltid vädret på kvällen för att förutspå täckesbehoven nu...

Inte just för täckning iofs, men jag använder SMHIs app, där kan man få antingen tabell eller utförligare diagram med vad du eftersöker. Jag har även haft lantbruksvädret, men tyckte den visade så fel här hos mig, kanske är den bättre att ha om man bor söderöver.

Jag använder mig av yr.no fast inte för att jag ska ha täcken på hästarna utan för att ha en övergripande koll på vädret. I vinter ska hästarna få en ligghall/vindskydd och jag vet ju att dom använder det vid dåligt väder.

Jag jobbar väldigt konstiga tider så en ligghall är långt bättre än att försöka täcka hästarna vettigt. Jag har inte en chans att åka från jobbet och kolla läget om det blir väderomslag mitt på dagen...

Jag har ju möjlighet att gå in för mina sen några år, och det är enormt skönt just i tider med svårförutsägbart väder. Även jag jobbar knasiga tider och långt hemifrån. Men med två 'icke fryslortar' och möjlighet att gå in (vilket båda utnyttjar när de känner behov, den ena mer än den andre) så är det 'bara' att så att säga vid tveksamhet lägga sig i underkant med täckningen. Blir det sämre väder än man trott så ja då ordnar de det själv genom att gå in, och blir det varmare blir de ändå inte kokta.

Inte hört talas om en sån app tyvärr, det måste vi nog räkna ut själv.

Jag använder SMHIs app, där finns temp, vind och fukt för varje timme.

Jag använder mig av AccuWeather. En kanonbra app som oftast har rätt. Det finns med verklig temperatur, "real feel" (vilket är kanon), luftfuktighet, UV-index, och vind + vindbyar. Utöver det finns även sikt samt soluppgång-nedgång. Jag kan ställa in den så jag visar temperaturen där jag är eller på ett specifikt ställe. Den visar timme för timme ett dygn framöver + en 10dygnsprognos.

Jag hittade massa versioner av accuw och klickade runt lite men kom fram till att ett bokmärke på sidan med timme för timme prognos var snabbaste sättet att hitta prognosen med upplevd temperatur. Hittade jag inte rätt?

Lokala väderprognoser som har med alla väderförhållanden- "känns som", är ganska nyttigt för de som tror att ett visst täcke räcker fast det blåser så mkt att funktionen nästan spelar ut sin roll.

Då hamnar man i den verkliga 20gradiga komfortzonen som hästen påstås klara.

Tar man inte med vind, luftfuktighet samt nederbörd i kalkylen är gradantalet åt tjottahejti.;)

om det stämde med att hästar upplever +-0 - 20 som lika skulle de heller inte ha behov av att skaffa vinterpäls.

jag gillar min hovis liknelse till tanten som menade att hästen har ju täcke på- i storm med regn eller snö. -" Sätt på dig en kappa så ska jag se till dig efter 3-4 h o se hur skönt du tycker att det är." :rofl:

Precis. Här blåser massor därav söker jag någon med vilken temperatur det känns som. Men det verkar vara lite ovanligt!

Vi har vindskydd och mat till djuren, men rätt täcke är ju ändå smidigast!

Jag vet inte men jag tror det. Min visar "just nu" och timme för timme. Sen kan jag gå in på flerdygnsprognoser. Loggan är en gul sol om det hjälper :p

Jag använder mig av AccuWeather. En kanonbra app som oftast har rätt. Det finns med verklig temperatur, "real feel" (vilket är kanon), luftfuktighet, UV-index, och vind + vindbyar. Utöver det finns även sikt samt soluppgång-nedgång. Jag kan ställa in den så jag visar temperaturen där jag är eller på ett specifikt ställe. Den visar timme för timme ett dygn framöver + en 10dygnsprognos.

Tänkte också rekommendera accu-weather. Tycker reel-feel temperaturen oftast stämemr ganska bra med uppfattningen jag har också så den torde hjälpa dig med täckesbehovet?

Jag har en Android men jag borde ju lyckats hitta den på deras hemsida om jag inte är helt blind, haha :-D

Knapplån. Om det är kyleffekten du är ute efter kan du ju skriva ut en tabell som denna http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning och kolla prognosens temperatur och vind och göra en egen beräkning. Om det nu inte finns i en app alltså (konstigt nog har jag kunnat ha häst utan både mobil och appar, men det var ju länge sen förstås :o)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 800
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka