Vadderat transporttäcke

Bymanequestrian

Trådstartare
Vi har en häst hemma i vårt tävlingsstall som tar väldigt stort stöd av väggarna när hon åker transport/lastbil.
Hon tar så mycket stöd att hon skaver upp skinnet över höftknölen. Vi letar därför efter ett täcke eller liknande som kan hjälpa henne med detta, utan framgång.

Är det möjligtvis någon som har liknande problem och har en lösning ? Eller vet vart man kan hitta något vadderat täcke ? :D

Sv: Vadderat transporttäcke

man kan ju ta och sy ihop ett gammalt tjockt vinter täcke med ett transport täcke så det är vadderat vid rumpan på hästen och tunt och svalt i övrigt.
tror intresse att det finns några täcke som är vadderade så. förutom vinter täcken.

Jag slulle sätta kuddar i trailen istället. Ett täcke blir varmt på sommaren. Kuddar fins att köpa där de säljer trailöers.

Jag hade för några år sedan samma problem med en av mina hästar, han tryckte/skavde så pass att ett fleecetäcke smälte O_o Klistrade på tjockt skumgummi utanpå täcket där den tryckte (alltså en bit på varje sida), Fult men funkade på den :D

Köp en transport med vadderade väggar, det har jag i min. Kanske går att sätta dit i efterhand också?

Mitt sto gör så när hon brunstar..

Varken vadderade täcken eller vadderade väggar funkar, hon gnider sönder sig ändå SUCK :crazy::meh::mad::banghead:O_o

Det är ju friktionen mellan hårremmen och det som de skaver mot som orsakar skaven/såren, så man måste hitta ett bra sätt för just sin häst att se till att det blir så lite friktion som möjligt - alltså halkigt!

Jag hade en häst som tog stöd med ena skinkan när han åkte snett bakåt - där hjälpte det med att smörja rejält med Helosan runt bärbensknölen.

Är det själva höftbensknölen som är utsatt kan man sätta ett däck (större skottkärrehjuls-modell, typ) så att inte knölen når väggen och smeta in själva däcket med vaselin eller liknande.

Trycker de svansen mot bakluckan på transporten kan man hänga dit en åkmadrass i galon efter att man fällt upp luckan.

Nöden är uppfinningarnas moder! ;)

Hoppas du hittar något som funkar.
/Keb

Det är ju friktionen mellan hårremmen och det som de skaver mot som orsakar skaven/såren, så man måste hitta ett bra sätt för just sin häst att se till att det blir så lite friktion som möjligt - alltså halkigt!

Jag hade en häst som tog stöd med ena skinkan när han åkte snett bakåt - där hjälpte det med att smörja rejält med Helosan runt bärbensknölen.

Är det själva höftbensknölen som är utsatt kan man sätta ett däck (större skottkärrehjuls-modell, typ) så att inte knölen når väggen och smeta in själva däcket med vaselin eller liknande.

Trycker de svansen mot bakluckan på transporten kan man hänga dit en åkmadrass i galon efter att man fällt upp luckan.

Nöden är uppfinningarnas moder! ;)

Hoppas du hittar något som funkar.
/Keb

Smörja hjälper inte på min häst, vaxa väggen så det glider lätt hjälper inte.
Hon trycker så hårt att hela väggen bångnar och man tror den ska gå av.
Inte helt trevlig syn man får i backspegeln då.
Sätta hjul på väggen fungerar inte heller då hon bara byter ställe, hon han köra alla ställningar i hela världen bara för att kunna gnugga sig mot en vägg.

Har du testat att köra utan mellanvägg så att hon måste koncentrera sig på att hålla balansen istället?

Står hon alltså som ett ljus om hon inte är brunstig?

/Keb

Har du testat att köra utan mellanvägg så att hon måste koncentrera sig på att hålla balansen istället?

Står hon alltså som ett ljus om hon inte är brunstig?

/Keb

Haha det spelar ingen roll om det är mellanvägg i eller ej.
Hon står så gott som ett ljus när hon inte brunstar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
631
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 016
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka