Vaddå känslig?

W

Weemacred

Ser i en massa annonser att folk skriver att hästar är "känsliga" eller "kan vara lite känslig". Man kan alltså skriva att en häst är "snäll i all hantering o snäll att rida men lite känslig".
Är detta kod för något o isåfall vad? :confused: :confused: Menar man att den är livrädd för trafik eller knasig på ngt sätt eller att den inte gillar spöet, eller vad menar man?
 
Sv: Vaddå känslig?

jag tror att man helt enkelt för det mesta menar:
"vill inte ha nån som sparkar och slår på sig" , alltså normal häst, men man vill inte ha en okänslig eller orutinerad ryttare.
 
Sv: Vaddå känslig?

Jag kallade nog min unghäst för känslig i annonsen när jag sålde honom.
Han reagerar kraftigt om man är burdus och hårdhänt med honom. Han blir antingen rädd eller går emot då, och då är det svårt att återfå hans förtroende.
Han är också känslig på det viset att han läser av ens kroppsspråk mycket bra och är hela tiden uppmärksam på det. Superenkel att löslongera osv då han reagerar på minsta signal, lite jobbigt om man inte själv har tillräcklig kroppskontroll :crazy:

Så, beroende på hur man är själv så kan väl känslig vara både bra och dåligt.
För mig personligen gillar jag lite mer okänsliga hästar som förlåter mig mina otydligheter :o :p
Och då menar jag inte okänsliga som hårda och ovilliga, utan bara mer förlåtande...
 
Sv: Vaddå känslig?

Det är en beskrivning på hur jag vill ha hästar.
Snäll men inte halvdöd.
Jag föredrar för egen del hyperkänsliga vulkaner.
De måste dock vara modiga och orädda, samt stabila i psyket.
 
Sv: Vaddå känslig?

Känslig är att hästen te.x inte tål hårt bank med skänklarna, snabba ryck i tyglarna, Motsattsen till dom flesta ridskolehästarna helt enkelt om du förstår vad jag menar.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp