L

Loexab

..less jag blir, jag såg en annons på en häst nyss och det stog på slutet ungefär såhär:

*Ej till någon under 18 då jag inte vill ha en nybörjare till h*n*

Det finns tusentals ungdomar som kan behandla en häst bättre än många vuxna, grr!

Jag har bara väldigt tråkigt och en dålig dag, haha. Kanske inte mycket att hetsa upp sig för men men :angel:

Sv: Vad..

När min häst var till salu så ville jag bara sälja till dom över 18. Trotts att jag inte ens fyllt det själv:angel: Men jag intresserade mej även för 15-18 åringar också, kunde ju gjort ett undantag om det varit rätt person. Men helst hade jag velat sälja till nån 30+.:D

Jo man kan ju lätt känna så kanske, men jag skulle skriva att erfaren ryttare krävdes :)

sant, det är ju bättre att skriva rutinerad ryttar/skötare krävs.

asså det finns ju mycket erfarna och rutinerade människor under 18år, inom alla områden.
men då vill man ha referenser på det.

haha jag känner också flera väldigt unga tjejer som är otroligt duktiga och kunniga.
Fast måste nog erkänna att jag helst av allt skulle sälja till någon som fyllt 18. Vet inte varför, men jag kanske inbillar mig att vuxna tar mer ansvar?

haha jag känner också flera väldigt unga tjejer som är otroligt duktiga och kunniga.
Fast måste nog erkänna att jag helst av allt skulle sälja till någon som fyllt 18. Vet inte varför, men jag kanske inbillar mig att vuxna tar mer ansvar?

jaa, jag är nog inne lite på samma spår som du... det känns "säkrast" att sälja hästen till nån över 18 men det viktigaste är ju att ryttaren rider hästen på ett sunt sätt. Inte under 16 iaf, haha.

Är man yngre är risken större att intresset svalnar eller att man får ta uppehåll pga studier, vill man ha ett livslångt hem då förstår jag om man hellre väljer någon som stadgat sig. Men som du skrev så var det ju inte därför personen i denna annons skrev endast över 18 år.

jag kan morra emd dig är i humör exakt innan mens *:love: not...*

det är ju som att säga att de som tävlar ex. ponny SM är orutinerade efter som de är under 18 år, och vad är dt som säger att häst intresset svalnar? är du under 18 och är ruttinerad ryttare och ringer på en häst där det söks en rut. ryttare?`då skulle ju kanppast en tjej som kille som ridit en termin ringa på den :smirk:

jaaaa jag vet jag är agressiv men men...

vad är det som säger att en K/M på 30+ skulle behålla intresset resten av livet? man kan skriva ERFAREN RYTTARE KRÄVES annars kanske det kommer 50 åringar som tagit upp häst intresset igen *vem säger att det håller då? *

Jag tror det beror på att man vill ha en seriös vuxen att göra upp tex kontrakt med, så med en bra förälder kanske det går även om ryttaren är yngre. Det man inte vill ha är 14-åringar som ringer på ett initiativ och som inte ens pratat med föräldrarna, de kanske gör upp tid för att titta osv men kommer inte, det kostar tid och energi.

Man vill ha vuxna som säkerhet i bakgrunden.

Så Ts låt mamma eller pappa ringa så kanske det går bra.:idea:

Jag har tänkt på det där och om jag nångång skulle sälja min häst (ej troligt dock ;) ) så skulle jag inte heller vilja sälja till någon under 18.
Men det är enbart pga att hon gärna slänger av folk, och jag vill att en myndig person ska kunna avgöra om de vill ha en sån häst eller inte.

Är det en person under 18, där föräldrarna med största sannorlikhet betalar både inköptspriset & rörliga kostnader så kan vad som helst hända om hästen skulle slänga av "ungen".
En vuxen människa kan bestämma själv på ett annat sätt.

Sen ÄR vuxna generellt mer mogna i sättet (Fast just 18 är väl ingen mogenhetsgräns men..) och tar ansvar på ett helt annat sätt.

Även för folk som ännu ej börjat gymnasiet är det väldigt svårt att veta om de har ork/möjlighet att ha en häst. Gymnasietiden är väldigt krävande!

Sluddersludder. Hoppas du förstår min poäng.?! :p
Kan ju säga att min fjording som har varit hos några fodervärdar, har däremot aldrig varit hos nån vuxen förrut.
Hennes FVar har varit i 13årsåldern.

Jag tror, som en del andra i tråden, att åldern har betydelse mer för det "stora hela." Det finns säkerligen många 15-16-åringar som är bättre på att hantera en häst än vad jag (en mycket vuxen människa ;)) är, men det finns många andra aspekter kring hästhållning.

Det är mycket praktiskt som ska fixas och jag tror faktiskt att en person över 18 år klarar detta bättre i regel. Jag tänker på sådana "detaljer" som att teckna försäkring, skaffa stallplats, anlita hovslagare, köpa in grovfoder, etc. etc. etc.

Jag tänker även på förmågan att fatta beslut angående om veterinär behöver anlitas eller ej vid skada och sjukdom. Föräldrar kan självklart också hjälpa till med sådant, men då krävs det att de besitter ett i allafall minimum av hästintresse och kunskap. Därför skulle jag hellre leta efter en lite äldre person som köpare om jag skulle sälja min häst, alternativt en hästvan familj. Det skulle kännas tryggare.

Jag köper in mitt foder själv, alltid, fixar alltid hovis själv, fixade stallplatsen själv samt ger stallägaren pengarna själv, betalade hästen (inköpet) helt själv och jag ringde och frågade hur försäkringarna fungerade. Så visst finns det undomar som gör sånt själv, till och med i vissa fall bättre än vuxna! :)

Precis, det där med att intresset svalnar och man ej skulle ha tid är (tror jag) gäller lika mycket för en vuxen som ungdom.

Till Vita_N..; Min gymnasietid gick/går så mycket bättre när jag skaffade häst, jag mår bättre på alla sätt. Piggare, kryare, har alltid nått att göra, jag har någonstans att ta vägen då jag vill vara ifred, osv :)

Bra för dig! ;)

Det jag tänkte på är att många gymnasieelever får väldigt jobbiga scheman med långa dagar (speciellt för folk som pendlar) och mycket läxor, och är man en flitig student så kan det bli lätt att man inte orkar med en häst.

Jag tyckte det var väldigt skönt det året jag inte hade nån egen (Red dock en häst typ 5 dgr i veckan :p ) för man slapp åka dit varje dag. Var man trött kunde man strunta i att åka till stallet osv.

och sen finns det ju unga som mognat väldigt tidigt. Jag blev helt paff sist jag mötte en :eek:

jag är 16, haft häst i två år o betalar för den själv, ringer vet, hovslagare o stallplats anmäler till tävlingar, ringer tränare....allt sj!Aldrig har ja vart sen med en hyra lr betalning, ja ha skött hästen helt sj utan hjälp av ngn, vad är det som får mig att vara mindre bruklig som hästägare en en person över 18??!? ja vet att många äldre 40+ är sämre hästägare än många ungdomar ja känner, oftast blir häastarna bortklemade o int ridna rätt, de ha tagit upp ridningen igen, de red ju några år som tonåringar o bestämmer sig nu för att efter20 år köpa en häst! mkt har förändrats o nu är hästen deras nya gosedjur...självklart finns de många duktiga ryttare över 40,...MÅNGA men de finns även sämre, man kan int dra alla över en gräns o säga att de över 18 är bättre hästägare!!!!!

visst har du rätt, så länge det finns vuxna bakom som tar det yttersta ansvaret. dom flesta tonåringar tjänar inte så mkt. pengar som det krävs för att kunna hålla häst och allt vad det kan innebärautan ekonomiskt stöd.

själv säljer jag inte häst till ungdommar om dom inte har någon vuxen runt sig med god hästvana och insikt i vad det kan kosta, och som betalar om hästen behöver vård eller annat som medför dryga utgifter.

antag att hästen skulle råka ut för någon form av skada/olycka och behöver stå ett längre tag på klinik. då måste den budgeten finnas (utanpå alla flytande kostnader) och det kan lätt ramla iväg på belopp över 10.000 ur egen ficka.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: AW
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd