F

Fullblod

Vad ger man en häst som är svår att få upp å hålla hull, är kräsen, vill inte äta mycket, är het, har mugg och en del gallor. Tilläggas bör att hon är drygt 175 i manken och 10 år. Ett väldigt ädelt halvblod. Just nu får hon D&H Build up som hon älskar och har gått upp i vikt av. Hon börjar faktiskt se riktigt trevlig ut. Men hon har fortfarande en del gallor och muggen vill inte ge med sig. All hjälp tas tacksamt emot.

Sv: Vad??

Ett problem med mugg efter vad jag har förstått är att det kan bero på antingen bakterier eller svamp eller båda. Det finns inte så många medel som hjälper mot båda så risken är att man bara får bort den ena, byter medel, får bort den andra men då har den första kommit igen osv.

Sara

Nu undrar jag lite varför du svara mig? Jag vet att mugg kan bero på olika saker det är därför som jag frågade TS hur den ser ut.

Ja du... den är ganska torr... hon verkar inte ha speciellt ont av den utan det är snarare riktigt irriterande för en annan som ser den hela tiden:angel:

Jag hade satsat på ett riktigt dundergrovfoder och vi har fått bra resultat med Hippo Alfa till kräsna fullblodet som tycker D&H smakar gammal strumpa. Lusern är också enligt herrn fullblodsgift, det enda som har gått ner utan knot är just Alfa.

Bra med protein (grönmjölsbaserat), smakligt och hög kvot. En skvätt linfröolja och en lugn omgivning gav oss en ny häst.

D&H är smaskens men riktigt dyrt... däremot Alfan tyckte jag inte hon la på sig så mycket av... hände lixom inte så mycket... däremot var den oxå helt ok i smaken enligt donnan...

Masse: Ska prova Vircon-S och se vad som händer.

Ja, vi är faktiskt rätt glada att fullblodet inte diggade D&H, det hade ju varit dyrare.

I uppfodringsskedet fick herrn 4,5 kg Alfa per dag, det gick på några veckor att se en rejäl förändring. Nu under betet går han på 2-3 kg bereoende på arbete.

Byt foder. Köp Åsebro Cool. Ett kanonbra foder. Muggen och gallorna försvinner och hästen går upp i hull. Lycka Till!:banana:

Hmmm låter ju lite mysko.. Om fodret skulle kunna bota allt så borde det ju faktiskt vara klassat som doping:angel::D

Hon gick på 5 kg om dagen i höstas när hon fick det... men det hände inget... möjligt att det skulle funka nu när hon lagt på sig lite... iaf för att hålla hullet... förstår inte varför det inte tog på henne... alla har ju sagt att hästarna lagt på sig så fint av alfan men inte hon... funderar dock på om det är stärkelse som orsakar både mugg och gallor... kan det vara så illa??

det åt min valack ett tag då han behövde mer hull,men jag tyckte det var skit.. Även så började hästarna äta på trät när dom fick det fodret:confused:

Hade tyvärr ingen analys på höet så jag har svårt att svara på detta... analys kommer att skickas in på höet för året...

Men hon fick i övrigt:

ca 12 kg hö eller fri tillgång.

Senast ändrad av en moderator:

Har iaf ett kanonbra knep mot gallorna åt dig! Köp vitkål och lägg bladen över gallorna. Linda sedan över med stallbandage och låt vara under natten. Dan efter är de borta om inte annat så nästan. Har aldrig behövt ha min pålla stående mer än 2 nätter med kålen ..:) och efter de 2 nätterna har de varit borta helt!

Har iaf ett kanonbra knep mot gallorna åt dig! Köp vitkål och lägg bladen över gallorna. Linda sedan över med stallbandage och låt vara under natten. Dan efter är de borta om inte annat så nästan. Har aldrig behövt ha min pålla stående mer än 2 nätter med kålen ..:) och efter de 2 nätterna har de varit borta helt!

Gallor? Men TS pratade ju om mugg.... :confused:
Till TS. Jag tänkte på en annan sak, som oxå är viktig. Borsta karlederna rena varje gång du plockar ut hästen, så slipper hästen få mugg nästa gång. Men hur man nu ska behandla muggen tycker jag att nån användare här inne har gett dig ett tips. Tvätta det med Virkon-S.

Jag hade problem med mugg och gallor på min häst tidigare. Att borsta på mugg som carolrita föreslog förvärrar bara och gör huden ännu mer känslig. har också provat virkon-s men tyckte inte den funkade. Däremot så finns en salva på apoteket salisyrsyra ( eller nått liknade) vit tub med orange-röd text. Den är kanon. Mild men ändå effektiv.
Att prova vitkål på benen har jag aldrig gjort. Hur kommer man på att det fungerar? Snälla Trasdokka berätta, det är ju urhäftigt med sånna gamla "häxkonster". Annars att linda nattetid och mkt motion är ju alltid bra.
När det gäller fodret får du nog prova dig fram, det är ju så olika på olika hästar men tycker du fått bra råd av andra.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 568
Senast: AraSlei
·
Övr. Barn Jag har träffat någon ett tag (drygt 3 mån på riktigt, 6 mån allt som allt egentligen, se förklaring nedan), och det var länge sen något...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
21 874
Kropp & Själ Hej alla! Jag är ny här men har läst länge och sett vad mycket kloka människor det finns här! Och nu behöver jag själv lite hjälp med...
2
Svar
24
· Visningar
6 405
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka