Cinta

Trådstartare
Vad är det som hände? Hon bara ligger ner (inte fång) och hon äter inget. Fölet diar från henne när hon ligger på sidan! Lyckades få upp henne på fötterna men ville fortfarande inte äta ngt och hon gick tillbaka och lade sig igen!!!! Hon flemar hela tiden och är ovanligt lugn!!

VAD ÄR DET??!!!
Svara gärna jag är väldigt orolig. Kommer att kontakta veterinären men de är lite svåra här omkring. De kommer inte alltid. :cry:

Sv: Vad????

Hade gjort allt i min makt för att få tag på veterinär!!!!
Vet en häst som gjorde så och hade kraftig fång med väldiga smärtor också från buken (kolik).

Låter magen? Uttorkad? Vet du när hon drack eller bajsade senast? Färg på slemhinnor? Puls?

Jag skulle ut och gå med henne låter som det kan vara kolik.

Magen låter okej. Har inte varit hemma på hela dagen så jag vet inte när hon drack eller bajsade sist. Hon har spår efter lös mage iaf så ngn gång i dag har hon bajsat. Hon ligger bara still i hagen. Hon rullar sig inte eller sparkar. Har precis fått henne att stå och gå lite och det var inga problem.

Mitt sto gjorde exakt likadant som din, hon hade en lätt kolik en gång för tio år sedan orsakad av otillräckligt blött foder. veterinären rådde mig i tele att få i henne olja så foderproppen löste sig och det gjorde den.

Nu är det inte alls säkert din häst har samma orsak till kolik, men det låter som att det är kolik iallafall. Gå ut o gå!

Tycker också som det låter som kolik!

Min häst hade gaskolik i vintras och betedde sig som din. Flemmade och ville bara ligga ner. Hon varken rullade eller slog i boxen, bara låg stilla. Magen lät som vanligt, däremot väldigt spänd buk.

Senast ändrad av en moderator:

Säkert kolik, ut och gå! Min hade kolik för en vecka sedan...

Fick då tipset att gå ett tag (c:a 20 min) och sedan vila 5 min där jag erbjöd något energi och vattenrikt foder som hästen gärna åt (betfor i mitt fall). Han gjorde allt ha skulle både bajsade och kissade, men åt inte. Efter 6 timmar började han äta i en av vilopauserna. Han mage lät inte så mycket i böjan men efter en timme max så lät den igen...

Har också läst att fång kan orsaka att de lägger sig ner... Men då är frågan om man ska ut och gå eller ej???

LYCKA TILL!

har hästen fång och så pass ont att den ligger går det knappast att få upp den på fötter, så jag tror inte det är fång.

Bara en stilla undran ? Upphör aldrig att förvåna mig över en del inlägg här. Om man kommer hem och hittar sin häst på detta vis, man får upp den men den lägger sig genast igen, går man då ifrån den för att gå in och koppla upp sig på internet ?????

Har man mobil så ser man till att få upp hästen och går med den samtidigt som man ringer en veterinär DIREKT speciellt när man inte har en aning om hur länge hästen legat på detta vis gäller det att handla snabbt. Har man inte mobil och ingen hjälp så kastar man sig in och ringer en vet för att sedan direkt gå ut och ta hand om hästen. Kolik är inget att leka med, kan sluta riktigt illa mkt snabbt.

gylle skrev:
Bara en stilla undran ? Upphör aldrig att förvåna mig över en del inlägg här. Om man kommer hem och hittar sin häst på detta vis, man får upp den men den lägger sig genast igen, går man då ifrån den för att gå in och koppla upp sig på internet ?????

Har man mobil så ser man till att få upp hästen och går med den samtidigt som man ringer en veterinär DIREKT speciellt när man inte har en aning om hur länge hästen legat på detta vis gäller det att handla snabbt. Har man inte mobil och ingen hjälp så kastar man sig in och ringer en vet för att sedan direkt gå ut och ta hand om hästen. Kolik är inget att leka med, kan sluta riktigt illa mkt snabbt.

:bow: :bow: :bow: Har själv funderat över samma sak ibland (och inte bara i den här tråden..)

Jag är uppkopplad hela tiden och jag hade tid när jag försökte få tag på en veterinär. Annars hade jag inte ens varit inne.

Nu fick jag tillslut tag på en veterinär, men inte ens han ville komma ut och kolla på henne. Detta har hänt mig innan när en häst fick ett djupt jack in till benet (hade behövts sys). Vet. ville inte komma ut för det var sent på kvällen och helg. Har aldrig skällt på någon som jag gjorde med honnom. Men det ordnade sig.

Nu ordnade det sig även denna gg. Stoet mår bra och äter friskt. Jag kommer ändra hennes foder från nu bara.

Va bra att det ordnade sig, vad var det för fel då? Kolik eller?
Vad jag märkt här inne är att man får skriva noga vad som händer ex att man väntar på vet osv ;)

Jag som har hästarna hemma på gården och därmed 20 meter till närmaste internet dator tycker inte det är så märkvärdigt att posta ett inlägg på buke, det tar mig två minuter att göra. Man kan få mycket värdefulla tips och råd även härifrån.

Jag har varit med om att fått vänta länge på veterinär, när man lagt in en fråga här har man fått fler nyttiga svar från tio personer på mindre tid än vad det tar för veterinären att ta sig ut till mig.

Man får använda sitt sunda förnuft. Ring veterinären om hästen är sjuk - självklart, men har man internet i närheten så ser jag inget fel alls i all slänga in en fråga - det kan vara värt mer än man tror!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud