Vad visar böjprov?

Sv: Vad visar böjprov?

Ja, jag undrar också varför man inte longerar alla hästar. Finns det någon annan förklaring än att man bara inte ids? :confused:
Visserligen finns ju hästar som inte går att longera (min medryttarhäst tex, trots ålder på 19 år) men då kanske man kan springa med dem på böjt spår istället, med ett långt grimskaft så att man inte skymmer sikten?

Jag anser att en seriös veterinärbesikning inkluderar ridprov (om hästen är riden) annars löslongering (unghäst) eller longering (körhäst).

Ja jag har lärt mig den trissta vägen. Så i fortsättningen är det longering som gäller!

Men endå konstigt att det inte är standard på besiktningen uttan tydligen något du måste be om??

Vilket bra svar :)

Jag ogillar böjprov eftersom jag har hört att man kan böja sönder hästen. Det är dock så gammalt så jag minns inte vilka källor jag hört det ifrån. Men jag tycker det finns bättre sätt att utreda hältor och väljer då bort böjprov så långt som det är möjligt.

De flesta elithästar kontrolleras ju regelbundet och då ingår ju böjprov också. ett par gånger om året. Så länge det är en sund veterinär så är det ju aldrig några problem.. Kollar själv mina hästar var 3-5 månad då ingår böjprov och longering på hårt och mjukt underlag som standard..
Men visst jag har kliniker, veterinärer som jag aldrig skulle låta böja någon av mina hästar eller hästar som jag förmedlar. De måste kunna ta hänsyn till hästars ålder och vad de har gjort i sitt liv.

Ett tipps är att inte bara göra böjprov utan oxå få hästen longerad. Jag har två hästar i min närhet som båda gick igenom besiktningen utan annmärkning (bara böjda) en månad senare visar båda hästarna hällta men bara på böjt spår. Den ene har spatt och den andre har knäledsinflamation.

Dett ahade säkert upptäckts om veterinärerna som besiktigade hade sett respektive hästar på böjt spår.

Vad jag undrar över är. varför inte longera en häst vid besiktningen? det finns till och med en kolon för longering i besiktnings papprerna... Lite spinn off på den egentliga tråden.. men jag kunde inte hålla mej :P

En hästs rörelsemönster är en ögonblicksbild. Böjprov ua ena månaden behöver inte betyda att hästen inte kan bli halt nästa. Men visst är det ett bra komplement med arbetsprov, t ex longering, dock är det inte en likvärdig undersökningsmetod och jag kan lova dig att fler hältor skulle missas om man bara linlöpte hästarna.

Arbetsprover räknas som en utökad besiktning, dvs det ingår inte per automatik i en standardundersökning. Om veterinären hittar ngt som inte är helt ok med rörelseapparaten, t ex en avvikande exteriör eller en markering efter böjprov, kan man utvidga besiktningen till att omfatta t ex longering eller ridprov. Man kan förstås också be om att dessa undersökningar görs.

Det finns även andra exempel på utökade undersökningar (som även de har en ruta i besiktningsintyget), t ex blodprov, neurlogisk undersökning mm. Vetten kryssar i de undersökningar som utförs.

Vill man ha ALLT gjort får man betala för det. Och hur noggrann undersökningen än är så kan något förbises eller tolkas som mindre betydelsefullt än vad det senare visar sig vara.

Men, när jag har besiktat hästar, dvs för köp eller försäljning, så har arbetsprov ingått.
Det har alltid varit standard att hästen longeras och böjs.

Norrland

De flesta elithästar kontrolleras ju regelbundet och då ingår ju böjprov också. ett par gånger om året. Så länge det är en sund veterinär så är det ju aldrig några problem.. Kollar själv mina hästar var 3-5 månad då ingår böjprov och longering på hårt och mjukt underlag som standard..
Men visst jag har kliniker, veterinärer som jag aldrig skulle låta böja någon av mina hästar eller hästar som jag förmedlar. De måste kunna ta hänsyn till hästars ålder och vad de har gjort i sitt liv.

Då ska man ju kunna välja ut dessa man litar på oxå. Tyvärr har jag tråkiga erfarenheter av vår vanliga klinik i närheten och hittade denna (som ja gref till i mitt inlägg ovan) istället. Sedan dess har jag låtit bli böjprov. Det hade nog varit skillnad om jag fått förtroende för de som arbetade på kliniken som gör böjprov.

ja, på dom hästar jag köpt så har longering ingått automatisk. inte för att det är så många men. :p jag har fått intryck av att det är ganska standard, även vid gårdsbesiktningar. ridprov däremot förekommer nog mkt sällan.

Jag ska ju köpa häst nu och sälja, och jag funderar om det inte är bättre med endast röntgen och eftersom det finns dåliga erfarenheter från böjprov här på buke.

Utan böjprov har du väl inte en fullvärdig veterinärbesiktning? Och det är ju inte så bra... Rätta mig om jag har fel!

stämmer det om man tar röntgen istället? jag gillar inte böjprov mest för att jag vet mina kompisars erfarenheter.

På röntgen ser man skelettförändringar och "större" skador på ledbrosk. Man ser inte en ledinflammation, en synovit, ligamentskador eller tidiga broskdefekter. Röntgen är ett hjälpmedel som i första hand bör användas för diagnostik där en misstanke om skada föreligger samt vid kontroll av predisponerade leder (t ex i avelssyfte hos hundar). Vid röntgen i samband med besiktning hos häst missar man alltså en hel del skador som ett böjprov hade avslöjat. Man kan naturligtvis hitta defekter som har betydelse för hästen i dagsläget eller som kanske kommer att orsaka besvär längre fram. Tyvärr hittar man även en del förändringar som faktiskt är helt ointressanta och snarare att beakta som bifynd. T ex KS - en diagnos som är vanligare radiologiskt än kliniskt. Hur ska man tolka detta?

Ett böjprov är att föredra. Återigen - man kan inte böja sönder en led, det är en myt.

Nu är jag inte riktigt med? Undersökning för vad? Det finns ju mängder av olika undersökningsmetoder beroende på vad man letar efter och vilken del av kroppen som undersöks.

För att undersöka om hästen har någon rörelsestörning har man böjprovokation, arbetsprovet (ridning/körning, longering, löpband), röntgen (se tidigare inlägg) att tillgå. Skulle hästen visa en markering/hälta kan man diskutera om man ska göra en hältutredning med t ex bedövning av leder, grepp, hakar osv - detta är dock inte en del av en besiktning eftersom det plötsligt rör sig om utredning av en sjukdom/skada.

Blodprov avslöjar inga hältor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar