Vad villl en tvååring ha?

Joyze

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en 06:a som kan ta över nu när min "gamla" tant börjar bli lite till åren. Dock behöver jag lite information om hur mycket en 2-åring kräver då jag är ganska ny på det området (har endast ridit in och hållt på med hästar från 3 år och uppåt tidigare).
Så, vad hittar man på med en tvååring? Kan man longera, tömköra, löshoppa, börja hänga lite försiktigt? Passar en tvååring att stå i ett kollektivstall med 6 boxar, inte världens gigantiska hagar men ändå tillräckligt stora för att kunna kallas rasthagar och endast lekkamrater i form av äldre hästar? (den yngsta pållen i stallet är 6 år)

Oh, hade varit så roligt att vara med ett litet liv från så gott som ruta 1 :D

Sv: Vad villl en tvååring ha?

När mina varit 2 år så har jag tömkört (börjar med det hösten det år de fyllt 1), vänjt dem vid sadel och vant dem vid ryttare. Longering undviker jag i möjligaste mån på alla mina hästar, pga belasningen det innebär att gå på voltspår (men longerar dem ändå vid vissa tillfällen, exempelvis för att vänja dem vid hur sadel känns när de rör på sig i trav/galopp).
Jämgamla lekkamrater är att föredra, men inget krav.

Om du hållt på med 3-åringar och uppåt tidigare, så tänk bara att 2-åringen ska förberedas för det som den kommer utsättas för som 3-åring. ;)

Min häst har bott med endast äldre hästar (samt någon jämnårig när hon blev 2 år) från det att hon var 1 år. Det har gått hur bra som helst.

En 2-åring kan du löshoppa, tömköra, gå promenader, ha med som handhäst, hänga på, köra in osv.

Jag anser att tvååringar ska gå på lösdrift. Självklart beror det på individen men ingen av mina unghästar skulle klara att stå inne på box. Kanske om de kom in vid 9 på kvällen, tyvärr så funkar det inte så i mitt stall så de går ute dygnet runt istället. Den häst som stod på box vid 2 år blev galen, nu i efterhand har jag insett att hon hör hemma på lösdrift, hon är fyra nu och ska fortsätta gå på lösdrift pga hennes enorma behov av stimulans!

Vid två års ålder tycker jag att man kan hänga, vi longerar även våra, spolar och går promenader och all sån hantering. Börjar med tömkörning. Sadel har de på sig under longering korta stunder, löshoppar även hästarna från 1-års ålder!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar