Vad vill vi travfolk förbättra...

Humelibumlan

Trådstartare
Som efterdyning på Kalla Fakta och debatterna runt detta skulle jag vilja höra era funderingar på vad ni som aktiva i travet skulle vilja förbättra och ända?

Fram för en trevlig och givande debatt utan påhopp! :)

*Ang drivning.
Tydligare regler och större straffskala.
Grundläggande exempel i korthetTex:
- 4 drivningar tillåtet på upploppet.
- 5-7 drivningar böter 10% av förstapris
- 8-10 drivningar böter 50% av första pris
- 10+ en vecka avstängning för varje drivning.
Kusken får aldrig underloppet släppa handstropparna.

*Modigare banveterinärer (med bättre backup?) att tvångsstryka ekipage som inte är i tävlingsmässigt skick.
Kanske 2 veterinären där den enes upgift är att kolla upp "misstänka" hästar efter lopp.

*Hårdare böter för tränare som försöker starta/startar hästar i ej tävlingsmässigt skick.

*Färre lopp (mer tid) per tävlingsdag o istället fler tävlingsdagar för att miska stressen mellan loppen.

*Ang hästar med lite poäng tycker jag finland har det ganska bra som ger nya poäng (vet inte hur mycket) till hästar som varit från tävling 3-4 månader.
Finns det nå värre än att ha en startklar häst som inte kommer med?

*Hårdare krav på hästar o ryttare som startar i monte, mer möjligheter till utbildning.´
-dock ej så insatt i monte´men tycker det ibland ser livsfarligt ut med ekipage som har noll kontroll!:eek:

*Hårdare satsning på att hjälpa de hästar som inte passar inom travet till ett bra liv. ( Det finns det ju redan en tråd om dock)

*Låt travets pengar gå till travet o inte till ridsporten.

Nu får det räcka till en början :)

Sv: Vad vill vi travfolk förbättra...

I tanke på att en vet. kostar 5000:-/ tävlingsdag så tycker jag inte det är ekonomiskt motiverat med två. Men modigare vet,absolut.

Ska vi snacka utrustning kan jag tänka mig en diskution om huvudstång.

I tanke på att en vet. kostar 5000:-/ tävlingsdag så tycker jag inte det är ekonomiskt motiverat med två. Men modigare vet,absolut.

Då kan vi ju ta den extra 5000 från ridspotens pengar ;)
Har dålig koll på travets ekonomi, men du kanske har rätt att det inte skulle vara försvarbart

För min del skulle jag gilla en munundersökning på alla hästar som går med skarpare bett... Speciellt de som ser ut att ha obehag av det.

Sen vet jag att den är trickig eftersom det tar 9-14 månader att läka skador i munnen om man kör vidare.

Ang att banveterinärer har för lite tid att kolla upp hästarna så kanske vi skulle införa obligatorisk vetreinärkontroll à la ridsporten. Alla hästar som ska starta måste infinna sig till en koll innan start. Utan utrustning där veterinären får gå igenom hästen. På en tävling med ridhästar kan det vara mer än 100 startande så det kan inte vara en omöjlighet att göra en sådan på en tävlingsdag för travare.

Håller med.

Det handlar inte om att vi "travfolk" försöker komma undan med skadade eller sjuka hästar utan det är inte alltid man ser om det är något fel på hästen.

Skulle de vara nått fel på min häst skulle jag hellre få veta det innan start än efter att den kommit in efter loppet då den sprungit på tre ben eller distanserat sig.

Självklart kan man inte hitta allt. Men så är det ju..

Omöjligheten ligger i att då hinner inte vet. se värming och provstarter.

Omöjligheten ligger i att då hinner inte vet. se värming och provstarter.

Om veterinären gör dessa kontroller innan värmningar och provstarter så ska han/hon nog inte behöva se hästen på banan och om det är något tveksamt fall där det måste kollas upp även ute på banan så får det ju antingen finnas två veterinärer eller att kontrollerna läggs så pass tidigt att hästen måste finnas på tävlingsarenan minst ett par timmar tidigare. Två veterinärer som kostar 5.000:- st/tävlingsdag är inte för mycket om djurskyddet ska upprätthållas. Det finns pengar. Här tycker jag att staten får ta sitt ansvar och betala den ena veterinären för alla skattemiljarder de får in.

Håller med.

Det handlar inte om att vi "travfolk" försöker komma undan med skadade eller sjuka hästar utan det är inte alltid man ser om det är något fel på hästen.

Skulle de vara nått fel på min häst skulle jag hellre få veta det innan start än efter att den kommit in efter loppet då den sprungit på tre ben eller distanserat sig.

Självklart kan man inte hitta allt. Men så är det ju..

Jag tror i min dumhet att vi som har travhästar har fler veterinärkontroller på våra hästar än någon annan hästgrupp. Minsta lilla så ska vi kolla upp med veterinär/klinik. Men det kanske bara är jag som är sådan och de jag har kontakt med. Vet ju inte hur det ser ut i resten av travsverige.

Tja,mikn häst genomgick fem hmb ifjol utan att någon vet. hittade en anmärkning. Men hon kunde ändå inte trava. Man ser andra saker när hästen är för vagn.

Har så många förkortningar i jobbet att hålla reda på och jag vet inte vad HMB står för. Men visst är det så att alla travare springer inte snyggt men om du har fått två rapporteringar och hästen genomgår en omfattande veterinärundersökning och det inte hittas något fel. Då kommer nog banveterinären kunna ta ut den informationen när h*n ser att den hästen kommer till start. Det är inte många hästar som kan trava illa och samtidigt göra sig rätt på banan om de har ont.

* kolla upp "misstänka" hästar efter lopp.

Det kan ju vara så att hästen blir dålig av loppet, oftast så har man ju inte en aning om att ens häst mår dåligt utan det är först efteråt hästen står länge med hög puls och flåsar, eller markerar hälta. Och det kan väl inte finnas nån vettig människa som startar sin häst när den är sjuk eller dålig ??

*Ang hästar med lite poäng tycker jag finland har det ganska bra som ger nya poäng (vet inte hur mycket) till hästar som varit från tävling 3-4 månader.
Finns det nå värre än att ha en startklar häst som inte kommer med?

Tycker jag låter som en utmärkt ide´!! Har hittat 2 lopp till en nykvalad med 150 på kontot men 0 poäng, inom 30 mil i januari...

*Låt travets pengar gå till travet o inte till ridsporten.

Absolut !

....

Jag tror inte på 2 veterinärer, tyvärr inte heller på ide´n om att besikta dem före, det tar nog enorm tid och resurser!

Det kan ju vara så att hästen blir dålig av loppet, oftast så har man ju inte en aning om att ens häst mår dåligt utan det är först efteråt hästen står länge med hög puls och flåsar, eller markerar hälta. Och det kan väl inte finnas nån vettig människa som startar sin häst när den är sjuk eller dålig ??

Tycker jag låter som en utmärkt ide´!! Har hittat 2 lopp till en nykvalad med 150 på kontot men 0 poäng, inom 30 mil i januari...

Absolut !

....

Jag tror inte på 2 veterinärer, tyvärr inte heller på ide´n om att besikta dem före, det tar nog enorm tid och resurser!
Fast jag skulle nog uppskatta om möjligheten fanns att veterinär kommer direkt om min häst under presterar kraftigt i lopp och tar en koll på den. Och jag stratar inte om ja inte vet att hon är frisk och det tror jag väl ingen annan seriös gör heller...

Hältutredning Med Böjprov

:idea: Ahh, då är jag med. Det är långt ifrån alla hältor man hittar på så sätt. Jag har en som var tvungen att ställas i scinten på Uppsala innan vi hittade felet på henne. Hon travade som en gud till sista kurvan där hon inte längre kunde ta i men sen när upploppet kom så flög hon förbi ett gäng och tog pengar i de flesta loppen. Felet; en skada i korsbensleden som hon troligen dragit på sig som unghäst då hon gått omkull under lek i hagen. Men jag skulle definitivt ställa upp på veterinärundersökning à la ridsport innan lopp om det skulle sätta travet i en bättre dager och att detta skulle leda till ett bättre djurskydd.

På valla finns ju den möjliheten. Kliniken är ju öppen.
Det kan vara en bra ide. Men att två olika vet. ska besikta är inte bra. Det leder nog bara till konflikter.

Håller i stort sett med Humlan på alla punkter. Lite bättre koll på utrustning bore kanske bra, samt att det skulle vara svårare att på dispens. Just bett är ju en svår sak. Vet ätt många renr rutinmässigt byter till skarpare så fort hästen är det minsta knövlig.
Ang. pisk vill jag ha den kvar och inte som i Norge. Har sett en del illa behandlade munnar där....

Liknande trådar

J
Trav Ingen har väl undgått att läsa om de nya nerskärningarna inom travsporten?! Och att vi här uppe drabbas hårdast var väl inte heller...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar