Vad vill vallhunden?

kamomillo

Trådstartare
Jag har en kompis som har flera hundar. Mamma hund "Z" 3 år och sonen "T" lite mer än 1 år.
När någon i familjen är ute med hundarna springer Z "fot" med föraren och stormskäller hela tiden... Hon går att bryta med att ta tag i henne och skaka lite lätt. Men annars fortsätter hon i evighet.
Det ser inte ut som om hon försöker "styra" föraren inte heller "stoppa" henne.
Hon har ett skall som jag tolkar som om hon "vill" något, men vad?

Hon skiter fullständigt i om sonen T springer och leker med te.x min hund, och är över huvudtaget ingen lekig hund.

Mamma hund är Bordercollie, lappskvallhund, och kelpie, och sonen är då samma blandning + huntaway (stavning?)

Hundarna bor i en renskötarfamilj, och är med på fjället så fort det är jobb, men hur dom är som "vallare" vet jag inte, har aldrig sett dom där.

Vad vill hon?
Hur kommer man ur att hon skäller som en mistlur hela tiden?
Tips och råd?
Förresten, dom har en tredje hund också, en älghund som går i koppel jämt. Då han är med springer hon och biter honom i halsen och gapskäller hela tiden, och då går hon inte bryta, likadant när minimatte 25 år cyklar med henne, då springer hon jämte framhjulet och skäller så det hörs i hela byn, och går inte bryta.

Var det någon som fattade vad jag menar:crazy: ?
Vi är tacksam för ideer.

* Jenny *

Jag tror det är mest upphettsning. Min ena hund (M) skällde konstant om man skulle starta sexhjuling eller ut på dragtur med pulka. Med sexhjulingen så avtog skällandet, men det var nog främst för att det blev tröttsamt att skälla och hålla farten med sexhjulingen samtidigt. Men med pulkan så kunde de vara med i hållande. Den andra hunden brukade bita/nafsa i M's hals, varför vet jag inte, men det slutade hon med efter ett tag. Det som mest förvånade mig var att M inte sa till.

Med skällandet så tror jag dom bara uttrycker sig överdrivna glädje :)

Olika vallhundsraser har olika sätt att valla på, och jag kan tänka mig att tikens beteende utgår från hennes sätt att valla (att flytta det som ska vallas genom att skälla och "fösa") och att det har gått till överdrift genom att hon är understimulerad, inte får utlopp för sitt vallande på rätt sätt.

Tack för svar!
Hela våren har jag och min hund, + dom här 2 gått promenader, och jag kom på att om jag hade en liten pinne i handen, så att jag nådde att bryta beteendet så blev det bättre.
Z´s matte har haft armen i bandage och har inte hunnit/kunnat peta på henne själv, men nu funkar det så att vi slipper skämmas i alla fall ;)
Så fort hon börjar springa baklänges, och skäller, tittar hon på mej, och försöker ta skydd på andra sidan av sin matte. (och fortsätter skälla) Men med en mjuk pinne kommer jag runt matte, och kan pilla till henne lite. Då springer hon hellre och leker med dom andra.
Obs! Jag har inte slagit henne!
Sedan har det nog blivit bättre eftersom vi kunnat ägna många timmar varje dag uppe på fjället/ ute på isen. Både vi och hundarna har varit rätt trötta efter det,
Sista månaden har vi inte varit ute så mycket, hennes hundar är inte så säkra på inkallning, och då ska dom ju inte heller vara lösa i naturen!

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 531
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 566
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 388
Senast: Farao
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 107
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?