Vad vill ni uppnå med er ridning?

A

allessa

Vad är ditt mål? Vill du bara ha en kompis att ta mysiga skogsturer med eller vill du ta OS-guld i hoppning eller dressyr? Vore kul att veta, själv skulle jag vilja klara av att hoppa hinder som ligger på en meter helst utan att riva eller ramla av. :rofl:

Sv: Vad vill ni uppnå med er ridning?

jag har fullt sjå att bestämma vilken gren jag ska välja, så det blir nog en lite senare fråga...
Rent allmänt skulle jag vilja få pållen mjuk och smidig och lycklig och stark och duktig på våt kommande gren...:)

Bra fråga! =)

Vill mest ut i skogen i westernsadel gärna med ett härligt kallblod av något slag.

Jag skulle även vilja lära mig hoppa mer (engelsk stil) och klara en clear-round någon gång. Helst kombinera båda på samma häst.

För mig är ridning ett intresse mer än sport (ur tävlingssynpunkt). Fast det ger motion!

Även om jag mest rider i skogen så skulle jag helst vilja lära mig mer dressyr. "Kan" en hel del, men skulle vilja ställa upp på åtminstone små klubbtävlingar och känna att det är något jag behärskar.

Dessutom vill jag känna mig trygg med att köpa en egen häst inom kort. Känna att jag vet hur mycket tid det tar i anspråk och att det är något som både jag och famlijen kan ställa upp på. Det är ju så mycket mer än rida, det här med hästar. Och jag älskar allt :D

Absolut roligast är att rida när hästen accepterar alla hjälper och tyglarna är lätta som spindeltrådar. Så skulle jag önska att det är varje dag....eller åtminstone på tävling. I hoppningen vill jag mest att det ska vara i totalt samspel och att jag ska kunna hålla balansen även då vi landar efter hindret och förstås i rätt galopp. Vill kunna rida LA/LA så det ser vackert ut och i totalt samspel med min häst. :)

det jag vill uppnå är tar nog ett bra tag till tror jag, men det är att både jag och hästen ska känna att vi verkligen förstår varandra och vet vad vi vill. Att allt ska gå så smidigt som möjligt och man känner verkligen samarbetet och att man gör allt för varandra för att få det så bra som möjligt.

Skulle oxå vilja trolla bort min feghet som råkat smyga sig på mig nu, helt plötsligt blir jag skakig när jag ska rida ut och känner att jag tappat min balans.

Jag som ryttare vill nog ha som mål nu att få världens bästa balans.

Jag skulle vilja lära mig och fördjupa mig riktigt i dressyr (går ju sämre o sämre nu sen jag inte ridit för tränare på ett bra tag)

Sen skulle jag vilja ta en hopplektion och bla hoppa en hel bana och vara glad och jättenöjd och lättad efteråt, vilket jag inte kännt på 2 år nu sen jag hoppa en stor bana på ridskolan och var den enda som använde bäst taktik. Var ju ett tag nu sen så jag är ju feg för hinder med sålänge dom är över 50-60 cm så får jag en viss tvekan och hjärtat klappar..Usch är så jobbigt, var ju aldrig feg innan!

Sen skulle jag vilja våga galoppera och ha kul ute på ängarna igen vilket jag aldrig varit rädd för innan utan bara fått en glädje kick av, tyvärr så är jag feg för det nu oxå.

Så mitt största mål nu är att få tillbaka min trygghet och självsäkerhet på hästryggen, annars kommer jag aldrig längre utan kommer att stanna i utveckligen för att sedan kasa neråt..

Jag vill kunna rida alla möjiga sorters hästar bra i dressyr, känna harmoni mellan mig och hästen. Tävla, kanske, men jag har inga större ambitioner inom tävling.

Sen ska jag kunna kontrollera dem på uteritter också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag siktar på SM för islandshästar... Hoppas att jag kommer dit någon gång :)

Hej å hå va ja vill mycke!! Ja vill förbättra min balans, stärka upp min rygg, kunna rida ett pass utan nära-döden-upplevelser pga att ja blir så frustrerad av att ja tappat så mycke inom ridningen.....
För mej är de "perfekta" ridpasset då de fungerar mellan mej o pållen utan missförstånd... Vill kunna va så pass tydlig mot honom att han förstår va ja vill o att allt "flyter på"! En skön rittute i skogen utan en massa krumbukter o besvärligheter (typ lejon o tigrar eller annat farligt som pållen tycks se ibland.. :smirk: )
Lycklig ryttare= lycklig häst!!

Mitt mål med ridningen är väl att lära mig så mycket som möjligt,
bli en bättre ryttare/hästägare på alla sätt och vis samt skola
om min häst tills det tar "stopp" eller vad man ska säga, har en
travare och hon har ju sina begränsningar.
Och framförallt ha kul under den tiden! :)
Kanske försöka med någon tävling då och då, det får vi se!

Senast ändrad:

Jag har många mål jag... På kort sikt, dvs. före nästa sommar vill jag komma igång lite med banhoppningen igen på lägre höjder (90-100). Dessutom skulle jag vilja göra lugna och jämna byten, inte några stora vackra dressyrbyten men kunna göra dem där jag vill och med en avspänd häst. Och så vill jag ha väldigt mycket kul förstås.

"Livsmålet" om man kan säga så för mig och Nessie som ekipage är nog att komma så långt att vi kan börja känna på galoppiruetterna.
I hoppningen har jag inga egentliga stora mål, då det är svårt att få till kontinuerlig träning utan ridhus. Det jag önskar är kanske att vi ska kunna komma igång fortare, att Nessie ska bli så pass välriden på hinder att hon inte behöver två månader varje vår till att bocka av sig innan vi kan hoppa.
Ett mål, som förvisso inte har så mycket med ridningen att göra, är också att Nessie och jag ska kunna träna i ridhus vintertid inom några år, vilket innebär att jag måste gå klart min utbildning med bra betyg och hitta ett vettigt jobb så att jag ska skaffa en transport + bil som kan dra.

Målet för mig som ryttare är att ta placeringar i 1.20 samt LA dressyr på en häst jag själv utbildat. Jag tror inte att det är omöjligt, tack vare att jag har en underbar men krävande läromästare i Nessie.

Att Nessie samt alla mina framtida hästar ska vara friska och lyckliga är nog ändå det viktigaste målet för mig.

Jag tycker att hästar är den mest meningsfulla fritidssysselsättning som finns. Egentligen är jag väldigt nöjd bara över att få komma till stallet, mocka och pussa lite på kompisarna.

Det är klart att det skulle vara jättekul om jag hade förutsättningarna att bli en svårklass-ryttare, men med tanke på min kapacitet (inte hästens, för hon är väldigt begåvad) så är nog 60% i en LB ett mer realistiskt mål...

med hästen jag har nu:

lära mig så mycket som möjligt så jag är redo för nästa häst..min nuvarande börjar bli lite till åren (20) så jag lär allt jag kan av honom,(och han vet att lära ut) då jag inte känner att jag kan tillföra nånting, hans begränsningar sitter i kroppen, och det går itne att träna bort år.. :smirk:

Komma så långt som möjligt i dressyren. Med de hästar jag har nu är det troligen Msv som gäller och att förbättra vår procent. Med kommande hästar vill jag ta mig uppåt i klasserna.

I övrigt vill jag ha kul med mina hästar, kunna rida ute och de ska jobba lika bra & avspänt oavsett var vi rider, rid och bada, galoppera fort på en äng, hoppa osv. Oxå vill jag förstås att de alla ska få förbli friska långt upp i åren.

Det jag vill uppnå är att hela tiden bli bättre och att ha massor av kul! Idag utökade både jag och hästen våra kunskaper i vår tömkörning. Jag fick lära mig hur jag ska göra ordentliga öppnor i båda varven och hästen klarade det galant. En härlig, nyttig och rolig uppgift för oss båda två :idea:
Tack Fragansia :bow:

allessa skrev:
Vad är ditt mål? Vill du bara ha en kompis att ta mysiga skogsturer med eller vill du ta OS-guld i hoppning eller dressyr? Vore kul att veta, själv skulle jag vilja klara av att hoppa hinder som ligger på en meter helst utan att riva eller ramla av. :rofl:

jag vill bli riktigt duktig, och sen tävla i Fälttävlan på OS.
Det är min stora dröm.
Men då måste man ha en häst först.. . .

Jag vill ha en mysig kompis som jag kan rida ut i skogen med men som jag kan träna och kanske tävla lite lätta klasser med också.
En häst som jag känner att man kan göra "vad som helst med" utan att det känns läskigt eller så...
Har hittat en sån nu men hon står på ridskolan och dom tänker inte sälja henne...lite synd men jag ska kanske få ut och tävla henne. Vi har ridit några klubbtävlingar redan med hyfsade resultat... :banana:

:o Det var bara roligt! :idea:

Har samma mål som lola97, jag vill lära mig saker, bli bättre (på allt!) och samtidigt ha kul tillsammans med hästen! :)

lola97 skrev:
Det jag vill uppnå är att hela tiden bli bättre och att ha massor av kul! Idag utökade både jag och hästen våra kunskaper i vår tömkörning. Jag fick lära mig hur jag ska göra ordentliga öppnor i båda varven och hästen klarade det galant. En härlig, nyttig och rolig uppgift för oss båda två :idea:
Tack Fragansia :bow:

[Rent allmänt skulle jag vilja få pållen mjuk och smidig och lycklig och stark :)[/QUOTE]

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 501
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 901
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar