Vad vill ni uppnå inom avel ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 947
B

bussig

Är det prestation eller kvalite och hållbarhet.
Själv så vill jag ha hållbarhet i svenska halvblodsaveln. För ca 20 år sedan så var det inte så många hingstar som blev godkända om man ser till dagens nya hingstar. Då var det stenhårt med hållbarhet och korrekthet. Jag tycker dagens hingstar är för dåliga i sina ben. Tycker att benen är en ganska viktig del i aveln. Vad tycker ni ?

Sv: Vad vill ni uppnå inom avel ?

Det tycker jag med. Dagens hingstar är ju väldigt mycket ädlare än sina förfäder och har nättare ben. Detta till större mankhöjd och ibland även mer massa kan ju inte fungera?

Min häst har rejäla ben, vilket jag är glad över, hoppas detta kan göra att hon håller länge!

Nu när man letat tänkbara hingstar så slås man av hur många som har 7:or på benen. Fler än man tror!:(

Varför ELLER där emellan?
Det ena motsäger inte det andra!
Frågan är ju snarare varför hästarna inte håller när de presterar?
Beror det på generna, uppfödningen, skoningen, ridningen, underlaget, träningen, utfodringen eller något annat?

Benställ är viktigt ja, men ser vi verkligen den dåliga hållbarheten bara hos hästar som inte är korrekt benade? Svaret på den frågan är väl ganska entydligt nej... Det finns alltså många andra aspekter på det hela.

och jag vill ha prestation OCH hållbarhet, det tillsammans ÄR kvalité

Har funderat på om vi idag föder upp ponnyer/hästar som rör sig FÖR "bra", dvs stort och hejdlöst, och därför tar kål på sej själva... Kyra Kyrklund skriver ju att en häst bara har ett visst antal meter ökad trav i kroppen, precis som hopphästarna bara har x- antal språng på Grand prix banor innan dom tar slut...
Och vem vet om vi lockar dom att ta för stora och hejdlösa steg (som dom inte har vävnader till att hålla för) genom att sko dom så dom kan trava ut för stort på för dåligt underlag...
Hälsar Saila som har en filosofisk afton

Varför ELLER där emellan?
Det ena motsäger inte det andra!
Frågan är ju snarare varför hästarna inte håller när de presterar?
Beror det på generna, uppfödningen, skoningen, ridningen, underlaget, träningen, utfodringen eller något annat?

Benställ är viktigt ja, men ser vi verkligen den dåliga hållbarheten bara hos hästar som inte är korrekt benade? Svaret på den frågan är väl ganska entydligt nej... Det finns alltså många andra aspekter på det hela.

och jag vill ha prestation OCH hållbarhet, det tillsammans ÄR kvalité
Ja det vill jag oxo. Men läser man i senaste ridsport på avelsidan om dom senaste godkända hingstarna så undrar man. Denna hingst passar ston med bra kotor . Förr så fanns inte dessa hingstar. Är det därför så många hästar inte håller idag. Dom godkänner hingstarna för lätt.

Kyra Kyrklund skriver ju att en häst bara har ett visst antal meter ökad trav i kroppen, precis som hopphästarna bara har x- antal språng på Grand prix banor innan dom tar slut...
Det här är spännande tycker jag. Vi tränar travhästar och jag har födit upp i liten skala egna hästar.
Visst finns det hästar som kan träna hur mycket som helst, de blir inte snabbare än en viss tid. Så finns det andra som inte behöver någon vidare ansträgning och går världsklass. MEN det händer ganska ofta ochså att hos en tränare går en häst inte snabbare och tränare säger att -den här hästen är begränsad, ägarna flyttar och vips med annan träning och andra förutsättningar sänker sig 2-3 sek. Nu tillhör ju Kyra det allra bästa i världen, och jag tror hon känner ganska snabbt hur en häst kommer att utvecklas. Men alla är ju inte hon.
Man kan alltså med annorlunda träning och andra förutsättningar få en häst att gå sin kapaciet fullt ut. Det kan alltså vara ganska svårt att veta en hästs begränsningar. Speciellt då den är relativt ung. Ibland händer ju ochså tvärtom. En häst visar enorm talang som ung och stagnerar helt och blir en total besvikelse. Spännande det där.
Jag tror att man enbart kan avla på extriör och hurmör. Att försöka avla på hållbarhet tror jag inte på.
Hållbaheten kommer på hur fölet föds upp,tränas och tävlas. En häst kan ha fått de bästa förutsättningarna från fölstadie och hamnar hos en klåpare som trasar sönder hästen helt. Man kan då inte säga att den hästen är dåligt avelsmatreal. En häst som fått god uppfödning, god uppträning och tävlingskarriär kan anses som hållbar individ. Men i avel hamnar hos någon som inte alls ser till en god uppfödning. Då kan man inte säga att man avlar på hållbarhet.
gulan

Själv så vill jag ha hållbarhet i svenska halvblodsaveln. För ca 20 år sedan så var det inte så många hingstar som blev godkända om man ser till dagens nya hingstar. Då var det stenhårt med hållbarhet och korrekthet. Jag tycker dagens hingstar är för dåliga i sina ben. Tycker att benen är en ganska viktig del i aveln. Vad tycker ni ?

Jag håller fullständigt med dig, MEN jag vill också påpeka att det hänger också en stor del på ryttarens sätt att värma upp och vara aktsam om hästens ben.
Det är nog så att dessa problem går hand i hand, eller hur?

Uppfödning - Ryttarens aktsamhet.

Bra svarat!!
Många vill gärna överutfodra sina hästar idag, var på kliniken härom dagen och pratade med en vetrinär och det är ett stort problem hon sa att det kom in en treåring som skulle exportröntgas och det var förändringar på alla fyra benen denna tjocka treåring fick 5 kg kraftfoder och fritillgång på hösilage. Har man ett bra basfoder så räcker det+ mineraler och kalk.Vi vill våra hästar så väl men okunskapen sätts på prov om och om igen.och det blir dyrt och slöseri på bra hästar. Allt har en cykel Från planeringen av den tänkbara individen fram till den färdiga sporthästen och med det lyckas bara ett fåtal.

Ja det vill jag oxo. Men läser man i senaste ridsport på avelsidan om dom senaste godkända hingstarna så undrar man. Denna hingst passar ston med bra kotor . Förr så fanns inte dessa hingstar. Är det därför så många hästar inte håller idag. Dom godkänner hingstarna för lätt.

Jag har också reflekterat över benställ på de nygodkända. Av de 19 som fått exteriörpoäng (på de lila sidorna i hingstkatalogen) är det 10 med 7 på benen och 9 med 8.

De senaste årens två poppishingstar Corlensky G och Quite Easy har båda 7 på benen.

Har alla ston som gått till dem korrekta benställ?

Själv har jag ett sto med 7 på benen, hon är hjulig i bak men rör sig inte trångt, och är noga med benställningen på hingsten.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 991
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka