Vad vill han?

fejt

Trådstartare
Min jycke kommer ibland svassande med saker som han inte får ha. Det gäller t ex barnens mjukisdjur. Han tuggar inte på dem utan kommer och visar oss att han har dem. När man ber om att få dem släpper han ibland men ofta står han bara som en stenstod med djuren i munnen.

Häromdagen fick han tag i en plastpåse med några hundgodisar som blivit kvar på hallbänken sedan senaste promenaden. När jag kom in efter att ha varit ute på gården en liten stund kom han springande och ville visa den tomma påsen på vardagsrumsmattan.

Det sammanlagda antal saker som han har förstört i vårt hem går att räkna på ena handens fingrar. Ingenting i vår inredning visar spår av valp eller stor hund. Det ska vara en solkig soffa då.

Han hämtar bara nallarna när vi är hemma. Jag tänker att det kan handla om att han vill ha uppmärksamhet? Han får ju aldrig någon typ av skäll utan vi lirkar ju försiktigt med honom pga rädsla för att han ska förstöra nallarna (och för att jag sparar på nejandet).

Men varför vill han visa att han käkat upp godiset? Vad vill han säga mig? Är det ett byte? I så fall känner jag att han är lite snål som käkat upp allt själv. Vi tillhör ju ändå samma flock. Trodde jag i alla fall.

Känner ni igen det här?

Japp. Eller snarare att han vill göra något. Händer det oftast ungefär samma tid på dygnet? Han har gissningsvis en aktivitetspeak då som ni inte utnyttjar till något, och så kommer busbeteendena istället.

Det har du såklart rätt i! Det är alltid på kvällarna. Någon gång mellan middag och säng. Klassisk tid för fnattryck :p

Här kommer allt sådant i samband med att hunden är understimulerad. Gärna på kvällarna som sagt när barnen har varit mer i centrum på dagarna men också någon gång på dagen, förmiddag eller tidig eftermiddag. Jag försöker hitta små knep för att köpa mig tid när det är något jag behöver göra. Mitt i nattning av barn är hundskrället hopplöst såklart.

Ladda hämtar saker när hon är uttråkad. Det är tacksamt, eftersom hon oftast får ett "Men åh vilken fin sko, tack så mycket!" eller "Nämen, har du hämtat ryggsäcken med alla leksaker, vilken vill du ha?" osv. Människor är så jäkla lättdresserade alltså :D

Våra hundar kommer också med saker (främst leksaker) när de vill göra något (dvs stora delar av tiden :D) . Till och med corgin kom med saker när hon ville ut och gå. :laugh:

Jag satt på toa igår kväll, in kommer hundskrället med en lerig sko och ser så nöjd ut, greppade den och suckade över knasbollens påhitt.
Hon kommer lite då och då på kvällarna med min sko, ser så finurlig ut och vill endera ha jagis eller att man ska följa med ut i köket så hon får nåt gott, lilla bytesråttan.
:)

Ladda hämtar saker när hon är uttråkad. Det är tacksamt, eftersom hon oftast får ett "Men åh vilken fin sko, tack så mycket!" eller "Nämen, har du hämtat ryggsäcken med alla leksaker, vilken vill du ha?" osv. Människor är så jäkla lättdresserade alltså :D
När min Mini vill ha uppmärksamhet, så antingen lägger hon sig vid leksakslåda och gråter högljutt att hon inte kommer åt just den leksak hon vill ha.....lådan är typ 10 cm hög på framsidan ;) Eller så hämtar hon sin lilla boll och petar den under skostället och gråter för att den är oåtkomlig där..... :banghead::D

Dom andra två kastar helt enkelt en leksak i mitt knä och visar tydligt att nu jäklar har vi tråkigt :p

När Tinja har tråkigt inne så kommer hon med någon av sina leksaker och lägger hakan på antingen sängkanten om jag ligger där, eller på mitt ben om jag sitter vid datorn. När jag tittar på henne så får hon stooooora ögon, drar bak öronen och viftar på svansen som bara den. Lilla lektiggaren. :love:

Benji plockar upp vad som när som och vandrar runt tills han använder ens eget ben för att trycka in saken han håller ÄNNU längre in i munnen. Han ser alltid riktigt mallig ut :laugh:

Lex favorit är att hämta sin mjukisboll, hoppa upp i soffan för att sedan slänga den bakom soffan .. där han inte når den. För att sedan ligga skifta blicken mellan matte och bollen. När man plockat upp bollen åt honom så nog tusan flyger den ner bakom soffan någon minut senare igen.

Min hund gör så, OFTA! När han tycker vi är tråkiga som pratar med varandra och inte med honom, går han ofta till ett annat rum och hämtar nåt. Vad som helst - en fjärrkontroll, en penna, en sax, on strumpa, vad som helst. För då vet han att vi måste sluta babbla och titta på honom istället. Han tuggar aldrig sönder nåt. Ok, YTTERST sällan, och då är det alltid en strumpa.....

Har han t.ex. fått slicka ur en glassbytta, kommer han sen alltid tillbaka med den och ber om påfyllning.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 239
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 547
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 584
Senast: Enya
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 495
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar