Vad vill folk ha?

Sv: Vad vill folk ha?

En annan aspekt: Vad vill du ha för folk som hyr in sig hos dig? ;)


Ofta brukar det bli att skilja en del mellan vad man själv vill betala och vad man vill ha betalt :D

Själv känner jag att jag inte vill hyra ut till okänt folk. Det kostar mer än det smakar.
Ska jag hyra ut plats skulle det vara till nära vän till självkostnadspris för att vi sen ska kunna hjälpas åt med det vardagliga och att jag får lite sällskap.
 
Sv: Vad vill folk ha?

För mig skulle det vara allra mest attraktivt med en lösdrift med 4-5 fodringar/dag. Valmöjligheter på sommaren med kraftigt bete alt smalt bete.

Angående foder och strö tror jag att det är bra att det inte ingår, men att man alltid har möjlighet att köpa det av dig. Jag har stått i ett stall och betalat av massa hösilage som jag inte använde och fick köpa hö vid sidan om. För de som inte äger en bil är det ju jättebra att det finns möjlighet att köpa!

Ett annat tips, om du väljer att foder och strö ska ingå, kan vara att man betalar för hur mycket hästen äter? Det känns orättvist att betala samma hyra för en shettis som ett stort halvblod.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Nu har jag bara skummat genom tråden lite. Men jag kan ju säga hur JAG skulle vilja ha det.

Jag vill komma till stallet och ta hand om min häst. Jag mockar gärna och fixar även matpåsar åt min häst (då jag inte är van vid något annat).

Jag vill ha service som innefattar:
*Fodring på morgon
*Utsläpp
*Lunchfodring
*Eftermiddagsfodring
*Insläpp (olika tid beroende på året)
*Kvällsfodring


Ang storhelger, så anser jag att det är ok att hjälpa till. Men inte ex utsläpp en vanlig vardag, då jag måste få möjlighet att sköta mitt jobb först och främst.

Helinackordering är bra att ha tillgång till, vilket ska innebära att jag inte behöver komma till stallet alls den dagen. Ex om man ska iväg en dag eller helg, då ska man kunna betala extra för just den dagen. Eller om man ex alltid vill ha en dag ledig/vecka.

För att jag ska stalla in behöver jag ha ridhus. Jag jobbar heltid och kommer sent till stallet (alltid mörkt under vinterhalvåret). Och jag vill rida, men inte ut i ur och skur. Det ska vara bekvämt helt enkelt. Och jag är bortskämd med att ha tillgång till ridhus, då är det svårt att vara utan.

Ang foder, så ska grovfoder gärna ingå. Jag vill helst slippa köra och hämta hö/hösilage. Där jag står nu ingår hösilage 2 kg TS/100 Kg häst. Priset är satt efter ponny och häst. Sen om det är A- eller D-ponny eller häst på 150 eller 170 spelar ingen roll. Det går +-0. Kraftfoder kan jag fixa själv för att få det min häst behöver.

Det är väl vad jag kommer på nu.

Jag betalar alltså hellre än hjälper till, då det nu för tiden alltid är tidsbrist på dygnets timmar och det därför tyvärr inte finns möjlighet att sköta ett stall och dess hästar.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Jo just det. Strö, det bästa är väl om det finns att köpa av dig, eller att man fixar själv. Av erfarenhet så kan det "slösas" väldigt mkt vid slarvig mockning osv. Och då är det bra om det är upp till hästägaren själv, om man vill "spara" eller "slösa" på sitt strö. Eller om mockning alltid ingår i hyran, så ska ju även strö ingå.

Sen är det ju alltid bra om det finns både hö och hösilage att välja på, då det finns många hästar som inte tål hösliaget. Alt att det bara finns hö.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Exakt, Vad prioriterar hästägarna att BETALA för.
Och vad fungerar för oss.

Jag vill inte ta in och ut andras ofostrade/livsfarliga hästar.
Jag vill helst inte ta in och ut min egen heller, fast av andra skäl ;)


Prio 1 = slippa ha med in/utsläpp att göra.
Prio 2 = är att slippa fodringar.

Sedan är jag inte den som åker och hämtar strö/foder utan beställer hem större partier vilket i regel inte fungerar om man delar utrymme med flera andra hyresgäster.
Så, prio 3 - att foder och strö finns på plats. Om det ingår i hyran eller får köpas separat av hyresvärden spelar mindre roll.


Mockning, täckesbyten, fix med benskydd, borstning etc saknar betydelse och är inget jag regelbundet skulle betala för.
 
Sv: Vad vill folk ha?

*kl*

Jag föredrar också generellt att slippa in- och utsläpp samt fodringar, vattenbyte i hagen, skötsel av ridbana och andra liknande stallpass. Något pass i veckan är okej men jag betalar hellre lite extra och slipper även det. Däremot vill jag helst mocka, packa hö och fixa vatten i boxen själv, det är så meditativt och skönt. Inte heller täckesbyten och annat småpyssel är nödvändigt. Det är förstås kanon om alla såna tjänster går att köpa till vid enstaka tillfällen! Att kunna hyra bort mockningen en helg när man ligger magsjuk är guld värt, eller att kunna ringa stallägaren när det plötsligt börjar spöregna och få täcke pålagt mot en avgift.

För mig som är utan bra bil är det också väldigt viktigt att strö och grovfoder finns att köpa. Kraftfoder kan jag fixa själv men hö och strö är omöjligt att frakta. Dessutom är det jättejobbigt att som stallägare förvara strö för 18 olika personer, där flera vill köpa in pallvis med olika strömedel. Det blir många fler kubik förvaring som krävs helt enkelt, än om stallet köper in strö istället.
En billig lösning min förra stallägare körde på var att köpa en container och fylla den med lösspån. Sedan ingick en skottkärra per häst och vecka. Det blev jättemycket billigare än att köpa balar på pall!

Hö har jag varit med om lite olika lösningar på. På en del ställen har man betalat för exakt antal kilo men det blir alltid svinn för stallägaren då vilket är kasst för alla i slutändan, eftersom stallägaren tillslut måste höja kilopriset lite för att täcka upp svinnet. På ett ställe betalade vi fast pris för fri tillgång oavsett hur mycket respektive häst åt. Bra för de med hästar som åt 16-17 kilo, mindre kul för ponnyn som åt 10 kg. Den bästa lösningen hade vi nog också i senaste stallet, där man betalade ett fast pris för boxhyra inkl. strö och 10 kg hö, och sedan fick betala extra per kilo man ville ha utöver det.
 
Sv: Vad vill folk ha?

KL

Jag stod de sista (senaste?) sju åren jag hade häst i ett stall som måste vara ett av Uppsala-traktens mer populära. När jag var där i somras konstaterade jag att det fortfarande var samma människor som när jag slutade, vilket då var åtta år sedan. Två hade tillkommit: en från en förening som många i stallet är med i (hen ersatte mig) och så hade en fd medryttare köpt egen häst. En hade flyttat, för hen har flyttat från stan. De hästägare som stått längst i stallet har varit där i mer än tjugo år. Med andra ord - mycket låg omsättning och svårt att få plats. Om jag skaffar häst igen har jag svårt att tänka mig att ställa min häst i något annat stall.

Varför är då detta stall så poppis? Det är nästan omöjligt att komma in eftersom folk så sällan flyttar.När jag tänker över varför jag absolut skulle vilja tillbaka dit är det främst av följande anledningar:

1. Allt ingår utom mockning på helgerna. Inga pass, inget ansvar utom den egna hästen samt att mocka åt den och väga upp grovfoder på helgerna. När man jobbar heltid är det guld värt. Om saker skiter sig en dag kan man hoppa över att åka till stallet. Grundfoder (ensilage, havre, betfor, mineraler, salt) ingår liksom strö. Vill man ha något avvikande köper man själv, men det delas ut vid fodring.

2. Stor hage och vettiga sommarhagar. Hästarna får daglig lång utevistelse i flock, men det finns också möjlighet att ställa hästen i mindre hage någon dag t ex om man ska iväg och träna och inte vill planera in att leta efter hästen i den stora vinterhagen. Sommarhagar finns, både för lättfödda hästar (som mina fjordhästar) och de som behöver mer mat.

3. Stor ridbana och litet ridhus finns på gården. Det sistnämnda är en ombyggd lada, men OJ SÅ SKÖNT vintertid! Man kan ju hålla igång hästen! Ridvägarna i området är inte super, men helt ok.

4. Till sist, det viktigaste: stallägaren har superkoll! Hen ser direkt om en häst går aningen ojämt vid insläpp och då ringer hen ägaren. Så även om inte visitering ingår så kan man vara 99 % säker på att stallägaren upptäcker ev konstigheter bara genom att hen tittar på hästarna när de kommer in från hagen. Otroligt skönt!

För övrigt är inte stallet speciellt bra. Boxarna kunde vara större. Sadelkammaren kunde vara bättre, en hel del saker kunde vara fräschare. Toaletten är gödselstacken. Spolar hästen gör man ute på stallplan. Men det spelar ingen roll, för de ovan nämnda fördelarna uppväger. Just tryggheten med en stabil, genuint hästkunnig stallägare som man verkligen kan lita på och en schysst servicenivå kombinerad med bra ridmöjligheter och bra hagar - vad mer behöver man egentligen? Skaffar jag häst igen har jag svårt att tänka mig något annat.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Skulle jag stalla upp hos annan så skulle jag vilja ha full service. Jag betalar gärna för att slippa åka till stallet de dagar hästen inte skall tränas. Med fullservice menar jag följande:
In/utsläpp varje dag
Täckesservice om det behövs
Mockning
Fodring
Grovfoder/strö skall finnas tillgängligt på anläggningen.

Hagar av bra kvalitet. Dvs ingen lervälling vintertid..

Nu har jag mina hästar hemma och har dagligen arbete både men hästarna och allt som tillkommer runt om kring. Visst kan det i bland kännas väldigt efterhängset. Många timmar i och omkring stallet, fixa staket, fixa nya hagar, hämta foder, hämta strö, laga och fixa i stallet, fixa utrustning.... you name it.. allt som tar tid från själva ridningen och pysslet med hästarna. Just den biten, *runtomkringjobbet* vore väldigt trevlig att slippa i bland. Dygnet har ju inte hur många timmar som helst. Alltså... kontentan är att OM jag stallar upp på anläggning så gör jag det för att slippa allt kringarbete... När jag är i stallet skall jag kunna ägna min tid åt hästarna och inget annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill folk ha?

Lösdrift (en bra sådan, påkostad med dränering osv) blir mer o mer populärt. I övrigt tycker jag att det mesta ska ingå förutom mockning, iordningställande av foder osv men att alla (eller de flesta) fodringar o in/utsläpp ska ingå. Alt om man har helger på rullande schema för din skull mest. Helkollektivt funkar ofta dåligt imo.

Men att tjänster kan köpas till :-)
 
Sv: Vad vill folk ha?

Jag vill ha min häst på lösdrift med reglerad fodring (eftersom hon är lättfödd- vi löserdet nu med nät på storbalen men ännu bättre hade varit flera fodringar per dag), bra ridvägar, tillgång till ridhus samt tillgång till box där man kan ställa in för att torka eller förvara hästen ett tag om man vill äta matlåda el.dyl.
Grovfoder och strö bör ingå och där är det viktigt att det är av god kvalitet. Jag har tidigare stått installad i box där stallägaren tagit eget foder av varierande kvalitet eller köpt foder av varierande kvalitet och det är inte alls roligt.
Skulle jag stå uppstallad så hade alla in- och utsläpp, täckesservice samt alla fodringar varit nödvändigt. Möjligtvis att man det hade fungerat med att hyresgästerna tog helgerna men det bästa hade varit att allt hade ingått. Mockningsservice att köpa hade varit en klar fördel.
När jag var yngre och hade mer tid och dålig ekonomi hade istället möjligheten att sänka stallhyran genom att ta fler pass varit bra.

Jag tänker mig att den stallägare som kan erbjuda ett "smörgåsbord", d.v.s. allt ifrån att de tar hand om hästen som vore den deras egen till att man hade möjlighet att i princip bara stå för maten till förmån för ett gäng stalljourspass skulle vara det givna valet för de flesta hyresgästerna.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 012
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 482
Senast: Gabbi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp