Sv: Vad vill folk ha?
KL
Jag stod de sista (senaste?) sju åren jag hade häst i ett stall som måste vara ett av Uppsala-traktens mer populära. När jag var där i somras konstaterade jag att det fortfarande var samma människor som när jag slutade, vilket då var åtta år sedan. Två hade tillkommit: en från en förening som många i stallet är med i (hen ersatte mig) och så hade en fd medryttare köpt egen häst. En hade flyttat, för hen har flyttat från stan. De hästägare som stått längst i stallet har varit där i mer än tjugo år. Med andra ord - mycket låg omsättning och svårt att få plats. Om jag skaffar häst igen har jag svårt att tänka mig att ställa min häst i något annat stall.
Varför är då detta stall så poppis? Det är nästan omöjligt att komma in eftersom folk så sällan flyttar.När jag tänker över varför jag absolut skulle vilja tillbaka dit är det främst av följande anledningar:
1. Allt ingår utom mockning på helgerna. Inga pass, inget ansvar utom den egna hästen samt att mocka åt den och väga upp grovfoder på helgerna. När man jobbar heltid är det guld värt. Om saker skiter sig en dag kan man hoppa över att åka till stallet. Grundfoder (ensilage, havre, betfor, mineraler, salt) ingår liksom strö. Vill man ha något avvikande köper man själv, men det delas ut vid fodring.
2. Stor hage och vettiga sommarhagar. Hästarna får daglig lång utevistelse i flock, men det finns också möjlighet att ställa hästen i mindre hage någon dag t ex om man ska iväg och träna och inte vill planera in att leta efter hästen i den stora vinterhagen. Sommarhagar finns, både för lättfödda hästar (som mina fjordhästar) och de som behöver mer mat.
3. Stor ridbana och litet ridhus finns på gården. Det sistnämnda är en ombyggd lada, men OJ SÅ SKÖNT vintertid! Man kan ju hålla igång hästen! Ridvägarna i området är inte super, men helt ok.
4. Till sist, det viktigaste: stallägaren har superkoll! Hen ser direkt om en häst går aningen ojämt vid insläpp och då ringer hen ägaren. Så även om inte visitering ingår så kan man vara 99 % säker på att stallägaren upptäcker ev konstigheter bara genom att hen tittar på hästarna när de kommer in från hagen. Otroligt skönt!
För övrigt är inte stallet speciellt bra. Boxarna kunde vara större. Sadelkammaren kunde vara bättre, en hel del saker kunde vara fräschare. Toaletten är gödselstacken. Spolar hästen gör man ute på stallplan. Men det spelar ingen roll, för de ovan nämnda fördelarna uppväger. Just tryggheten med en stabil, genuint hästkunnig stallägare som man verkligen kan lita på och en schysst servicenivå kombinerad med bra ridmöjligheter och bra hagar - vad mer behöver man egentligen? Skaffar jag häst igen har jag svårt att tänka mig något annat.