Vad vill folk ha?

Sv: Vad vill folk ha?

Vi menar nog samma :)

Fodret får hemskt gärna ingå på ett eller annat vis. Finns väl tre alternativ som är vettiga.

1. Det ingår i stallhyran, antingen fri tillgång eller ett begränsat antal kg och sen kostar det per kg extra.

2. Att stallägaren agerar mellanhand så som min gör.

3. Att man får köpa per kg direkt från stallägaren.

Jag har testat på alla alternativen och det har funkat bra för min del.

Vi har inte eget foder men har alltid stått för inköpet. Däremot så har vi aldrig haft det som punkt 1. Fri tillgång hur fungerar det om det ingår i hyran , fri tillgång kan ju för en häst betyda 20 kg och för en annan 8kg. Hur kan den som har en liten ponny vilja betala samma som den med det svårfödda fullblodet?
 
Sv: Vad vill folk ha?

Speciellt i storstäder kan det säkert vara så. Det tar ofta längre tid att åka till stallet när man inte har hästen nästgårds (rusningstrafik, en bit utanför för att man vill ha ridvägar osv) och då faktiskt inte vill behöva åka ut de dagar man ändå inte kommer hinna rida.

Själv undviker jag bara helkollektiva, större stall då jag aldrig varit i ett som fungerat bra i längden. Litet med tre, fyra hästar fungerar kollektivt men om det är större vill jag helst stå där det finns stallchef och personal och betalar gärna extra för det eftersom man slipper så mycket tjafs. Har själv inget emot att ta pass men just det där att det alltid blir diskussioner om "jag vill inte ta julafton, helger eller mornar och min Plutten von Pluttenhooof mååååste tas in absolut prick kl 14:00:00 varje dag när andra har insläpp" betalar jag gärna för att slippa.
Grovfoder får gärna ingå också och möjlighet att köpa mockning mm vid behov.
 
Sv: Vad vill folk ha?

det ska vara gångbart attraktivt på marknaden men samtidgt gå ihop ekonomiskt och samtidigt vara hållbart för uthyraren så att säga. därav mina svar....

Exakt, Vad prioriterar hästägarna att BETALA för.
Och vad fungerar för oss.
 
Sv: Vad vill folk ha?

För mig är heller inte pengar en så stor fråga, jag är mer rädd om min tid än mina pengar :-)

/Lavinia, betalar hellre för mer service.

Ja jag hör många säga precis det, tror du att det är en trend som kommer att hålla och kanske bli ännu starkare?

På den tiden jag var inackorderad letade jag alltid efter det billigaste (bra) alternativet även om det innebar mycket extra arbete. Känns som att kollektivstallen är på väg bort och inte mig emot.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Vi har inte eget foder men har alltid stått för inköpet. Däremot så har vi aldrig haft det som punkt 1. Fri tillgång hur fungerar det om det ingår i hyran , fri tillgång kan ju för en häst betyda 20 kg och för en annan 8kg. Hur kan den som har en liten ponny vilja betala samma som den med det svårfödda fullblodet?

det kommer man ifrån genom att räkna på en vettig årshyra generellt, och allt tjafs om olika skillnader i fodringar eller storlek på häst osv blir orelevant i frågan. vet faktiskt inga fungerande stall som snurrar in sig på sånt, det är en fast hyra som gäller med grovfoder som ingår helt enkelt punkt slut. säljer man platserna man har utifrån det tydligt och klart från början uppstår inte problemet faktiskt i min erf. endera vill folk stå där och köper det som gäller från början, hyra, vad som ingår osv, eller så gör de det inte och då står de inte i stallet. punkt. aldrig upplevt problem öht om man bara säljer in det tydligt och inte tar in förvirrade spekulanter som inte vet vad de köper eller begrundat vad de köper innan de tackar ja/blir erbjudna stallplats faktiskt.

men visst - det kräver en viss ekonomisk stabilitiet i sig, att man därmed inte tar in folk bara för att fylla boxplatsen i sig. man måste ha ekonomi god nog, i mitt scenario, att inte bara vilja fylla platsen i sig utan kunna avhålla sig när det behövs, för att hellre ta in rätt klientel. Tror det i sig, ofta är stötestenen och där blir det svårt för många. både stallägare och de inackar som utifrån liknande läge tackar ja utifrån situation utan att öht egentligen ha köpt/gillat upplägget i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill folk ha?

Har själv inget emot att ta pass men just det där att det alltid blir diskussioner om "jag vill inte ta julafton, helger eller mornar och min Plutten von Pluttenhooof mååååste tas in absolut prick kl 14:00:00 varje dag när andra har insläpp" betalar jag gärna för att slippa.
Grovfoder får gärna ingå också och möjlighet att köpa mockning mm vid behov.

Brrr ryser, Så har vi haft det senaste året pga av våra arbeten och studier, trodde aldrig att jag skulle ha vårt stall kollektivt men alternativet var att stänga hela stallet och det var det ingen av de inackorderade som ville så vi övergick till kollektiv...
Hade nog varit bättre att bomma igen stallet:meh:
Folk blev som förbytta efter bara någon vecka..

Nu längtar jag bara efter att "ta tillbaka" stallet igen:D
 
Sv: Vad vill folk ha?

Det låter bra, vi har aldrig provat för jag har tagit för givet att man som inackorderad bara vill betala för vad man faktiskt använder
 
Sv: Vad vill folk ha?

Vi har inte eget foder men har alltid stått för inköpet. Däremot så har vi aldrig haft det som punkt 1. Fri tillgång hur fungerar det om det ingår i hyran , fri tillgång kan ju för en häst betyda 20 kg och för en annan 8kg. Hur kan den som har en liten ponny vilja betala samma som den med det svårfödda fullblodet?

I dom flesta stall jag stått i har det varit just det alternativet och det har aldrig varit några problem.
Väljer man att stå i stallet med det alternativet så får man ta det, oavsett om man har en lättfödd ponny eller ett svårfött fullblod.

I något stall har det reglerats med att dom med ponny betalade typ 100-200 kr mindre i hyra och då även för en ponnybox istället för storhästbox.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Jag har som krav att det ska vara "full service" för att jag ska kunna orka med att ha häst. Alltså alla in och utsläpp samt fordringar ska ingå. Mocka osv det sköter jag själv.

Jag jobbar inte ens heltid men vill ändå ha det så. Visst kan jag sänka kostnaderna för att istället hjälpa till en gång i veckan eller mindre. Inget mig emot egentligen, men skiljer det sig inte så mkt i kostnad så ska det hellre ingå. Jobbar jag heltid lika så. Mindre tjafs när det inte är kollektiv också.

Sen vill jag HELST att spån och hö ska ingå om det inte blir skyhögt pris eftersom jag annars kan köpa spån och hö på egen hand till bra pris men jag har ett större problem att hämta/köra till stallet osv.

Kraftfoder vill jag inte ska ingå men kan självklart vara ett tillval. Min häst får nästan inget kraftfoder därför vill jag inte att det ingår. Är höet portionerat vill jag att höet ingår per kg. (Inte samma pris oavsett häst/kg då min ponny behöver så lite) är det fri tillgång till hö (i hagen ex) vill jag att det ingår med samma pris oavsett häst/kg (så har vi i stallet) för det är smidigast, man kan ju inte kontrollera hästarnas olika intag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill folk ha?

Det här med fri tillgång.
Vi har ju så i stallet där jag är inhyrd. Jag är den enda med en ponny (som iof kan trycka i sig ganska mkt hö!) så för min del är det ok när han har bal i hagen. Men på natten får han bara halm som jag då köper själv, så han äter 3 kg mindre om dagen än de andra, jag betalar lika mkt som alla andra.
Men där emot på våren och hösten när de äter portionerat äter storhästarna ca 10 kg om dagen medan min ponny äter 6 plus mitt eget halm. Ändå 40% mindre. Jag får ändå betala lika mkt. Just i hagen kan det vara klurigt för hästarna äter ju av varandra så där packar alla lika mkt men på natten får min häst återigen mindre.

Men stallägaren behöver bli av med höbalarna så fort det går när de står öppna annars slängs de (vi har få hästar) så därför spelar det ingen roll för stallägaren om jag ger mkt eller lite, är ju mitt val. Men på sommaren får de torrhö och där sparas det till nästa säsong... Sen har jag plus en till mindre boxar, de andra tre har stora boxar och två av dom har fönster men det är samma pris.

Jag hade hellre i prisfråga - för mig med en ponny som inte behöver mkt mat- att kostnaden reglerades per kg. Alternativ "ponny/storhäst"
 
Sv: Vad vill folk ha?

Jag tror nog alla vill ha olika, så valmöjlighet är nog ett säkert kort.
Kanske erbjuda platser där mer jobb ingår till billigare hyra och fullservice till högre hyra?
En del gillar stalljobb, andra inte.

Jag tex skulle aldrig kunna tänka mig fullservice då jag bland annat vill mäta, väga, titta på fodret själv då jag inte vågar lita på att det görs rätt annars eller att hästen får bra foder. Framförallt vill jag välja kraft eller mineral fodersort själv vid behov. Jag vill ha kontroll helt enkelt över vissa bitar

Grovfoder vill jag ska ingå i hyran, vill inte köpa kilovis och vill inte heller köpa in eget och förvara. Så jag vill ha fri tillgång till att ta av det och fri tillgång till hästen.

Strö köper jag gärna per förbrukning (enl min erfarenhet ett himla liv vid "fri tillgång"..alltid tar nån för mycket)

Bra hagar, bra boxar, lugn miljö i stallet.

Lång utevistelse, minst 12h men så fort väder ute tillåter ska dem gå ute dygnet runt
- hade gärna haft lösdrift om det var en stor, fin och välplanerad sådan

En vettig stallägare som ser till att stämningen är bra i stallet och rutiner fungerar oavsett om de bestäms av de i stallet eller är bestämda helt av stallägaren

Finns massa mer, men jag vill ha väldigt stor koll och insikt i både stallmiljö och min häst, så jag väljer därför stall där det ingår visst jobb..tycker det är rätt kul också.

Men oavsett tror jag att man själv ska fundera på vad vill man kunna erbjuda och hur mycket arbete är man villig att lägga ner? Sen kan man alltid fråga dem i stallet om vad de skulle önska sig också..då kanske man får svart på vitt vad man önskar och skulle betala mer för
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill folk ha?

För mig som arbetar heltid så letade jag initialt stall utifrån dessa förutsättningar

- In och utsläpp ingår
- Fodringar ingår, flera gånger om dagen
- Hö / Hösilage ingår. Stått i stall där även havre korn ingått men jag använder inte det till hästen.
- Strö ingår
- Bra paddock med belysning
- Ridhus i närheten, dvs skrittavstånd eller kortare köravstånd.
- Vettiga ridvägar


Där jag står nu ingår ovanstående men med tillägg att jag har ridhuset på gården och jag har tränare på gården både i dressyr och hoppning. Ytterligare en fördel är att stallägaren är "hemma" och att hästarna har bättre tillsyn än föregående där ägarna var borta dagtid vardagar.

Nuvarande är ett kollektivstall men det innebär även att jag fått mer tid för min häst. Jag har 2 insläpp resp utsläpp i månaden, men å andra sidan behöver jag inte mocka annat än 2ggr/månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill folk ha?

I dom flesta stall jag stått i har det varit just det alternativet och det har aldrig varit några problem.
Väljer man att stå i stallet med det alternativet så får man ta det, oavsett om man har en lättfödd ponny eller ett svårfött fullblod.

I något stall har det reglerats med att dom med ponny betalade typ 100-200 kr mindre i hyra och då även för en ponnybox istället för storhästbox.

Så har vi och min har stått där så länge nu att han gått till svårfödd från lättfödd så det jag jämnat ut sig :D.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Mitt drömstall har:
- ridhus
- skrittmaskin
- bra körvägar
- ridbana
- bra stängsel
- mycket utevistelse (7-22)
- möjlighet att köpa foder
- möjlighet att köpa strö
- möjlighet att köpa till tjänster
 
Sv: Vad vill folk ha?

Vill folk ha häst "billigt och bra" och sänka sina kostnader med att hjälpa till eller vill man ha det enkelt och bekvämt att ha häst?

För att sammanfatta något som annars skulle kunna bli hur långt som helst.. :)

Jag tror att folk vill ha valfrihet helt enkelt.
Att kunna välja att ha hästen på en lösdrift eller installning på box. Att kunna välja att köpa hö själv eller betala mer i hyra och det ingår.
Att kunna välja att betala för ridhus eller ridbana eller inte betala alls eftersom man bara rider ute.

etc...

Världen har de senaste åren blivit väldigt kundstyrda med möjlighet att välja tillval själv. Se bara på biltillverkningen, man får ett grundutförande och sen finns det olika tillval.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Vi har inte eget foder men har alltid stått för inköpet. Däremot så har vi aldrig haft det som punkt 1. Fri tillgång hur fungerar det om det ingår i hyran , fri tillgång kan ju för en häst betyda 20 kg och för en annan 8kg. Hur kan den som har en liten ponny vilja betala samma som den med det svårfödda fullblodet?

Där jag har min häst ingår de mängder hö, havre, betfor, soja och mineraler som hästen behöver, samma kostnad för alla. Dessutom ingår strö. Det blir aldrig några diskussioner om att hästar äter mer eller mindre, utan alla tänker sig att det jämnar ut sig. Någon köper ytterligare något fodermedel bredvid till sin häst.

Min häst äter relativt mycket, men kräver å andra sidan mindre strö än de flesta för hon är så renlig. Det jämnar nog ut sig.

För tillfället har vi ingen ponny, men det brukar ju följa med tonåringar med ponnisar och det brukar i sin tur betyda att det blir lite mer slarv, slöseri och glömska. Därför är hyran inte lägre för ponnisar hos oss. (Inte mitt stall.)

För mig är det helt avgörande att jag inte behöver hålla på och köpa foder och strö själv, och helt avgörande att jag inte behöver åka till stallet på morgonen.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Fri tillgång är ett plus! Min häst äter runt 10kg så ingen storätare, men det är så skönt att inte behöva bry sig om det blir 10, 11 eller 12 kg.

De pass som jag absolut vill ska ingå är morgonfodring, utsläpp och lunchfodring vardagar, resten har jag med mina kontorstider inga problem med att fixa. I nuvarande stall ingår ovan samt kvällsfodring mån-tis.

Står sedan ett halvår på gård med ridhus, så skönt! Sparar mycket tid på att slippa åka till ridhus.
 
Sv: Vad vill folk ha?

Vi har stall med 18 boxar som nu drivs kollektivt.
Tidigare när jag arbetade hemma så erbjöd vi mer tjänster som in och uttag etc. Nu är förändring på gång och jag kommer återigen att mestadels vara hemma på gården.
Nu planerar och funderar vi på hur vi ska driva stallet, vad är mest intressant för hästägare, vad prioriterar man.
Fullservice?
Lösdrift?
Vill folk ha häst "billigt och bra" och sänka sina kostnader med att hjälpa till eller vill man ha det enkelt och bekvämt att ha häst?
Vi har inte ridhus idag men har fått lånelöfte till att bygga.
Vi bor nära stor stad.

Jag vill ha det billigt, bra och bekvämt.

Här är det ont om lösdrifter, fullservice och ridhus.
Jag vill ha båda mina hästar på lösdrift, helst med fri tillgång på riktigt bra hö/hösilage/ensilage, jag vill ha väl rengjord thermobar i hagen, ingen skit vattenkopp eller kass thermobar-kopia.
Jag vill ha tjänster som tillsyn, täckesbyte varje dag under täckessäsong och att den ena hästen utfodras med kraftfoder då jag bara vill behöva åka till stallet när jag orkar och vill rida.
Grovfoder och strö vill jag ska ingå, kraftfoder vill jag köpa själv.
Jag vill ha tillgång till boxar vid behov. 1 sjukbox/25 hästar tycker jag är för lite men det behövs inte heller en till varje enskild häst.
Varm sadelkammare och tillgång till hyfsad förvaring.
Ett bra helst uppvärmt utrymme med god belysning att göra iordning hästen och där även hovis kan göra sitt jobb.
Spolspilta vill jag också ha.
Ridbana är ett krav och ridhus på gården är ett enormt stort plus.

Så jag tänker att man ska kunna rationalisera bort onödigt arbete med smarta lösningar och därmed kunna hålla en vettig standard till rimlig kostnad.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 012
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 482
Senast: Gabbi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp