Vad vill folk ha?

skatten

Trådstartare
Vi har stall med 18 boxar som nu drivs kollektivt.
Tidigare när jag arbetade hemma så erbjöd vi mer tjänster som in och uttag etc. Nu är förändring på gång och jag kommer återigen att mestadels vara hemma på gården.
Nu planerar och funderar vi på hur vi ska driva stallet, vad är mest intressant för hästägare, vad prioriterar man.
Fullservice?
Lösdrift?
Vill folk ha häst "billigt och bra" och sänka sina kostnader med att hjälpa till eller vill man ha det enkelt och bekvämt att ha häst?
Vi har inte ridhus idag men har fått lånelöfte till att bygga.
Vi bor nära stor stad.

Sv: Vad vill folk ha?

Det är nog olika för olika hästägare. För mig som jobbar heltid och har barn och hus skulle fullservice, enkelt och bekvämt vara det som gällde om jag sökte stallplats. Annars skulle jag inte hinna rida och utan ridningen känns det inte motiverat att stå och betala för en egen häst inhyrd.

Valmöjlighet tror jag folk vill ha.
I vårt stall har vi en grundhyra (10 kg grovfoder, strö, ridbana o fodringar ?) ) och sedan kan man välja att ta ut ut o insläpp med tillhörande hyra lr betala mer o slippa allt sådany. Lägger man till ännu mer så kan man få full service.

att inrikta sig på föräldrar, vore ingen dum idé!
Men även att erbjuda lösdrift är heller inte så dumt om man kanske inte tränar o tävlar,utan hobbyrider.....då blir det ett billigare alternativ.

I min värld beror mycket på vad folk "vill ha" vad som finns att välja på mellan stall i övrigt inom samma närområde etc. Hos oss (större stad med massor av stall på alla sidor om stan) vill folk gärna betala lite extra för att slippa pass på vardagar. På de flesta ställena är det pass på helger, men det blir ju inte så många då stallen är större anläggningar.

det finns fortfarande folk som är villiga att ta pass vardagar+ helger, om prisbilden är den rätta, dvs hyran inte är för hög, dvs söker sig till dessa mindre stall, som samtidigt dock har bekvämligheter i fråga om ridhus, ridbana osv. Men som sagt, då måste man som uthyrare hamna rätt i prisbild gentemot de med mera bekvämligheter på sina anläggningar, annars väljer många bort det till förmån för mer bekvämligheter, och hostar hellre upp lite extra pengar för det.

fullservice brukar erbjudas som alternativ på de stora anläggningarn här, men det är en mycket liten procent som nappar på det.

Valfrihet är det bästa enligt mig. Möjlighet att kunna köpa till tjänster men ha en grundhyra med det man nu bestämmer som ska ingå.

Tex i vårat stall så är det kallhyra, vi köper in eget strö och foder till våra hästar och sköter alla pass själva. I lösdriften har dom roterande schema med en vecka i taget. Och för oss i stallet så kan vi köpa tjänster som att stallägaren tar stallpass och mockning.
Själv köper jag mig fri från fodring + utsläpp och insläpp + fodring på vardagarna men har en lunch var sjätte vardag samt 6 helgpass under en 6 veckorsperiod då vi är 6 hästar i stallet. Kan köpa mig fri från allt om jag vill, det gör en annan tjej i stallet. Men det beror ju lite på vad det kostar med. Är inte beredd att lägga några större summor på det. Då försöker jag hellre lösa mina pass själv. Nu kan jag det men föredrar att slippa det så då köpte jag tjänsten.

Det jag helst vill ska ingå i en stallplats är fodring + utsläpp på vardagar, grovfoder och strö. Halm brukar kunna ingå i stallhyran och vissa stall har haft att man kan köpa spånbalar direkt från stallägaren som tar hem på pall, så slipper man göra det själv. Nu tog jag själv hem en hel pall inför denna vintern men det är skönt om den tjänsten ingår.
Fodring + utsläpp underlättar väldigt för dom som jobbar även om nu inte alla har sju till fyra jobb. Även lunchen är skönt om den ingår men man kan inte få allt.
I några stall jag stått i har stallhyran reducerats under betestiden. Om stallhyran tex är 2000 kr på vintern med diverse tjänster och foder som ingår så blev beteshyran istället sänkt till 1000 kr. Vi har ju kallhyra i mitt stall och då gäller den även på sommaren.

Alla vill ha det olika och vissa föredrar att en sak ingår medans någon annan vill att något annat ingår.

kan väl säga i min erf, utifrån din text med dina kloka reflektioner, att är det ngt folk INTE vill ha om det är folk som öht letar efter lite smidiga lösningar och avlastning via att stå uppstallad hos ngn annan, så är det att INTE ha kallhyra och måsta köpa in foder och strö själva..... det är ju en tidsåtgång deluxe att hålla på och styra med det, upplever inte att några är intresserade av sådant öht där jag bor (större stad med omnejd som sagt). tycker det även syns på stallen som erbjuder uppstallning, dvs väldigt få har det upplägget och ö.h.t INGA anläggningar som erbjuder service i övrigt i stort...... däremot är det ju en annan sak om det är kallhyra och sen foder och strö finns att köpa till på plats eller via organiserat upplägg där man får leveranser gemensamt osv. Men som sagt - annars inte.....

TS: jag har tolkat din tråd som att du främst frågar om vad som är gångbart på marknaden så att säga? har svarat lite utifrån det, men utöver det så handlar det om vad folk individuellt vill ha osv så vill ju alla typ olika. Jag tror det är väldigt svårt att få vinst genom att försöka tillgodose allt och allas möjliga preferenser osv, tror mer på att man "nischar sig" utifrån marknaden så att säga och har ett hållbart gångbart upplägg som inte är för spretigt i fråga om hästhållningen i sig, utifrån det.

Senast ändrad:

Du menar att folk inte vill ha kallhyra?

Det vill inte jag heller men allt sköts så smidigt med att skaffa halm och grovfoder för stallägaren har en bonde som hon köpt av i flera år, så vi köper själva men via henne. Men då allt på en gång och betalar till bonden. Hon tar inget för att vara mellanhand.
Men spånet får jag fixa själv.

Jag hade gärna sett att fodret ingår från start så man slipper tänka på den biten.

jamen precis, men redigerade mitt inlägg samtidigt som du skrev, så vi pratar nog om samma sak, jag fick fixa min text lite så det blev tydligare vad jag egentligen avsåg :)

Vi menar nog samma :)

Fodret får hemskt gärna ingå på ett eller annat vis. Finns väl tre alternativ som är vettiga.

1. Det ingår i stallhyran, antingen fri tillgång eller ett begränsat antal kg och sen kostar det per kg extra.

2. Att stallägaren agerar mellanhand så som min gör.

3. Att man får köpa per kg direkt från stallägaren.

Jag har testat på alla alternativen och det har funkat bra för min del.

alla tre fungerar utmärkt om det är organiserat så med undantag för alternativ 3 då det blir jättesvårt för stallägaren att öht reglera/ha koll.
jag addresserade mest kallhyre stall där hästägarna själva ska hålla på att köpa in helt själva, åka skytteltrafik med foder och strö individuellt osv. det anser jag öht inte vara gångbart på marknaden 2014 öht hos hästägare som vill nyttja sin tid maximalt och satsa på själva ridningen och gärna väljer stall utifrån det så att säga.

Senast ändrad:

Jag vill ha det enkelt. Inga pass, foder och strö i bra kvalité ska ingå. Mockning behöver inte ingå men ska gå att köpa vid behov.
Bra rutine, många fodringar och ordentliga hagar.

Nej, det är ju så. Alternativ 3 kan ju folk hålla på att ljuga om. Plocka mer än dom sagt. Så det är lite lurigt.
Kör man mellanhand så blir det ju rättvist, såvida ingen snor från någon annan. Vi kör samma mängd hö till alla hästarna i våran hage så blir det rättvist för plånboken med alla. Sen går det ju inte se till att alla hästarna får i sig exakt sin giva.
Men alternativ 1 är enklast, med fri tillgång. Inget fusk men då kan det bli en del spill för att folk ger mer än hästen orkar äta upp. Och det blir ju en onödig kostnad för stallägaren.
Inte helt lätt det där.

jag uttalar mig ju mest utifrån TS grundfråga i sig som uthyrare, så mina svar blir lite därefter.
det ska vara gångbart attraktivt på marknaden men samtidgt gå ihop ekonomiskt och samtidigt vara hållbart för uthyraren så att säga. därav mina svar....

Det är nog väldigt individuellt vad folk vill ha, "bäst för flest" tror jag är en flexibilitet och möjlighet att köpa till tjänster, ta extra pass eller liknande allt efter behov.

Så att någon kanske gärna betalar lite extra och slipper stallpass, medans någon annan gärna tar fler pass och betalar lite mindre för det.

Hur det bäst läggs upp för att vara praktiskt är ju svårare att säga. Kanske att stallägaren står för utsläpp och lunchfodring på vardagar, resten ligger i stallpass där ett visst antal pass per uppstallad gäller i "grundhyra". Det kräver ju dock att stallägaren har möjlighet att ta fler (t.o.m. alla pass) om alla inackorderingar mot förmodan vill köpa sig fria, och/eller ingen alls vill ta extra pass... Så hur det görs rent praktiskt, vet jag inte.

Sen att foder och strö finns på plats tror jag de allra flesta ser som ett plus, om det är av god kvalitet.

Det förstår jag :)

Det är ju en sak att vara den som hyr ut än att vara den som hyr.

delvis kl
Oj vad mycket svar, har bara hunnit skumma igenom så kan inte svara alla nu.
Intressant att läsa era tankar och erfarenheter.
Det är ju inte nytt för oss med inackorderingar och beroende på mitt "vanliga" arbete så har vi prövat på nästan helkollektivt och innan det så skötte jag allt utom mockning på vardagar.
Kollektivt är inget vi kommer att fortsätta med iaf..

Vad som känns mest passande för oss är modellen att vi sköter allt på vardagarna, utom mockning. Jag vill gärna spara lite på min kropp, däremot så skall det finas som tillval.

Grovfoder och strö köper vi hem.

Sen är frågan om det gå att få ekonomi i ridhuset?..
Vi har två ridbanor idag, ridhuset kommer att byggas på den ena av dem.
De flesta som flyttar härifrån gör det för dom vill ha ridhus men frågan är hur mycket vi kan höja hyran när vi har ridhus.

Jag tror det är väldigt svårt att få vinst genom att försöka tillgodose allt och allas möjliga preferenser osv, tror mer på att man "nischar sig" utifrån marknaden så att säga och har ett hållbart gångbart upplägg som inte är för spretigt i fråga om hästhållningen i sig, utifrån det.

Klok reflektion.

Hej!

Jag tror det beror helt på hästägare, faktiskt.

Själv vill jag vara i stallet och slappna av = bara pyssla med de hästar jag själv väljer- oftast mina egna. Släpa runt på andras hästar och fodra och ha sig har jag varken lust eller tid med. (Men jag fodrar alltid min egen om jag är i stallet vid fodringstid- finns det något mysigare???).

För mig är heller inte pengar en så stor fråga, jag är mer rädd om min tid än mina pengar :-)

/Lavinia, betalar hellre för mer service.

Jag vill ha det enkelt. Inga pass, foder och strö i bra kvalité ska ingå. Mockning behöver inte ingå men ska gå att köpa vid behov.
Bra rutine, många fodringar och ordentliga hagar.

Känns som att tidens melodi är att den nutida urbana hästägaren vill ha det enkelt och då hellre betalar lite mer, kan det vara så?

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Mim
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 522
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar