Vad vill DU veta om gångartsträning?

Sv: Vad vill DU veta om gångartsträning?

Det går alldeles utmärkt att grisepassa fast man är 4-gångare :angel: ....

Förlåt om jag förvirrar det för dig nu, men jag börjar om lite =)

För att enbart lära hästen att sätta under sig bakbenen bättre behöver du inte använda något ljud. Använd då enbart spöet, och beröm mycket. När hästen förstår kommandot stillastående, kan du börja skritta. Peta då på bakbenet så att hästen börjar med det bakben du petar på. Om du vill att han ska sätta under sig bättre, kan du peta på benet igen i nästa steg, men sluta så fort han gör rätt. Kommandot ska komma när hästen har sitt inner fram i sitt bakersta läge (om du jobbar med inner bak).

Ett annat sätt att aktivera inner bak, är att trycka lätt i skänkelläget varje gång hästens inner fram är i sitt bakersta läge. Förutsättningen för att det ska fungera är att du har en fin böjning och ställning på hästen och att han svarar korrekt på dina hjälper.

När du sedan vill använda dig av samma teknik för travigångsättningarna kommer ljudet in. Var då noga med att ljudet/kommandot inte blir ett kommando för en gångart, utan för att byta takt. Kommandot ska komma när hästen har sitt inner fram rakt ner (om du jobbar med inner bak).
När du sedan rider räcker det oftast med ljudet, men ibland kan det behövas ett litet pet med spöet eller en skänkel =)

//Julia

Okej :) Ja, men det låter ju bra det dära. Ska testa det! :D

Det går alldeles utmärkt att grisepassa fast man är 4-gångare :angel: ....

Hehe hoppsan glömde sätta en punkt efter grisepassar inte..
Klart att 4-gångare kan grisepassa :) Var inte riktigt det jag menade egentligen, blev lite fel där..:p

Ok, tänkte nästan det. Det lät lite kul bara.... Lycka till med träningen!

Ta inte illa upp av mitt inlägg ovan, jag kan vara lite väl snabb på att räkna ihop saker i skallen ibland, som kanske inte alls stämmer.
;)

Jag har miljarders frågor och funderingar, och värre lär det bli nu när jag har köpt en till häst :D

(som jag läääängtar.. :love: )

Men nån kan jag ju ta upp nu iofs,
Jag skulle gärna vilja ha några tips på hur jag rider mera med sätet/vikten, tycker det är svårt då jag tenderar att spänna mig efter att ha blivit ordentligt rädd efter en allvarlig ridolycka.

Jag vet att jag aldrig når målet så för mig har vägen alltid varit målet

Man har väl olika sätt att sega sig uppåt, men om man siktar på månen kanske man når trädtopparna? :)

Jag skulle definitivt prestera sämre, om jag siktade in mig på att aldrig kunna nå målet. :crazy:

Man har väl olika sätt att sega sig uppåt, men om man siktar på månen kanske man når trädtopparna? :)

Jag skulle definitivt prestera sämre, om jag siktade in mig på att aldrig kunna nå målet. :crazy:

Sikta mot är inte samma som att nå:idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka