Vad vill DU veta om gångartsträning?

T

tottenham

Vad vill du veta om de olika gångarterna och hur man tränar dem?
Lista frågor så kan vi hjälpas åt att bena ut dem :-)

Kan var både problem och tävlingsförbättring.

Sv: Vad vill DU veta om gångartsträning?

Jag har 2 islandsston som den ena nyss haft föl (förra året) och den andra har nu.
Båda två kan tölta, men i ganska sakta tempo..så nu till mina frågor!

*Hur får jag ett snabbare tempo i tölten? Beror det bara på att de är i ganska dålig kondis och att jag ska träna upp den på dom?

*Vad krävs också för mig som person att få upp den i tölt? (har fått lära mig så många olika sätt, som att krama tygeln som en tvättsvamp, plocka med tyglarna, m.m., sen så var det ett tag sedan jag red för instruktör...:angel: )

Tacksam för svar!

En fråga här... Jag har ett föl född den 14 maj den 15 maj så visade denna herre skritt, trav, galopp tölt samt pass.. allt välreparerat och rena gångarter..

Hur vet man om han är 4:a eller 5 gångare??

Jag antar att han är 5 gångare eftersom han visade passen:confused:

Hur får man bättre bärighet? och hur tränar man den långa låga formen och att hästen ska söka sig till bettet och inte he upp huvudet i skyn när han töltar?

:)

Fått många bra svar på detta ifrån andra, men alla förslag och tips är bra!

Hur får man bättre bärighet? och hur tränar man den långa låga formen och att hästen ska söka sig till bettet och inte he upp huvudet i skyn när han töltar?

:)

Fått många bra svar på detta ifrån andra, men alla förslag och tips är bra!

Tja, framförallt så finns det ingen genväg till bärighet. Oavsett vilken väg man väljer så tar det tid. Men den tiden är garanterat väl investerad :-)

personligen så lärde jag om skänkelhjälperna på min häst. jag har ridit in henne själv så jag vet alla signaler hon kan.
jag rider henne nu genom att lägga dit skänkeln när jag vill påverka respektive bakben, genom detta kan jag snabbt få henne att ändra fotförflyttning smidigt mot tölten. det blir alrid så att hon går emot skänkeln eller att man ger hjälpen när hon ändå inte kan svara. för om du använder skänkeln när hästen just är på väg att sätta ned bakbenet är det inte stor chans att hästen kan svara på din begäran, så då har det ju ingen effekt.
hmm...det där kändes som en lite lummig förklaring...

men de flesta duktiga ryttare, oavsett kategori, vet precis hästens fotförflyttning och när de ska lägga dit skänkeln. som exvis exakt när man ska ge galoppfattning för att hästen ska svara. tror det står väl beskriveti Kyra K:s bok om jag inte minns fel.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, framförallt så finns det ingen genväg till bärighet. Oavsett vilken väg man väljer så tar det tid. Men den tiden är garanterat väl investerad :-)

personligen så lärde jag om skänkelhjälperna på min häst. jag har ridit in henne själv så jag vet alla signaler hon kan.
jag rider henne nu genom att lägga dit skänkeln när jag vill påverka respektive bakben, genom detta kan jag snabbt få henne att ändra fotförflyttning smidigt mot tölten. det blir alrid så att hon går emot skänkeln eller att man ger hjälpen när hon ändå inte kan svara. för om du använder skänkeln när hästen just är på väg att sätta ned bakbenet är det inte stor chans att hästen kan svara på din begäran, så då har det ju ingen effekt.
hmm...det där kändes som en lite lummig förklaring...

men de flesta duktiga ryttare, oavsett kategori, vet precis hästens fotförflyttning och när de ska lägga dit skänkeln. som exvis exakt när man ska ge galoppfattning för att hästen ska svara. tror det står väl beskriveti Kyra K:s bok om jag inte minns fel.

Ja, tid det tar det och jag har all tid i världen :) får hoppas att en 9 årig häst inte är svår att lära sig nya saker bara :)
Lägger du till skänkeln när hästen lyfter sitt bakben då eller när den är på väg att sätta ner? Kanske är olika vid olika övningar.

Långa låga formen då? Min häst går helst inte i denna och måste börja träna upp den NU! :)

Gauti: "Lägger du till skänkeln när hästen lyfter sitt bakben då eller när den är på väg att sätta ner? Kanske är olika vid olika övningar"

nej då, inte olika vid olika övningar - lägger alltid dit skänkeln när hästen just lyfter sitt ben eller just när den är på väg att lyfta (det senare fallet när jag vill snabba på benet lite som inför övergångar).

angående lång och låg - det har jag svårare för att förklara så här annat än att jag är jättenoga med att känna att hästen när som helst kan följa min hand framåt och nedåt. men det ska inte tolkas som att hästen ligger på och drar ut halsen när man släpper på tygeln. säkert flera här som kan förklara bättre ;-)
kan väl tillägga att jag även i tölten vill ha den känslan att hästen söker framåt-nedåt.

Ja, tid det tar det och jag har all tid i världen :) får hoppas att en 9 årig häst inte är svår att lära sig nya saker bara :)
Lägger du till skänkeln när hästen lyfter sitt bakben då eller när den är på väg att sätta ner? Kanske är olika vid olika övningar.

Långa låga formen då? Min häst går helst inte i denna och måste börja träna upp den NU! :)

Jag vet att du inte skrev detta till mig, men jag tänkte kommentera ändå!

En nioårig häst är definitivt INTE för gammal för att lära sig något nytt =) Det är aldrig försent.

När inner framben är i sitt bakersta läge i skritten är inner bak på väg att lyftas. Det är då du har chans att påverka hur och var hästen placerar sitt bakben. Det är en stor hjälp att kunna påverka hästens ben i varje steg, men det är en svår konst och det kräver att man utvecklar en känsla för att känna hela hästens kropp. Lär man sig det kan man också enkelt byta takt på hästen (utan att det betyder spring fortare) med hjälp av samma teknik. T ex kan du lära in en smackning som betyder byt takt och då hästen (i skritten) har sitt framben precis rakt ner, kan du lägga till en skänkel och smackningen, för att få hästen att byta takt till trav (detta måste du naturligtvis lära hästen). Det är jätte häftigt! Det är alltså så att man lägger till skänkeln vid olika tillfällen/i olika rörelser beroende på vad man vill uppnå med hjälpen.

När det gäller den långa låga formen har jag gett en del tips i andra trådar. Om du vill ha lite mer inspiration så kan du låna/köpa Katrin Wallbergs nya bok. Den innehåller konkreta tips och tydliga bilder. Den kan vara till stor hjälp även om man inte helt vill hänge sig till AR.

//Julia

Jag vet att du inte skrev detta till mig, men jag tänkte kommentera ändå!

En nioårig häst är definitivt INTE för gammal för att lära sig något nytt =) Det är aldrig försent.

När inner framben är i sitt bakersta läge i skritten är inner bak på väg att lyftas. Det är då du har chans att påverka hur och var hästen placerar sitt bakben. Det är en stor hjälp att kunna påverka hästens ben i varje steg, men det är en svår konst och det kräver att man utvecklar en känsla för att känna hela hästens kropp. Lär man sig det kan man också enkelt byta takt på hästen (utan att det betyder spring fortare) med hjälp av samma teknik. T ex kan du lära in en smackning som betyder byt takt och då hästen (i skritten) har sitt framben precis rakt ner, kan du lägga till en skänkel och smackningen, för att få hästen att byta takt till trav (detta måste du naturligtvis lära hästen). Det är jätte häftigt! Det är alltså så att man lägger till skänkeln vid olika tillfällen/i olika rörelser beroende på vad man vill uppnå med hjälpen.

När det gäller den långa låga formen har jag gett en del tips i andra trådar. Om du vill ha lite mer inspiration så kan du låna/köpa Katrin Wallbergs nya bok. Den innehåller konkreta tips och tydliga bilder. Den kan vara till stor hjälp även om man inte helt vill hänge sig till AR.

//Julia

Vad bra, tänkte på hundfenomenet, där är det ju svårare med äldre exemplar :D

Hade jag haft en transport hade jag absolut varit med på Katrins kurser som är här i närheten lite nu som då. Tror att det skulle passa mig och Gauti bra faktiskt. Lugnt och metodiskt, stressar man har förstår han ingenting.
Men på måndag ska jag rida för en tränare, får hålla tummarna att vi vill arbeta på samma sätt och att det kommer att fungera bra :) Det är min enda utväg, för fler tränare i närheten verkar det inte finnas :( Inte som kan islandshästar i alla fall.

När man lär in hästen att sätta under sitt bakben ifrån marken, på vilket sätt gör man då? I stillastående först eller i skritt? för menar petar man på han med spöet vet han ju inte vart han ska sätta ner benet, eller ska man bara tänka att han ska sätta det länge innunder sig? :)

Vet du Gauti, jag läser på en del olika trådar att du funderar mycket på din hästs bärighet, form, rygg och bakben. Jag tror att du redan har kommit en hel bit på väg att förättra formen, ryggen bakbenen etc på din häst. För du har börjat fundera och söka efter vägar.

Du kommer att få lära dig massor på resan, du kommer att upptäcka att en hel del fungerar för dig och din häst, du kommer att förkasta annat som inte stämmer för er. Du kommer nog att ha himla roligt också!

Som jag har gått tillväga med bakbenen så är det genom att böja hästen, först stillastående och sedan i skritt. Samtidigt försöker jag få hästen lösgjord fram, få den att börja söka framåt och nedåt. När jag böjer min häst är jag noga med en del grejer (men ska sanningen fram så var jag inte så noga från början för jag förstod dem inte alls :crazy: ). Men jag är noga med att ytter bog inte faller ut, att inne höft får en tendens att komma fram och att bakbenet i rörelse inte trampar förbi tyngdpunkten.

En annan grej jag har använd är cavaletti, då måste ju hästen arbeta med bukmusklerna och för att arbeta rätt med ryggen är buken viktig.

OA som är övertyygad om att resan är målet

Vet du Gauti, jag läser på en del olika trådar att du funderar mycket på din hästs bärighet, form, rygg och bakben. Jag tror att du redan har kommit en hel bit på väg att förättra formen, ryggen bakbenen etc på din häst. För du har börjat fundera och söka efter vägar.

Du kommer att få lära dig massor på resan, du kommer att upptäcka att en hel del fungerar för dig och din häst, du kommer att förkasta annat som inte stämmer för er. Du kommer nog att ha himla roligt också!

Som jag har gått tillväga med bakbenen så är det genom att böja hästen, först stillastående och sedan i skritt. Samtidigt försöker jag få hästen lösgjord fram, få den att börja söka framåt och nedåt. När jag böjer min häst är jag noga med en del grejer (men ska sanningen fram så var jag inte så noga från början för jag förstod dem inte alls :crazy: ). Men jag är noga med att ytter bog inte faller ut, att inne höft får en tendens att komma fram och att bakbenet i rörelse inte trampar förbi tyngdpunkten.

En annan grej jag har använd är cavaletti, då måste ju hästen arbeta med bukmusklerna och för att arbeta rätt med ryggen är buken viktig.

OA som är övertyygad om att resan är målet

Tack för detta svar! :) Behövde höra sådana saker.
Cavaletti kör jag med lite nu som då, och så klättrar vi mycket i skogen och rider i ojämn terräng.
Får hjälp av en tränare på måndag då kanske jag kan räta ut lite frågetecken, är ju lättare när någon ser hästen.
Det är roligt att träna, för tänk om hästen bara gör som man vill hela tiden, då skulle man aldrig lära sig nåt :d

OlleAtlas: "OA som är övertyygad om att resan är målet"

:banana: håller med till 110% :banana:

Jag har 2 islandsston som den ena nyss haft föl (förra året) och den andra har nu.
Båda två kan tölta, men i ganska sakta tempo..så nu till mina frågor!

*Hur får jag ett snabbare tempo i tölten? Beror det bara på att de är i ganska dålig kondis och att jag ska träna upp den på dom?
Antagligen så har hon inte muskler för att gå i snabbare tölt.. Låt henne gå rätt i kort tempo så hon bygger på muskler och försök tölta så fort det går utan att hon slutar jobba. Det är svårt att svara på frågan när jag inte vet om hon börjar rolla, gå i grisepass eller hur hon gör.. Men det är såhär jag har tränat upp min häst för att få bort både grisepass och rollning :P
*Vad krävs också för mig som person att få upp den i tölt? (har fått lära mig så många olika sätt, som att krama tygeln som en tvättsvamp, plocka med tyglarna, m.m., sen så var det ett tag sedan jag red för instruktör...:angel: )

Tacksam för svar!
Det finns så himla olika sätt att komma fram i tölt. Allt beror på vilken häst man har! Om det är fyr eller femgångare, lättöltad eller svårtöltad osv.. Men en regel för mej är iaf att göra en halvhalt, fånga upp och driva med knän. Sen gör jag lite olika beroende på vilken häst jag rider :)

Någon som kanhjälpa mig med min fråga?=)

Antagligen så har hon inte muskler för att gå i snabbare tölt.. Låt henne gå rätt i kort tempo så hon bygger på muskler och försök tölta så fort det går utan att hon slutar jobba. Det är svårt att svara på frågan när jag inte vet om hon börjar rolla, gå i grisepass eller hur hon gör.. Men det är såhär jag har tränat upp min häst för att få bort både grisepass och rollning :P

Det finns så himla olika sätt att komma fram i tölt. Allt beror på vilken häst man har! Om det är fyr eller femgångare, lättöltad eller svårtöltad osv.. Men en regel för mej är iaf att göra en halvhalt, fånga upp och driva med knän. Sen gör jag lite olika beroende på vilken häst jag rider :)

Tackar så mycket för svar! :)
Jo, hon är i dålig kondis och har inte mycket muskler...Den förra ägaren hade inte ridit henne på ett år..
Men hon är ganska lätt att få upp i tölt, och nej hon grisepassar inte, hon är en 4-gångare.
Hon är mycket pigg och har mycket vilja och är känslig för hjälperna så man behöver inte alls göra mycket för att hon ska gå igång!
Kanske dum fråga, men vad är rollning? :D

Det andra stoet jag har är nästan raka motsatsen! Hon är lugn och seg, hehe. Hon är 5-gångare. Den förra ägaren hade inte heller ridit henne på kanske 1-2 år! :O Så hon har inte heller några muskler eller ngn kondis! Hon är svårare att få upp i tölten.
Båda stona har/haft föl nyligen...

OlleAtlas: "OA som är övertyygad om att resan är målet"

:banana: håller med till 110% :banana:

Önskar jag kunde tycka som ni, men jag innehåller väl för mycket testosteron. Det är kul när målen uppfylls också :angel:

Önskar jag kunde tycka som ni, men jag innehåller väl för mycket testosteron. Det är kul när målen uppfylls också :angel:

Själv brukar jag säga att jag har för mycket Hästosteron! Och så håller jag med att det är jättekul att nå mål, men vägen dit är ball!

OA

Jag håller med om att resan är skithäftig! Man upptäcker nya saker hela tiden... på både gott och ont :smirk:

Det är underbart när man når fram till målen, men då skapar man ju genast nya mål, så resan är nog ändå det som betyder mest =)

Gauti: Angående bakben... jag lär in hjälpen med spöt stillastående (vid hand). När jag petar på bakbenet förstår först inte hästen vad den ska göra, men oftast lyfter den på benet som en utväg. Då berömmer jag genast och börjar sedan om. Ganska snart förstår hästen att hjälpen betyder "lyft benet". Nu vill jag ju också att benet ska sättas ner längre fram under hästens tyngdpunkt, så då ber jag hästen om det genom att fortsätta peta på benet när den lyfter. Ganska snart provar hästen att flytta fram bakbenet, och då upphör hjälpen. Det är även bra att ha ett litet ljud som hör ihop med spöhjälpen, tillslut kan det då räcka med enbart ljudet.

Det finns naturligtvis mängder av olika sätt att träna bakbensaktivitet, så det är bara att pröva sig fram. Ingen metod passar alla hästar, så enkelt är det.

//Julia

Jag håller med om att resan är skithäftig! Man upptäcker nya saker hela tiden... på både gott och ont :smirk:

Det är underbart när man når fram till målen, men då skapar man ju genast nya mål, så resan är nog ändå det som betyder mest =)

Gauti: Angående bakben... jag lär in hjälpen med spöt stillastående (vid hand). När jag petar på bakbenet förstår först inte hästen vad den ska göra, men oftast lyfter den på benet som en utväg. Då berömmer jag genast och börjar sedan om. Ganska snart förstår hästen att hjälpen betyder "lyft benet". Nu vill jag ju också att benet ska sättas ner längre fram under hästens tyngdpunkt, så då ber jag hästen om det genom att fortsätta peta på benet när den lyfter. Ganska snart provar hästen att flytta fram bakbenet, och då upphör hjälpen. Det är även bra att ha ett litet ljud som hör ihop med spöhjälpen, tillslut kan det då räcka med enbart ljudet.

Det finns naturligtvis mängder av olika sätt att träna bakbensaktivitet, så det är bara att pröva sig fram. Ingen metod passar alla hästar, så enkelt är det.

//Julia

:bow: Det ska jag absolut testa! :) Lät inte alltför svårt heller :angel: Men det kanske Gauti tycker, vi får se! :) Sen när man rider och han lärt sig det ifrån marken, petar man då på benet också eller använder man ljud (om man lärt dom det) då?

:bow: Det ska jag absolut testa! :) Lät inte alltför svårt heller :angel: Men det kanske Gauti tycker, vi får se! :) Sen när man rider och han lärt sig det ifrån marken, petar man då på benet också eller använder man ljud (om man lärt dom det) då?

Förlåt om jag förvirrar det för dig nu, men jag börjar om lite =)

För att enbart lära hästen att sätta under sig bakbenen bättre behöver du inte använda något ljud. Använd då enbart spöet, och beröm mycket. När hästen förstår kommandot stillastående, kan du börja skritta. Peta då på bakbenet så att hästen börjar med det bakben du petar på. Om du vill att han ska sätta under sig bättre, kan du peta på benet igen i nästa steg, men sluta så fort han gör rätt. Kommandot ska komma när hästen har sitt inner fram i sitt bakersta läge (om du jobbar med inner bak).

Ett annat sätt att aktivera inner bak, är att trycka lätt i skänkelläget varje gång hästens inner fram är i sitt bakersta läge. Förutsättningen för att det ska fungera är att du har en fin böjning och ställning på hästen och att han svarar korrekt på dina hjälper.

När du sedan vill använda dig av samma teknik för travigångsättningarna kommer ljudet in. Var då noga med att ljudet/kommandot inte blir ett kommando för en gångart, utan för att byta takt. Kommandot ska komma när hästen har sitt inner fram rakt ner (om du jobbar med inner bak).
När du sedan rider räcker det oftast med ljudet, men ibland kan det behövas ett litet pet med spöet eller en skänkel =)

//Julia

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka