Vet du Gauti, jag läser på en del olika trådar att du funderar mycket på din hästs bärighet, form, rygg och bakben. Jag tror att du redan har kommit en hel bit på väg att förättra formen, ryggen bakbenen etc på din häst. För du har börjat fundera och söka efter vägar.
Du kommer att få lära dig massor på resan, du kommer att upptäcka att en hel del fungerar för dig och din häst, du kommer att förkasta annat som inte stämmer för er. Du kommer nog att ha himla roligt också!
Som jag har gått tillväga med bakbenen så är det genom att böja hästen, först stillastående och sedan i skritt. Samtidigt försöker jag få hästen lösgjord fram, få den att börja söka framåt och nedåt. När jag böjer min häst är jag noga med en del grejer (men ska sanningen fram så var jag inte så noga från början för jag förstod dem inte alls
). Men jag är noga med att ytter bog inte faller ut, att inne höft får en tendens att komma fram och att bakbenet i rörelse inte trampar förbi tyngdpunkten.
En annan grej jag har använd är cavaletti, då måste ju hästen arbeta med bukmusklerna och för att arbeta rätt med ryggen är buken viktig.
OA som är övertyygad om att resan är målet