Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?
Oj då... jag var bara så säker på att jag läst här på buke, att den som skötte WSB när han kom till sverige sagt att han inte var sådan förut.
Vi har alltid tyckt att stona varit "värst" och hingstarna lättat. Men det finns ju delade meningar om det har jag förstått. Ingen av dem vi haft har varit elaka på människor. Men hemskt bestämda i övrigt. Vi har en som går under öknamnet "dobbermanen".... Men den e hemskt trevlig i stallet.
Jag vet inte om det var mig du tänkte på men jag har faktiskt borstat och gett WSB en näve på nosen, men jag var aldrig skötare till honom, jag fick honom tilldelad på en hingstvisning och min chef "glömde" att tala om hans rykte... Under den visningen uppförde han sig alldeles utmärkt och våra hingstar som vi hade med oss var "grisigare" men jag bytte häst i grindhållet en gång ialla fall... Jag hade ingen anning om vem han var förutom namnet, men just då sa inte det mig så mycket. Stuteriet han stod på då hade ingen att skicka så han hade kommit med lastbil och var skitig som fan, jag var något grining över att man inte ens hade orkat spola av benen på honom innan de lastade...
Han försökte naffsa en gång, jag röt i och svarade med näven och han såg rätt så chockad ut...
Det blev lite glup när man några månader senare läste om honom hur elak han faktiskt var...
Jag har även hanterat andra hingstar som har varit rent elaka, och de har ofta sina goda stunder de oxå... Tex SelfConfident älskade att blir kliad och gosad med, men där slog det slint i hjärna lite då och då...
En annan hingst roade sig med att tugga på sin skötare lite då och då, hon blev helt enkelt för vek mot honom och han tog sig friheter... Han visste sin plats om man var bestämd.
Sen finns det yttligare en "kändis" som kunde försöka klättra ibland. Hingstar är hingstar är hingstar, det kommer man aldrig ifrån, och under betäckningssäsong så ska man ta de försiktighets åtgärder som man behöver.
Vi hade ett tag 8 avelshingstar där jag jobbade och 3 hanterade vi med munkorg, två som vi funderade på för våran egen säkerhet men där vi hittade andra lösningar. Och då var det egentligen bara en av dem som jag skulle vilja säga var rent elak.