Sv: Vad vet man egentligen om bomlösa sadlar?
Vi har i stallet för tillfället tre hästar som regelbundet rids i bomlöst. Det är en 10-årig distanshäst (ST Comfort), en fyraårig westernhäst som ridits in i bomlöst (ST western och ST Comfort) och sen min 13-åring (arab som tidigare gått distans, nu mest dressyr och western) som gått med bomlöst i 3,5 år (ST Comfort och ST Dressage). Sen har vi ett halvblod som under sin aktiva karriär som distanshäst gick med bomlöst (Torsion) och en korsning som under kortare tid gick med ST Espaniola. Så det är den statistik som jag har att tillgå och den enda anledning till att man bytt bort sin bomlösa sadel är att sadeln inte längre passat, tex att den är för lång för den nya hästen, eller att man inte tycker att den ligger bra, åker framåt eller liknande, eller att ryttaren inte gillar sadeln.
Ingen av hästarna har fått ryggproblem, snarare tvärtom. Fyraåringen har den mest fina, runda, välmusklade rygg man kan se på en fyraåring. Han har nu också en vanlig westernsadel som ligger mycket bra och det gör absolut ingen skillnad i arbetsvilja, rörelsemönster eller annat. Min egen häst hade mycket ryggproblem innan den bomlösa och den har inneburit en ren befrielse för oss båda. Jag tränar och tävlar nu i ST Dressage och mina tränare och min ET har bara positiva kommentarer om sadeln. Distanshästen var för några år sedan det varmblod i Sverige som gick flest godkända tävlingsmil det året, jag tror det var 32 mil, alla i samma sadel. Varför hon inte tävlas nu beror på ekonomiska skäl, inte för att hon är skadad. Halvblodet pensionerades på grund av en överbelastningsskada i en sena, inte pga ryggproblem.
Jag tittar över min hästs rygg varje dag och inom mig finns en tveksam röst som undrar om det inte finns något problem ändå, fast jag inte ser det. Så van blev jag vid konstanta problem trots flertalet utprovade bomsadlar. Min häst är en sån som inte ska ridas egentligen. Synd bara att han i övrigt är så underbar som ridhäst! Han har för kort sadelläge, är för rak och för rund för att en bomsadel ska ligga bra i alla lägen.
Räcker det som lite statistik?
/Camilla