Tuvstarr
Trådstartare
Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur olika arbetsplatser fungerar. Vilket i och för sig är förståeligt, i varje fall här kan man inte bara traska in utan guidning och ta sig en titt på vad vi pysslar med och hur.
Men också då jag jobbade i butik var folk helt okunniga i hur det fungerar, med varulager och importörer som vi beställer från, att det är huvudkontoret som bestämmer vilka varor finns i sortimentet, inte de som radar i hyllorna, att personen i kassan inte kan bestämma vad saker ska kosta, osv.
Jag fick förklara ett oändligt antal gånger saker som att nej vi kan tyvärr inte beställa de här ljusen direkt från fabriken i Kina och få dem i övermorgon, då de nu tog slut 3 dagar före jul och du inte hann köpa några. Detta pga att beställningen har gjorts av huvudkontoret någon gång kanske under våren, och de importeras containervis och det hela tar några månader.
Givetvis är personalen på golvet de kunderna har kontakt med, och vi kan ju förmedla till chefen att det nu frågas jättemycket efter toapapper av ett märke vi inte har, men det är fortfarande inte personalen på golvet som bestämmer om det ska tas med i sorrtimentet.
Då jag jobbade på plantskola var folk också totalt ute och cyklade med en väldig massa saker, och vi hade tyvärr inte några sådana blommor som inte behövde vattnas alls, då folk ville ha en fin blomma att lämna kvar i en fin kruka vid graven, där den skulle klara hela sommaren och blomma i minst 3 månader utan någon skötsel.
Den gångna veckan har det kommit en hel del privatkunder till mitt jobb och frågat om de kan hämta en sådan eller sådan grej, och ta den med hem nu. Nej, eftersom det tar tid att göra den, och vi har en ganska lång orderlista, men vi kan försöka klämma in det så att du får grejen vecka 40? Och då är kunden förvånad över att vi inte har en massa måttbeställda (eller ens standardmått) grejer färdiga på lager, och en del har varit förvånade över att vi faktiskt gör något från scratch, inte bara är ett lager för import någonstansifrån, som vi bara skruvar ihop och kanske lackerar lite.
Eller kanske folk vet och förstår hur det fungerar, men det känns bara enklare att skälla på tjejen i kassan om att "hon höjt priset"?
Vad blir folk förvånade över när det gäller era arbetsplatser? Är det något ni tycker borde vara allmän kunskap som inte är det? Finns det något ni förklarar gång på gång för förvånade kunder?
Men också då jag jobbade i butik var folk helt okunniga i hur det fungerar, med varulager och importörer som vi beställer från, att det är huvudkontoret som bestämmer vilka varor finns i sortimentet, inte de som radar i hyllorna, att personen i kassan inte kan bestämma vad saker ska kosta, osv.
Jag fick förklara ett oändligt antal gånger saker som att nej vi kan tyvärr inte beställa de här ljusen direkt från fabriken i Kina och få dem i övermorgon, då de nu tog slut 3 dagar före jul och du inte hann köpa några. Detta pga att beställningen har gjorts av huvudkontoret någon gång kanske under våren, och de importeras containervis och det hela tar några månader.
Givetvis är personalen på golvet de kunderna har kontakt med, och vi kan ju förmedla till chefen att det nu frågas jättemycket efter toapapper av ett märke vi inte har, men det är fortfarande inte personalen på golvet som bestämmer om det ska tas med i sorrtimentet.
Då jag jobbade på plantskola var folk också totalt ute och cyklade med en väldig massa saker, och vi hade tyvärr inte några sådana blommor som inte behövde vattnas alls, då folk ville ha en fin blomma att lämna kvar i en fin kruka vid graven, där den skulle klara hela sommaren och blomma i minst 3 månader utan någon skötsel.
Den gångna veckan har det kommit en hel del privatkunder till mitt jobb och frågat om de kan hämta en sådan eller sådan grej, och ta den med hem nu. Nej, eftersom det tar tid att göra den, och vi har en ganska lång orderlista, men vi kan försöka klämma in det så att du får grejen vecka 40? Och då är kunden förvånad över att vi inte har en massa måttbeställda (eller ens standardmått) grejer färdiga på lager, och en del har varit förvånade över att vi faktiskt gör något från scratch, inte bara är ett lager för import någonstansifrån, som vi bara skruvar ihop och kanske lackerar lite.
Eller kanske folk vet och förstår hur det fungerar, men det känns bara enklare att skälla på tjejen i kassan om att "hon höjt priset"?
Vad blir folk förvånade över när det gäller era arbetsplatser? Är det något ni tycker borde vara allmän kunskap som inte är det? Finns det något ni förklarar gång på gång för förvånade kunder?