Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

SagaMaria

Trådstartare
Tänkte rådfråga det allvetande Buke! :)

På morgonpromenaden med hunden så gick vi en sväng genom skogen längs en stig och sen sista kilometrarna på en liten grusväg med skog på sidorna. På ett ställe är det något öppnare med åker på ena sidan vägen och skog/igenvuxet med mycket sly på andra sidan.

Vi stannade där och jag satte mej ner i gräset vid åkerkanten ca 10 minuter. När jag resten mej upp för att gå vidare, hörde jag någonting som gruffade/morrade dovt men ganska kraftigt flera gånger i buskaget kanske 15-20 meter längre upp efter vägen, från det hållet vi nyss kommit ifrån.

Svårt att beskriva men det lät relativt nära/högt (hörde tranor spela på långt håll och i jämförelse lät det här MYCKET närmare, trots motvind) men jag kunde inte se nåt eftersom det är tät växtlighet på andra sidan vägen. Vinden låg så att hunden kände ingen vittring men vad det nu än vad som "gruffade" så kände det garanterat vår vittring.

Nån som har några ideér vad det kan ha varit eller kan länka till nån bra sida med "vildadjurläten"?
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Ingen tvekan..helt klart vildsvin...smaskens på grillen :)
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Haha, nej nån igelkott var det inte :D

Men kan det ha varit en upprörd grävling...med störd dygnsrytm kanske, för de är väl mest aktiva på kvällen/natten egentligen?
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Hmmm, finns tyvärr(?) inga vildsvin här uppe!

Annars lät det ju gott :d


:D
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Jag röstar också på vildsvin. Hade själv ett märkligt nattligt möte vid en skogsdunge en gång då jag hörde ett djur som lät mycket högt, morrande och med mörka stämband, men inte morrande som i t ex hund eller så, utan lite mer skrikande. Björn och varg finns inte här, det kan inte heller ha varit katt, räv eller rådjur då detta verkligen inte lät som det. Vildsvin kan låta ganska läskigt!
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Om SagaMaria säger vilket län hon bor i blir det lättare att gissa.
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

martha: Nej tror inte på björn, det här ljudet var liksom uppdelat, kortare ljud inte nåt vrålande. Fast å andra sidan har jag aldrig hört nån björn "live" så vad vet jag. :-)

Jeffery: Det var inte lika gällt som den upprörda mårdhunden, utan dovare. Jag bor i Västerbotten, så vildsvin känns inte så aktuellt.

Philosophia: Har ingen smartphone, men tack för tipset!

Poxz: Hmmmmm jag låter nog också ungefär så där när jag håller på att skratta ihjäl mej..! :D
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Jeffery: Det var inte lika gällt som den upprörda mårdhunden, utan dovare. Jag bor i Västerbotten, så vildsvin känns inte så aktuellt.

Här kommer en hel serie med mårdhundar som väsnas på det mest bizarra sätt.
(edit: bara de 48 första sekunderna, se'n blir det rörliga bilder med musik...)
Västerbotten gör att mårdhunden är min huvudmisstänkte.

Backword masking-djurljud.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Hittade den här också som var rätt så likt: http://www.youtube.com/watch?v=aaUpVA_KFXk
Ja, Den Lilla Traktorn är ju numera spridd över hela landet, så det är ju också en möjlighet. Ett bra kännetäcken när man hör dem ute i naturen, och inte kan se dem, är den karäkteristiska doften av dieselavgaser som de avger vid parningssäsongen - som på våra breddgrader pågår året om.

Att se ett Traktorspår ute i naturen är få förunnat, och liknar inget annat djurs som vi har i vår natur.
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Ja, Den Lilla Traktorn är ju numera spridd över hela landet, så det är ju också en möjlighet. Ett bra kännetäcken när man hör dem ute i naturen, och inte kan se dem, är den karäkteristiska doften av dieselavgaser som de avger vid parningssäsongen - som på våra breddgrader pågår året om.

Att se ett Traktorspår ute i naturen är få förunnat, och liknar inget annat djurs som vi har i vår natur.

:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vad var det jag hörde på skogspromenaden?

Ja, Den Lilla Traktorn är ju numera spridd över hela landet, så det är ju också en möjlighet. Ett bra kännetäcken när man hör dem ute i naturen, och inte kan se dem, är den karäkteristiska doften av dieselavgaser som de avger vid parningssäsongen - som på våra breddgrader pågår året om.

Att se ett Traktorspår ute i naturen är få förunnat, och liknar inget annat djurs som vi har i vår natur.


:rofl::rofl::bow:

Det gjorde min kväll helt klart :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 059
Senast: Luff
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp