grodan21
Trådstartare
Just detta med att ha ett långsiktigt sparande, tycker jag är extremt viktigt. Är uppvuxen i ett hem där den ekonomiska tryggheten saknades. Jag vill ha pengar på banken om bilen skulle gå sönder, om jag behöver gå till tandläkare, om jag skulle bli långtidssjukskriven eller arbetslös.Så enkelt det låter för många av er. Jag vill verkligen köpa häst igen men det känns helt omöjligt utan att göra ordentliga förändringar i livet. Jag har levt i 8 år utan egen häst nu och har såklart lagt mig till med vanor och rutiner som faktiskt är svåra att kombinera. Ekonomiskt och tidsmässigt.
Jag vill ha häst. Men jag vill också amortera extra på bostadslånet, pensionsspara ordentligt och liknande saker som tryggar min ekonomi långsiktigt. Jag gillar också att kunna köpa saker lite oplanerat och är van vid att inte behöva räkna kronor för att livet ska gå ihop. Dessutom har jag ju redan gjort flera val i livet som gör att mina utgifter ser annorlunda ut än om jag haft häst. Tex hur dyrt boende jag har och liknande.
Det vore ju enkelt om jag bara ville en sak (häst). Nu finns det många saker som jag vill och alla kostar pengar.
Jag och sambon har dock köpt boende med låga boendekostnader, just för att jag ska kunna ha häst. Men just nu funderar jag på hur pengarna ska räcka till en häst, detta trots ett helt okej betalt jobb, inga barn och inga extra vaganta utgifter.