Vad välja för framtiden?

A

alke_

Jag har ett erbjudande från en uppfödare att få ett av deras föl för ett jobb jag utfört åt dom. Och till kommande år hade jag tänkt tacka jag till "lönen"
Uppfödaren har 3 betäckta ston vars föl jag är intresserade av.

Jag skulle vilja veta vad ni tycker och tänker om dom kommande fölen.
Vad tror ni är dom positiva/negativa egenskaper av dessa kombinationer?
Vilken hade ni valt om ni skulle ha en kommande tävlingshäst.
Stona har bra lynne och exteriör och har en ridbarhet som förväntas av en msv häst, lagom coola

sto 1 e.Dammen - Robin Z
stoet har egna meriter tom msv hoppning, dräktig med Baltimore

sto 2 e.Robin Z - Utrillo
stoet har egna meriter tom msv hoppning, dräktig med Balougraph

sto 3 e.Quite Easy - Stanford
född med för korta tåsträckare och därför endast avelssto,
hennes mamma har meriter upp till svår hoppning dräktig med Careme

:)

Sv: Vad välja för framtiden?

e sto 1 dotter till sto 2? Jag hade tagit sto 2. För jag känner inte till dammen. Balougraph har ett jättebra möderne. O robin Z-utrillo kan väl aldrig bli fel?

Tack Kicki! Det var en intressant artikel.
Jag har alltid gillat Dammen. Men var han inte känd för att lämna lite stökiga avkommor? Eller var det bara känsliga tävlingsindivider, som inte passade "skogluffarna"?

Jag tycker att Dammen-stoet låter intressant, då får du också dubbelt Almé vilket knappast kan vara fel.

Gillar även QE-hästen, har knappt sett några dåliga avkommor efter honom trots att han har så många, och så är jag väldigt svag för Stanford, så skulle jag gjort valet själv är hon den jag skulle titta på först.

sto 1 är ej dotter till sto 2 !

föl till sto 1 har en stark trevlig stam.

själv är jag mest nyfken på fölet till sto 2. tycker mycket om robin z och har en kärlek till balougraph.

sto 3, om man tittar på hennes blup-siffror så är det en häst som hade kunnat gå lång med rätt förutsättningar. Ben ligger på minst med 105 därefter är det blandat uppåt till teknik/temprament/hopp på 125 som är högst. så fölet kan om man tittar enbart på siffror/statistik bli en riktig bra häst.

alla stammar är bra och individerna sto/hingst är i mitt smak o tycke så det är där jag är kluven. som tur är behöver jag inte bestämma mig för 1 av fölen nu utan uppfödaren vill vänta tills fölen är födda och lever och ser att allt är ok dom första levnadsmånaderna!
tack för dom synpunkter jag fått av er alla hittils!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hur bedömmer ni kring era ston som ni har i avel. Jag har alltid lagt stor vikt vid mödernet, inte bara stammen och egna prestationer...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur