Vad väger torv?

matte

Trådstartare
Hej!
Är det någon som kan väga en 300 l torvbal och sen tala om för mig vad den väger?

Var o köpte ny torv igår och balarna var mycket mindre än tidigare och det stod 250 l på dem. Försäljaren påstod att de innehöll lika mycket torv som tidigare ( 300 l), det måste väl innebära att de borde väga samma? Har vägt en 250 l bal och den vägde 31 kg.

Priset var ialla fall det samma.

Tack på förhand!

/Matte

Sv: Vad väger torv?

Vikten på torv beror ju hur torr den är. När vi använt torv så just varierat väldigt mycket, från snus torr så det dammat ordentligt till så fuktig att den varit svår att strö ut. Så vikten är ju svårt att jämföra med. Men om de tidigare innehöll 300 l och de nya innehåller 250 l så det ju faktiskt 50 liter mindre i de nya. Det går inte komma ifrån oavsett vad försäljaren säger så är det mindre i de som bara har 250 l.

Jag tänker att de där 50 literna kan ju ha varit luft också och då stämmer det. Att den bara är mer packad nu. 10 liter bomull som är lättpackad kan man ju knö in i en burk på 3 liter om man vill... om du förstår vad jag menar.

ts

Det kan ju också vara att det inte är lika mycket.. Det är nog vikten du får kolla det på och vänta på att någon vägt sin bal med torv av samma fuktighet som din... oj, många variabler.. :)

Volymangivelser ska mätas på samma sätt, och när det gäller spån etc avse 'fallande mått'. Dvs fluffat.

Litertalet ändras inte för man packar det, däremot ändras förpackningsstorleken.

Men 300 liter kan aldrig anges till 250 liter hur hårt det än packas, utan det finns reglerat hur man mäter.

Så TS balar är, vad än försäljaren säger, mindre såtillvida att de innehåller 50 liter mindre torv än de förra.

Litertalet ändras inte för man packar det, däremot ändras förpackningsstorleken.

Men 300 liter kan aldrig anges till 250 liter hur hårt det än packas, utan det finns reglerat hur man mäter.
.

Jag förstår inte hur volymen (mätt liter) inte ändras om man packar det hårdare (om man nu packar något hårdare -vet ju inte hur det är i ts fall)? Något så poröst som spån, hö, torv osv innehåller ju även luft..

Kan man kolla upp hur det är reglerat någonstans? Hur bestämmer man i så fall detta? *nyfiken* Kg/liter verkar ju inte enligt dig vara fallet så jag är nyfiken vilken enhet man då skulle mäta i..

Vad jag har förstått mäts torv och spån i opackat skick i liter.

Hur hårt det då packas spelar ingen roll, du ska alltså i praktiken kunna packa upp och fluffa till spånet eller torven och mäta den med ett liter mått och få den angivna mängden.

250 liter kan alltså aldrig vara lika mycket som 300 liter, alltså har försäljaren lurat Ts.

Tack för att du tar dig tid att försöka förklara. Jag förstår dock fortfarande inte riktigt.

Man räknar alltså på hur många liter det är i fluffigt skick? Pressar man det sen så att det tar mindre plats så räknas det fortfarande för hur stor volym det tog innan man packade det? Har jag förstått det rätt då?

Tack för att du tar dig tid att försöka förklara. Jag förstår dock fortfarande inte riktigt.

Man räknar alltså på hur många liter det är i fluffigt skick? Pressar man det sen så att det tar mindre plats så räknas det fortfarande för hur stor volym det tog innan man packade det? Har jag förstått det rätt då?

Ja nu har du förstått helt rätt;)

Om nu jag har förstått rätt att de är så det räknas, jag kan ju vara ute och cykla också:angel:

Precis, det finns regler för i vilket skick det ska mätas. Fallande mått etc, men fluffat skick alltså.

Sen när man packar det kan man ju pressa det så att det ryms i en behållare med mindre volym. Som någon tog upp bomull. 10 liter bomull kan pressas ner i en 3 liters behållare, men det är ändå 10 liter bomull du köpt.

Det är reglerat just för att det ska vara lätt att jämföra oavsett förpackningsstorlek.

okej.. då är jag med. Tack för hjälpen (inte för att det är jag som är ts..)

Då hade jag som tillverkare skrivit det som enhet och inte bara liter. När man plockar upp balen och ska bära hem den är den ju inte så stor som det står på förpackningen, utan den innehåller något som blir så stort när man fluffar upp det.. Liter är ju ett mått för volym som man borde kunna mäta sig fram till med måttband men det går ju inte då. Då får man lita på tillverkaren helt enkelt...

I så fall så vet jag inte vad man kan ge för råd till ts.

Balen kan variera i storlek efter hur hårt man packat det men står där 250l så är det ju inte 300l (i fluffigt tillstånd). nä, jag ska nog släppa denna tråden! Jag bara yrar om något jag inte har erfarenhet av (förutom att jag är mattelärare -och det hjälpte mig inte).

Sen när man packar det kan man ju pressa det så att det ryms i en behållare med mindre volym. Som någon tog upp bomull. 10 liter bomull kan pressas ner i en 3 liters behållare, men det är ändå 10 liter bomull du köpt.
.

Jag förstår vad du menar angående torven, men köper man bomull som är intryckt på 3 liter så är det ju 3 liter bomull. Dock så säger man istället att man köper så och så många gram bomull. 100 g bomull kan ju ta olika stor plats. Det är ju det med densitet.. ;)

nä, som sagt.. ska inte förstöra ts tråd med mina funderingar.. Tack för förklaringarna iaf!

Jag är väldigt irriterad själv då jag också köpt de nya 250 l balarna till samma pris men som sägs att det ska vara lika mycket som förut i dom.
Det är RS torven.
Denna vecka har det gått åt 3 balar mot nästan 2 i normala fall.
Blir dyrt i längden.
Är det nån som kan rekomendera nån annan torv? :confused:

Jag förstår vad du menar angående torven, men köper man bomull som är intryckt på 3 liter så är det ju 3 liter bomull. Dock så säger man istället att man köper så och så många gram bomull. 100 g bomull kan ju ta olika stor plats. Det är ju det med densitet.. ;)

nä, som sagt.. ska inte förstöra ts tråd med mina funderingar.. Tack för förklaringarna iaf!

Ja, men om bomull mättes i volym, liter/dl etc och hade fastställt måttsystem så blir det så, tog det bara som exempel.

Just sådana saker som man kan ändra volymen på med sammanpressning brukar ju säljas just med vikt, blir så mycket enklare då =) Men var bara för att förklara.

Tack alla, för era funderingar......verkar inte lätt att utröna om torvpriset har höjts eller ej. På kvittot står det dock att jag har köpt 15 * 300 l torv frågan är om jag har fått det jag har betalat för.....

Har tidigare varit i kontakt med en representant för ett annat stort torvföretag, och enligt dem väger deras 250-300 l bal ca 38 kg, och de skrev att de ändrat volymen genom att pressa balarna hårdare så dessa buntar hade tidigare kallats 400l. Här verkar det alltså vara vikten man utgår ifrån - ej volym uppfluffad torv.

Funderar på det Alexandra W skriver, att en bal om 250-300 liter väger ca 32 kg. Här anges liter i ett spann om 250 - 300 l, de balar jag tidigare köpt anges på kvittot som 300l balar, och de jag nu fått hem står det 250 l på, och det är en markant skillnad i storlek.....

Är det ingen som kan väga en torvbal och pm:a mig märke och vikt? Snälla.....

Det finns annan torv i 300 l säckar dock väger de mera ( ca 38 kg) men finns att få tag i. Jag beställer via Gödselförädling från 4 pall till full bill tror jag. De har även minder volymer om man önskar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har nyligen fått hem hästarna till egna gården. Har alltid stått inackorderad förut så jag har väldigt liten erfarenhet av att...
Svar
19
· Visningar
3 704
Senast: Gammeln
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
A
Utrustning Hej på er. Jag har länge gått och retat mig på hur dyr torven är här där jag bor. 80 spänn för en bal och nu har min försäljare...
2
Svar
20
· Visningar
2 011
Senast: My Beauty
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka