Vad väger en vuxen islandshäst??

Sv: Vad väger en vuxen islandshäst??

Min islandshäst är 15 år och rätt hög och stor (muskler ;) )
men jag mätte med ett viktband och enligt de väger han lite mindre än 350 kg så någonstans där är väl vanligt antar jag. mellan 300 och 350 eller liknande :)

enligt viktbandet man köper på hööks tror jag...

i alla fall så vägde min straxt över 300 när han va smal å vältränad, nu e han småfet å omusklad, så nu väger han säkert 350=)

Det beror på många saker, höjden, kroppskonstruktion, hur mycket muskler lagom hullad eller fet osv.

Den minsta häst jag har varit med och vägt in, han vägde 270 kg på Ultuna när han kom in med ett spiktramp ca 134 cm hög men mycket smäcker och urfallen pga skadan.

Den största häst jag har vägt in, var också på Ultuna och det var min egen valack på ca 141 cm fet vägde han 420 kg. Denna häst är ganska normalbyggd, varken grov eller smäcker.

Stoet som anses som grov, vägde fullt musklad med helt ok hull kanske mot lite tunn i fläsket 400 kg jämnt. Och de ska hon kunna få väga när hon är i full träning, utan att det anses som oskäligt, hon mäster ca 140 cm i manke. Valacken dock har en bättre matchvikt runt 375-380 kg trots sin höjd.

Jag är inte riktigt säker men kanske: 500-600-700 kg..
Men t ex en muskland och robust islandshäst väger nog lika mycket som en c-ponny..

/ _diddl_ :bow: :p

Jag är inte riktigt säker men kanske: 500-600-700 kg..
Men t ex en muskland och robust islandshäst väger nog lika mycket som en c-ponny..

/ _diddl_ :bow: :p

Fast det där var nog mera halvblodsvikter, och större med för den delen.

Ja :)
Jo det har du nog rätt i

hehe min gamla travare på närmre 170 vägde ca 500...

Magnus Skulason berättade att Mjölnir vid VM, i toppkondition vägde 330 kg!

Det var inte mycket :o
Då är den hästen inte lika tjock som min häst... :angel:

Min häst väger 350 kg enl viktmåttband

vad väger din då? Min väger 300-350. å han har en liten kagge=)

Jag vägde min på Strömsholm för en vecka sedan, och otränad (har stått med skada sedan mitten av juli) och lite småfet vägde han 352 kg

KL
Min har mått-vägt 450 kg ,"skäms"
men nu mäter jag honom till 380.
137 cm grovt byggd.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
660
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
291
Kropp & Själ Jag har insett att jag inte har några vänner. Visst ett gäng nätbekanta men inga vänner irl. Hur gör man för att träffa nya vänner som...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 715
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare