vad tyckte ni om dressyren i globen?

M

mimmis

jag hade det här under en annan tråd men är så nyfiken att jag försöker lägga ut det igen -

jag var i globen i helgen och såg grand prix tävlingen, visste inte alltid vad jag skulle tycka med mina barockinfluerade ögonen men jag tyckte att det danska ekipaget på zancor såg trevligt ut, hästen hängde ihop och verkade rel. avspänd -
nyfiken på vad ni tycker...
lena

Sv: vad tyckte ni om dressyren i globen?

Jag var på küren. Tyckte mest att det var småtråkigt, så jag glömde gå tillbaka varje gång det var paus :angel:

Tyvärr tyckte jag att det var svårt att koncentrera sig eftersom musiken var så högljudd och dominant. Tyvärr väljer många ryttare musik som förminskar i stället för lyfter fram ekipaget. Och inte blir det bättre av att ljudmänniskorna drar på volymen för fullt. Och då blir helhetsintrycket lite bisarrt. Less is more, är ett uttryck som många kürmakare skulle må bra av att ta till sig.

Vad gäller ridningen så tycker jag väl som helhet att nivån på den internationella tävlingsdressyren verkar stiga så sakteliga. Och det är ju bra. Men jag måste säga en sak, och det är att det visserligen säkert av många kan tyckas vara rätt fjolligt att rida omkring på blank stång iklädd gardiner (kanske kan vi äntligen enas om en gemensam term för vad vi håller på med - gardinstångridning), men det är banne mig inte mindre bisarrt att asa runt i 1800-talsfrack till hårdklippt popmusik :eek:

Hur som helst - mitt fokus som åskådare låg i år mer på det konstnärliga, eller bristen på det konstnärliga. Och ur det perspektivet kan intrycket av årets kür bäst sammanfattas med ordet - vimmelkantig!

Volymen är inte ljudteknikerns 'fel' det är ryttaren som har bestämt volymen. De gör en soundcheck innan showen börjar (torsdag kväll har jag för mig) då musiken spelas och ryttaren rider och kontrollerar att han/hon hör ordentligt på hela banan och vinkar till teknikern att höja eller sänka. Teknikern skriver upp detta och använder sedan den volymen vid tävlingen.

Till viss del beror också volymen på hur högtalarna sitter, mitt i taket riktade mot publiken. Då måste de dra på lite om det ska höras rakt ner till banan. Det skulle säkert gå att ordna genom extra högtalare riktade mot banan, men de skulle antagligen vara ivägen under resten av helgen.

Jag såg bara det som visades på tv, men av de ekipage som sändes tyckte jag mycket var dåligt, förutom just det danska ekipaget Per Saandgard och Zancor... Jag måste säga att jag blev glatt överraskad! Piaffen var den enda av de som jag såg som var bra - hästen samlade sig verkligen, ingen triangulering eller trav på stället, och jag tyckte också att det syndes under hela ritten att hästen var samlad, den hängde ihop. I passagen var hästen fortfarande samlad, i ökade traven tappade inte hästen bakbenen osv. Därför blev jag lite ledsen över att de inte vann, då hade domarna stigit i mina ögon... Fast å andra sidan så bedömer de väl andra saker jag inte tänkte lika mycket på också. Hade varit himla intressant att se bedömningen på varje enskild röresle!

ja det där med kläder...oavsett...men jag tyckte att flera hästar gick mer ärligt än vanligt - men denna zancor såg ju relativt avspänd ut, den var inte i två delar som tex lussans häst, är inte det positivt???

dessutom såg zancor(hakade upp mig på den) GLAD och entusiastisk ut, eller ser jag fel? jag såg bara küren på tv, men han såg bra ut där med.

symptomatiskt så hade han inte samma långa steg som de andra, men hans bäcken såg ju mer stilla och sammanhållet ut, roterade inte lika mycket - och fick lägre poäng. men han kom ju trea så det kanske är på god väg..

igen
vad är triangulering? och hur ska en korrekt piaff då se ut?
nyfiken

Säger som i andra tråden ;) tyckte bäst om Zancor men sämst om hans ryttares underben.

Nån bobbade alldeles förfärligt med huvudet, annars märker jag nog bara de mer flagranta "misstagen" :smirk: Visst var det nån häst som triangulerade alldeles uppenbart och kommentatorerna sa att det var en ypperlig piaff (inte ordagrant alls)? Jag skulle gärna hört lite vassare kommentarer... Det hårdaste nu var att nån häst inte hade så jättebra skritt. Djurjouren kanske vill hoppa in som bisittare ? :angel:

Hej! Var också där och tittade på Grand prixen.. kul å se :)

Triangulering är när frambenen kommer in under hästen i piaffen, det ser alltså ut som en triangel mellan fram och bakben där bakbenen pekar framåt och frambenen bakåt. Att triangulera är att avlasta bakbenen, så även om hästen vinklar bak så flyttas inte vikt bakåt, just eftersom frambenen tar upp mer vikt när de är under kroppen. I en korrekt piaff ska man tydligt se att bäckenet vinklats bakåt och alla vinklar i bakbenet minskar, bakdelen sänks och frambenen tar mindre och mindre vikt och framdelen ska bli lätt, nästan lätta från marken. Ryggen ska vara höjd, nacken högsta punkten och nosen i eller strax framför lod. Per Saandgards och Zancors piaff definitivt på väg åt rätt håll, där ser du att bakdelen sänks och framdelen blir lätt.

Såg dressyren live...du har rätt det var en häst som utstrålade glädje!! :D

USCH, gillar INTE lussans ridning!!

När jag såg på TV:n så sa kommentatorn att hon red så mjukt o att det är så karakteristiskt för henne men jag har sett henne rida o det ser allt annat än mjukt ut!!!

Personliga favoriter var Tinne och Just Mickey, som vanligt, tyckte dom vart nerbedömda i gp:n, men så hade de ju en rejäl miss iom att Mickey slog i staketet och tyckte den sidan var läskig resten av programmet, gillad såsom många andra Per hc Zancor, vilka framsteg det ekipaget har gjort, från att ha gått från relativt kass sits och en ihopdragen häst till en riktigt, riktigt bra sits och en häst som faktiskt får sätta fram näsan lite, underbara piaffer gjorde dom!

hej jag så på tv bara men det var Minna Telde Falun Svedens Gård.och björsells sack från södra sverige.
och Louis Nathorst som jag kollade in sedan tittade jag bara på de övriga alla gjorde sitt bäste jag hittade just inga fel.
men sacken var bäst tycker jag personligen.skit bra hingst. :banana: :bump:

Ja det var positivt med Per och Zancor att det har blivit en så bra förbättring, det har nog med Danmarks Landslagstränare att göra skulle jag tippa ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 144
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV