Vad tycks om Friskies hundfoder?

I

Izzie

Lilla jag igen. :p Denna gång undrar jag specifikt om ett visst hundfoder; kunde inte hitta en tråd om detta så ifall jag har missat det ber jag om ursäkt i förväg. :crazy:

I alla fall, det jag är nyfiken över är om någon här på Buke använder/har använt Friskies hundfoder? Jag funderar faktiskt på att använda det till kommande valpen men har ingen tidigare erfarenhet av detta märke så därav att jag behöver andras åsikter i detta ärende. Kan tänka mig också att det är en hel del personer som minst sagt ogillar dessa billigare märken så som Friskies av diverse olika orsaker, men jag hoppas på en civiliserad diskussion.

Jag har tidigare använt Pedigree och Hills till vår första hund (praktiserade då på djurklinik så fick ta hem "gamla" Hills fodersäckar) men vi är motvilliga till att lägga så mycket pengar på t.ex Hills och Specific när Pedigree har visat sig funka för första hunden. Har även kollat in Magnusson och diverse andra märken men återkommer hela tiden till Friskies och Pedigree. Men jag förstår knappt hälften av vad dessa foder innehåller. Spannmål är tydligen dåligt men går det att få foder utan spannmål? (etc.etc.)

Till er som har använt/använder Friskies; hur har det funkat för era hundar?
Vad var det som fick er att börja använda just det märket?

Sv: Vad tycks om Friskies hundfoder?

Jag råkade av nöd och tvång prova doggy och det visade sig fungera superbra på min ena hund och hyfsat på den andra så småningom. Så jag gick över till det under ett par år. Nyfiken som jag är provade jag andra billighetsmärken som pedegree, friskies, hemköps ect och inget har varit i närheten av att fungera lika väl som doggy.
Det gemensamma är att hunden har ätit,fisit och skitit massvis.

Doggyn har däremot varit i samma klass som en hel del av de dyrare märkerna på hund med relativt okomplicerade behov. Fördelen är också att det är ett svenskt foder. Men det ligger lågt i fett/protein.
Jag hade satsat på ett högkvalitativt foder för en växande hund som behöver bygga skelett och muskler.

Senast ändrad:

Precis som många andra billighetsfoder innehåller det förmodligen mycket "skit". Har googlat men hittar inte ens en innehållsförteckning över Friskies hundfoder. Läs in dig på vad hundfodrena innehåller, googla om du inte förstår vad det är för något. Jag själv föredrar ett så "rent" foder som möjligt. I flera billighetsfoder hittar man ofta flera olika spannmål, socker och diverse annat skit som man bara stoppat in.

En valp behöver ett bra foder med rätt näringsämnen när den ska växa. Sen måste man ju givetvis se till vilket foder hunden mår bra på och inte, men jag hade inte börjat laborera med billighetsfoder förrän den åtminstone blivit unghund.

Mmm, jo jag har försökt läst upp mig på dessa foder men får tag och nöta in det lite till för hittills har jag inte fattat mycket. :crazy:

Och sen ger uppfödaren Pedigree till alla sina hundar; hon ger även valparna vuxenfoder vilket jag aldrig träffat på någon som gjort tidigare. Jag har fått lära mig att valpar ska ha valpfoder fram tills 6 månaders ålder och aldrig tänkt något annat. Sen om priset inte spelade någon roll (vilket det tyvärr gör till en viss del) så skulle jag nog helst vilja pröva Hills' Nature's Best valpfoder men sen vet jag inte riktigt om vi behöver köpa stora 10-15kg säckar till en liten blandras. (Fast det kanske blir billigare i det långa loppet?)

En hund bör få valpfoder helst tills den är 1 år, särskilt storvuxna raser. Ger man så lång tid kan man vara på den säkra sidan att hunden får i sig de näringsämnen den behöver. En växande hund kräver ett anpassat foder.
Att ge en valp vuxenfoder kan ge katastrofala följder och jag skulle aldrig köpa valp av en uppfödare som gör det!

Pedigree o Hills hör knappast till de bättre fodren på marknaden o Friskies duger inte ens till hundgodis.
På foderbilen.se kan du läsa om en massa olika torrfoder o jämföra dem.

Och sen ger uppfödaren Pedigree till alla sina hundar; hon ger även valparna vuxenfoder vilket jag aldrig träffat på någon som gjort tidigare.

Och vilket man heller inte bör göra, speciellt inte av ett sånt skitfoder som Pedigree. Tyvärr blir jag inte förvånad eftersom blandrasuppfödare oftast har lite eller ingen kunskap om vikten av rätt näringsämnen eller avel överhuvudtaget...

Köp en annan valp

Håller nog med där..

Pedigree o Hills hör knappast till de bättre fodren på marknaden o Friskies duger inte ens till hundgodis.

:bow:

vallhund: Jag har alltid uppfattat Hill's som ett riktigt bra foder men har ju inte lusläst innehållsförteckningen så antar att deras foder inte innehåller så bra saker trots vad reklamen antyder? :crazy: Pedigree har jag som sagt bara bra erfarenhet av men var ju nu mest nyfiken på Friskies och kan ju inte direkt ringa Purina för dem kommer ju säga vad som helst för att få deras foder sålt. Får jag fråga vad du använder för foder? :)

Malibu_Stacy: Mmm, jag gillade inte heller när hon sa att hon ger valparna vuxenfoder men vågade såklart inte säga något då utan bestämde mig för att byta till valpfoder första dagen valpen kommit hem. Vi la handpenning för tre veckor sen och nästa fredag är det dags att hämta hem valpen; vi får göra det bästa av situationen helt enkelt. Tyvärr inte bara upp till mig vad för valp vi köper och kommer inte gå övertala min mamma om annat i ett sånt här sent skede.

Du måste komma ihåg att reklam är reklam. Har du någon innehållsförteckning till Friskies hundfoder? På så vis är det lättare att peka ut vad som är bra och vad som är dåligt. Problemet med dessa "billighetsfoder" är att det stoppas in en himla massa skit, lite som att jag skulle käka på Donken två gånger om dagen. :D Det är helt enkelt inte tillräckligt bra mat för en hund i mina ögon.

Jag har tidigare använt Pedigree och Hills till vår första hund (praktiserade då på djurklinik så fick ta hem "gamla" Hills fodersäckar) men vi är motvilliga till att lägga så mycket pengar på t.ex Hills och Specific när Pedigree har visat sig funka för första hunden. Har även kollat in Magnusson och diverse andra märken men återkommer hela tiden till Friskies och Pedigree. Men jag förstår knappt hälften av vad dessa foder innehåller. Spannmål är tydligen dåligt men går det att få foder utan spannmål? (etc.etc.)

Jag har ett foder utan spannmål till min hund, så visst går det att få om man vill :)

Det är knappast någon, eller väldigt få, som utfodrar sina hundar med Friskies.
När du skall jämföra foder så lägg ihop alla animaliska delar i en pott o gör sen samma med allt spannmål.
Om t ex Nöt o kyckling kommer först i inehållsdeklarationen så betyder det ju att det är mest nöt o kyckling i fodret, av alla ingredienser. Men sen kommer det poster på vete, ris, korn, havre o majs, lägg ihop dessa så blir det en betydligt större andel än animalierna, är då detta ett köttbaserat foder? Nej, det är det inte, dessutom kanske det innehåller kruskakli o andra osmältbara fibrer som inte gör någon som helst nytta annat än bukfylla, samma med betfiber.

För miljöns skull så väljer man lämpligtvis ett Svenskt foder, finns flera att välja på: Standardt o magnussons bl a, om man föredrar torrfoder, annars finns en uppsjö av färskfoder, Bravo, Klass, Fodax, Nordic, Priima o det Norska Vom og Hundemat som är helt spannmålsfritt, tillika fritt från kolhydrater.

Bra info om hundfoder hittar du här och här, under "info om hund".

Tillägg, du kan inte jämföra kilopris på hundmat, du måste räkna ut dagsgivan för att kunna jämföra priser.

Har du sett den här tråden?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1116991

Senast ändrad:

Eftersom du tydligen vill komma undan så billigt som möjligt så skulle jag rekommendera Magnussons. Innehåller inte en massa skit och är lätt och billigt att få tag på.

Jag skulle ALDRIG fodra min hund med Doggy, Pedigree eller Friskies! Det lönar sig verkligen att läsa på om hundfoder och läs alla innehållsförteckningar du kommer åt. Finns flera trådar här på buke som man kan lära sig mycket om.

Taxilock: Åh, vilket foder märke är det? :)

vallhund: Tack för länkarna. Ska absolut se till att läsa på. :)

Jenny85: Ja, ärligt talat, vill jag ha bra mat för ett budgetpris och har för tillfället fastnat för Magnussons. Skönt att höra iaf att fler av er kan rekommendera det, är alltså bättre än Pedigree/Friskies? :p

Jenny85: Ja, ärligt talat, vill jag ha bra mat för ett budgetpris och har för tillfället fastnat för Magnussons. Skönt att höra iaf att fler av er kan rekommendera det, är alltså bättre än Pedigree/Friskies? :p

Magnussons kan jag också rekommendera, nu funkade inte min boxer på det hundraprocentigt men det är gjort i Sverige på fina råvaror och har ett bra innehåll! :) Dessutom finns det ofta att köpa på t ex Ica Maxi och liknande.

KL

Jag har utfodrat med doggy under en period -fodret var ju inte dåligt i den bemärkelsen att hunden la sej ner och självdog ;) men det krävdes typ en svart sopsäck för att ta upp efter honom. Bajset var väldigt ljusbrunt och koblaffigt. Det innebär att hunden inte tagit upp i princip någonting alls av innehållet i det och allt har bara gått rakt igenom.
Innehållsförteckningar kan jag inte sådär på rak arm men just eftersom hunden ofta måste äta mer av ett dåligt foder än av ett bra blir det ganska dyrt i längden det också.
Exempel: Min förra hund behövde en liter eller lite mer av doggy varje dygn, det innebar ju dessutom att han fick i sej mer av de dåliga sakerna i fodret också.
När jag fodrade med eukanuba overweight så krävdes det bara halva mängden mat. Så en stor dyr säck räckte typ lika länge som två stora billiga säckar. Värt att tänka på :laugh:

Förövrigt är det de två plus robur jag utfodrat med (doggy i två olika varianter).
Doggy alltså rätt uselt, Robur och Doggy tror jag har samma tillverkare och jag tyckte skillnaden var mkt liten, förutom att Robur kostade lite mer.

Jag började med eukanuba efter jag varit på en föreläsning av en veterinär som förmodligen jobbar för eukanuba ;) men det var intressant att lära sej lite om foder överlag.
Protein exempelvis, inte visste jag att protein likväl som det kan komma från rent kött även kan vara något så äckligt som malda fågelfjädrar..
Eukanuba alltså, stor säck för typ 650 kronor, dyrt men jag tyckte fodret funkade superbra och bajset blev normal-brunt och hårdare :p
Och har man en liten hund så räcker ju säcken länge :laugh:

Taxilock: Åh, vilket foder märke är det? :)

vallhund: Tack för länkarna. Ska absolut se till att läsa på. :)

Det är svårt att hitta foder som är sämre än Pedegree/Friskies, det senare borde inte ens få säljas som hundfoder.

Fodret jag använder till min hund heter Standardt orginal Normal. Men det kostar nog ganska mycket mer än Pedigree är jag rädd, en säck på 13 kg kostar 426 kr där jag köper det. Men vovvan äter mkt bättre sen vi böt över till det. Förr åt hon RC (på rekommendation av upf.) men tyckte hon bajsade så mkt på det och åt dåligt så vi böt.

kl

Tack för alla era svar. :)

För tillfället har jag bestämt mig för att pröva på Magnussons och se vad resultatet blir. :)

Det går inte att jämföra kilopris på torrfoder då de olika fodren ges i olika mängder. För en rättvis prisjämförelse så måste man räkna ut dagsransonen o jämföra hur länge säckarna räcker för hunden i fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka