Vad tycks om detta? groteskt?!

Sv: Vad tycks om detta? groteskt?!

Du har missat poängen med islänningar hör jag. Håll dig du till stora bruna ;)

Tycker inte alls att den ser ut att vara för lång. Bomlösa sadlar trycker inte på samma sätt som en bomsadel. Jag skulle fortsätta rid amed den om jag vore du!

Tack alla ni för att ni är så snälla och hjälper mig.
nu har min nya sadel kommit kommentera som galningar vad tycker ni om denna?

en Torsion dressyr sits (tvärr) 18"
men tyvärr kan man inte välja när man köper begagnat inte torsion sadlarna iaf de finns knappt till salu.

ser detta bättre/värre ut?
kan jag rida runt i denna utan att skämmas ihjäl eller att hästen kvävs av för stor sadel?

jag tyckte det var irriterande med för stor sits så när ja satt långt fram så spände jag mej och fick inget stöd satt jag längre bak så va de för långt bak på hästen så...hm fundrar starkt på att slita loss bakvalvet och sy fast längre fram om ja har kvar sadeln vad tycker ni om det?

för attså den padd grejen i mitt som man sitter på är ju för kort jag satt nätsan på kanten av den:(
det ska kansek tilläggas att jag skulle kunna ha en 15" iaf 16" med lätthet i dessa sadlar....jag är ingen 18" hihi.

snälla kom med era goda råd igen:bow:

men en sak...jag bara ÄLLLLskar färgen alltså tycker den passar jättebra på hästen och padden med:love: lr va tycker ni?

innan ridturen:

1789497.jpg

1789499.jpg

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01780000-01789999/big/1789500.jpg
1789501.jpg

efter ridturen:
1789495.jpg

Senast ändrad:

Okej, nu har jag kollat ordentligt. Sorry om jag verkar vimsig. Fick för mig att du hade nåt annat än pad avsedd för bomlös. Den blev ju jättefräsig med nytt överdrag!

nejdå ingen fara bara det att ja tror du inte hängt med riktigt...

de nya bilderna är en helt annan sadel...en torsion dressyr med en equlizter padd.

de gamla bilderna var på en cheyenne med en grandeurpadd.

Nu svarade jag iofs på Alexandras inlägg om hennes skitopadd...

MercedesBenz skrev:
Du har missat poängen med islänningar hör jag. Håll dig du till stora bruna ;)

Vad är det för fel på bruna hästar nu då? Måste alla ha skogsmullar eller? :confused:

Jag tycker Torsion ser längre ut än Cheyenne.
T har helt klart bättre kvalité.
// Linda

jo ja tror det beror på att bakvalvet sitter längre bak på torsionen blir lixom mer sittyta på T...
ser det jättedumt ut? ska jag lämna tillbaka den?

haha måste bara kommentera en sak...kolla och gämför mellan före och efter ridturen skillnaden på hans mage *garv*

Gullan86 skrev:
haha måste bara kommentera en sak...kolla och gämför mellan före och efter ridturen skillnaden på hans mage *garv*
Hoppsan, tänk vad lite motion kan göra......
Jag vill inte bestämma men sadeln verkar inte passa dig. För stor sits är inte bra. Dessutom är det onödigt att ha längre sadel än man behöver på en kort rygg.
Den ser ut att ligga längre fram efter turen.
Men det är inte vi här som bestämmer, känn efter vad du själv tycker.
// Linda

jo men andleningen till att ja köpte en 18 va att torsions sadlar alla utom(island vad ja vet) är lika långa totalt bara det att bakvalvet sitter olika långt fram/bak och på så vis spelar det ju igentligen ingen roll.

jo den har glidit fram p.g.a sin mage
haha jo det syns verkligen skillnad på magen före och efter haha...

men passar sadeln hästen då?
ska få testa torsion island av en här på buke som bor nära mig om den är jättebra ska jag fundera på att köpa en sån tyvärr då blir det destå dyrare *snyft*
finns ju inte såna begagnade.

Gullan86 skrev:
jo men andleningen till att ja köpte en 18 va att torsions sadlar alla utom(island vad ja vet) är lika långa totalt bara det att bakvalvet sitter olika långt fram/bak och på så vis spelar det ju igentligen ingen roll..

Jo, det spelar roll!

Det är det där som är det som kan vara knepigt att förstå, men samtidigt är räddningen för oss med kortryggade hästar.

SADELN är lika lång oavsett om det är 16 eler 18" ja. Men, TRYCKET fördelas ut över sitsen och några cm runtomkring. Så
om SITSEN är tillräckligt liten (och ryttaren, du måste ju få plats i den med) så att TRYCKET inte hamnar bakom sista revbenet, så gör det inget att SADELN är för lång.

Men om SITSEN är så stor att den går bakom sista revbenet/du sitter där/den fördelar ut tryck där, då passar sadeln INTE.

Så en 18" sits och en 16" sits kan vara HELA skillnaden mellan om den bomlösa passar (= inte ger tryck för långt bak) eller ej.

Så, byt den där mot en Torsion med en sits som är i rätt storlek för dig (du skrev du kunde ha 16", då är det ju lämpligt).

Som jämförelse för att du ska förstå så min valack har ett sadelläge på 30 cm. Freeformen är 55 cm. Men det viktiga är att TRYCKET hamnar över de 30 cm soms adelläget är och ingen annanstans! Med en 16" sits så hamnar trycket (min vikt) inom sadelläget. Med en 17" sits och en ryttare som passar i den hamnar trycket för långt bak och hästen kan INTE ha Freeformen.

Nä.. Men du låter som en stor-brun-ryttare. Vem har sagt att islänningar är för skogsmullar?

MercedesBenz skrev:
Nä.. Men du låter som en stor-brun-ryttare. Vem har sagt att islänningar är för skogsmullar?

Det har jag inte sagt, men jag undrade varför hon inte rakade den o då var det ju för att den gick på lösdrift. Men det gör kanske alla hopphästar också?
Och nej mina hästar är inte bruna :smirk:

jo men man ska ju INTE sitta på siten i en torsion så det spelar ingen roll för den delen lixom bakvalvet ligger ju inte och trycker på hästen för sig själv där bak (om man inte sitter enda bak) som en bomsadel.

NUUU kommer ännu en sadel

snälla "Balderum norr" här på buke lånade ut denna till mig tack så hemskt mkt:bow:

det är en Torsion Island 50cm lång är sadel och padden är väl ca 55-59cm.

siten är det ingen str på eftersom man kan ta bort hela bakvalvet+ sitsen och flytta som man vill.

när jag satte mej i den var det som att den var sydd för mig underbar hur bra som helst och mkt kortare eller vad tycker ni?
tyvärr hann jag inte ta kort på hur trycken blev på denna men det tror ja blev bra eftersom den låg såpass bra.

innan ridturen:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01790000-01799999/big/1795520.jpgsnygg färg.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01790000-01799999/big/1795521.jpg
1795524.jpg

1795526.jpg

1795527.jpg

och så efter ridturen då::love:
1795528.jpg

1795529.jpg

okej vad tycks?:banana:

måste göra en liten sammanställning då(ha överseende på mina stavfel tack;) :

Barefooth cheyenne 15" med Grandeur padd(med knästöd)
1719862.jpg

Torsion Dressyr 18" med TN equlitzer padd
1789500.jpg

Torsion Island en str men ställbar med TN equlitzer padd
1795524.jpg

jaha några kommentarer kanske? nån som äger någon av sadlarna? vilken som ligger bäst på min häst och varför o lite sånt kul:banana:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
Utrustning Nu hade jag tänkt kasta mig ut i sadeldjungeln igen. Har en bomlös dressyrsadel till pållen, men skulle vilja ha en allroundsadel med...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Ingela_S
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 762
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar