Vad tycker ni?

H

Hamlet

Jag skulle vilja höra vad ni tycker om formen på den här hästen :D
Är det en bra arbetsform?
Är den på något sätt skadlig för hästen?
Fuskar hästen?
Eller om ni har något annat att säga :)

Jag vet att bilderna inte är så bra, tagna med mobilkamera. Vet också att jag har alldeles för korta tyglar.
ridbild1.jpg

ridbild2.jpg

ridbild3.jpg

ridbild4.jpg

Sv: Vad tycker ni?

Jag tycker hästen ser nöjd och trevlig ut:)Helt klart en bra start med hästen i hyffsad balans.

Ser att du rider på sidepull, det gör jag också ibland, men en svårighet är att den kan verka lite uppåt-bakåt på hästen, dvs signalen hästen upplever när du tar i tygeln gör att vissa hästar lyfter huvudet och för det en aning bakåt mot din hand. Det i sin tur gör att den tappar lite i ryggen och hamnar en aning på bogarna ibland. Så det krävs lite teknik och lätt hand för att få hästen att runda sig ordentligt på sidepull. Tror att ni skulle nå till nästa nivå i er ridning och kontakt om du lyckades få hästen att söka sig framåt till tygeln lite till, så att du tänker dig att den blir lång och elastisk i kroppen. Först efter att det är klart kan du be hästen korta upp sig lite och fortfarande ha ryggen med sig, om du förstår ungefär hur jag menar. Så nästa steg tycker jag är att du övar jättemkt på att ändra tempo fram och tillbaka. Trava lite långsamt, öka lite några steg, korta igen. osv. Det gör att hästen blir uppmärksam och lätt för hjälperna, vilket i sin tur gör den väldigt eftergivlig för din hand och skänkel. På så vis kommer lite mer form naturligt när hästen blir starkare. :)

Ok tack så mycket :)
Jag rider med vanligt tredelat bett ibland också och då går han fram imot bettet mer. Har inte ridit på sidepull så länge och det kan ju vara så att han kanske inte är van vid det :)

Någon mer som vill säga nått? :p

jag håller med heidi maria. tycker det ser trevligt ut!! ser ut som din häst trampar på och jobbar bra med bakbenen!!!

väldigt snygg häst :love:

btw så tycker jag inte att du har för korta tyglar

btw så tycker jag inte att du har för korta tyglar

Inte jag heller, ser istället något för lång ut, ger glapp i hästen mun (mot hästen nosrygg i det här fallet!) Fast det beror ju förståss hur du har som mål att hästen ska arbeta igentemot tygeln...

Ok, jag har hört att man ska ha så långa tyglar som möjligt när man rider med sidepull, men det kanske är fel? :)

Tack Mandh :)

Senast ändrad av en moderator:

Har jag aldrig hört något om, och har ändå gått kurser där vi använt oss av sidepull.
Men visst, om man rider på sidepull och inte har erfarenheten att kunna ge hästen ett stöd med tygeln som hjälper den att bär upp sig på bakdelen (istället för att hamna på bogarna som en häst som rids på sidepull lätt gör annars) då förstår jag att man rider på lite längre tygel.

Aha ok men då är det nog jag som blandat ihop det. Då blir det korta tyglar nästa gång, tack för hjälpen :D

Inte så hästen mår dåligt på något sätt, men tycker inte heller ni jobbar i någon vidare form.
På några av bilderna har ni dessutom tippat lite framstupa. Skulle vilja ha betydligt mer vikt på bakkärran och mer ryggaktivitet.

Men sedan är det ju frågan om va ni håller på med för inriktning överhuvudtaget. Ang huvudets placering. Western så hade jag velat se (som ovan) men något lägre i "näsan"
Dressyr/hoppning. Näsan mer i lod.Samt atlas osm högst punkt, såvida du inte rider lång och låg.

Det där med långa eller korta tyglar på sidepull: Sidepull tycker jag är en betsling man inte rider med mkt stöd i handen på. Det blir ett obekvämt stöd för hästen, och när den väl lär sig att acceptera stödet från nosrepet blir den lätt lite för okänslig, så jag tycker det är bättre att fakstiskt ha en liten båge på tygeln så man inte har direktkontakt hela tiden.

Men tänk inte för mycket på vart näsan på hästen är trots att du fått ganska många såna kommentarer, då kommer ni att glömma bort lite annat viktigt på vägen. Fokusera på resten av hästkroppen. Driv hästen mjukt framåt, öva tempoväxlingar. Försök börja lite med framdelsvändningar och öppnor. När de sitter bra åt båda hållen och övergångar också kommer känslan och timingen bättre och hästen kommer att komma i form. Då kommer eftergiften i nacken också, så det är liksom en trevlig följd av när hästen går korrekt. :) Försök inte trixa med tyglarna för att få den att böja på nacken, då kommer ni att hamna mer i framvikt och hästen blir okänslig och trött på dig.

Fast det roligaste och snabbaste sättet att få resultat är att ta ut en duktig ridlärare, mot western eller dresyr eller akademiskt eller vad du vill. Kostar några hundralappar och man lär sig jättemycket varje gång om läraren är bra. :)

Jag inriktar mig på dressyr men tävlar inte. Mitt mål med ridningen är att få hästen att gå i en form som är bekväm för både honom och mig och som inte skadar honom på något sätt.
Mer bak och mer rygg ska bli! :D
Jag rider honom mest lång och låg nu eftersom att jag inte riktigt kan få ihop honom i kortare och högre form eftersom att han då hellre krullar ihop sig och "fuskar" men det jobbar vi på :)

Heidi Maria:

Tränare rider jag för regelbundet men har aldrig tränat för tränare med sidepullen utan då rider jag med vanligt bett :)

Tack båda :D

Håller med älgen
I mina ögon går inte hästen i någon form direkt. Tycker inte att h*n får med sig ryggen och är för lång. Pluss för bra tramp med bakbenen.
Sen tycker jag inte heller att du rider på för långa tyglar. Nu har jag ingen egen erfarenhet av sidepull dock så ska inte säga för mycket om den saken. :)

Ok. För bra tramp med bakbenen? Har alltid hört att de ska trampa under sig så mycket som möjligt :)
Har ni några tips på övningar för att få upp ryggen och korta upp honom mera?
Ska se om nån kan följa med och fota när jag rider med vanligt bett också.

Tack för all hjälp :D

Ett pluss till att h*n har bra tramp med bakbenen alltså hehe ;)
Stöd med yttertygeln och drivning med sätet. Sen massa halvhalter. Jag hjärta halvhalter!

En unghäst skulle jag gäna se i den här formen, hästen verkar inte vara rädd att gå fram till bettet och ser ut att gå positivt framåt.
Så om hästen har tendens att krulla, tycker ajg detta verkar vara en jättebra början på form!:)

Tänk på att räta upp dig själv (iof rider du barbacka här!) så du inte faller fram med hästen, utan att du snarare tänker att du ska sätta dig 'på' hästens bakdel (hmm, väl medveten om att det inte var så tydligt uttryckt:rofl: )

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt