Vad tycker ni??

C

Cheeky_nicke

Tävlade dressyr för ca, 3 veckor sen.
En LC:1 (Startade bara 1 klass eftersom jag inte haft ponnyn sådär jääätte länge) Men vi fixade ihop 62,48% Och hade högsta procenten i den klassen...
Men nu om 3 veckor så tänkte vi va med på en lokal dressyr. och vi hade väl tänkt oss LC LB. Men såg nu att det bara fanna LB LA och nåt högre.
Tror ni att jag skulle kunna starta LB:1an eller är de för tidigt?

Kan tillägga att den andra som jag fick 62% i var en klubbtävling dock är alltid domaren sträng där. Startade även en till klubb dressyr i dec-jan med 55% så de har ju verkligen gått frammåt.

Är det för tidigt att starta en LB.1 när vi inte startat LC lokalt än?
Tacksam för svar!!
:)

Sv: Vad tycker ni??

Det "enda" man behöver tänka på när man ska tävla en klass högre än man brukar tycker jag är att man ska känna att hästen i vart NÅGORLUNDA behärskar de rörelser som ingår i programmet.

I hoppning är det lätt att förstöra en häst självförtroende genom att försöka (och misslyckas) med att hoppa högre hinder än hästen är mogen för men inom dressyren är det ju inte så att man direkt "förstör" något genom att misslyckas med en halt eller skänkelvikning eller whatever. Man riskererar inte att hästen tappar självförtroendet bara för att den inte ökade tillräckligt och man riskerar inte heller att FYSISKT skada sig själv eller hästen som man kan göra vid hoppning på en för avancerad nivå.

Om man är ute efter att placera sig måste man givetvis känna att man kan rida ett visst program utan några egentliga missar eller svagheter men om man "bara" vill prova på ett visst program så behöver man ju inte ställa lika höga krav på sig själv och hästen.

Jag brukar fråga mig själv vad som är det värsta som kan hända? Jo: att man kommer SIST. Och om man inte ser detta som världens undergång så är det väl bara att starta.

det kan du absolut göra.
LB:1an är inte mycket svårare än LC:1an lite svårare övergångar kanske men ingen större skillnad.
själv har jag aldrig startat en LC utan har alltid gått direkt in på LB men mina unghästar och det har funkat bra.
se det som träning, ni får testa på hur det är att vara ute på lokaltävling, sätt inte upp höga mål utan sattsa bara på att ta er runt dom första gångerna.
lycka till

Det "enda" man behöver tänka på när man ska tävla en klass högre än man brukar tycker jag är att man ska känna att hästen i vart NÅGORLUNDA behärskar de rörelser som ingår i programmet.

I hoppning är det lätt att förstöra en häst självförtroende genom att försöka (och misslyckas) med att hoppa högre hinder än hästen är mogen för men inom dressyren är det ju inte så att man direkt "förstör" något genom att misslyckas med en halt eller skänkelvikning eller whatever. Man riskererar inte att hästen tappar självförtroendet bara för att den inte ökade tillräckligt och man riskerar inte heller att FYSISKT skada sig själv eller hästen som man kan göra vid hoppning på en för avancerad nivå.

Om man är ute efter att placera sig måste man givetvis känna att man kan rida ett visst program utan några egentliga missar eller svagheter men om man "bara" vill prova på ett visst program så behöver man ju inte ställa lika höga krav på sig själv och hästen.

Jag brukar fråga mig själv vad som är det värsta som kan hända? Jo: att man kommer SIST. Och om man inte ser detta som världens undergång så är det väl bara att starta.

Tack för svar :love:

Jo det är ju lite skillnad på hoppning och dressyr. Men jag är inte ute efter att bli placerad eller nåt sånt, utan bara att jag själv är nöjd! Så har jag alltid tänkt. Vi kommer ju absolut bara se det som en träning eftersom de är första gången lokal för denna hästen och mig!
Men tack igen!

Tack för svar :love:
Jag brukar aldrig tävla för att "jag ska vinna" utan för att det är kul.
Men som du säger så ska jag ju inte ha för höga mål :)

Men jag är med på denna tävlingen och ser det mest som träning!
Åh TACK :)

det kan du absolut göra.
LB:1an är inte mycket svårare än LC:1an lite svårare övergångar kanske men ingen större skillnad.
själv har jag aldrig startat en LC utan har alltid gått direkt in på LB men mina unghästar och det har funkat bra.
se det som träning, ni får testa på hur det är att vara ute på lokaltävling, sätt inte upp höga mål utan sattsa bara på att ta er runt dom första gångerna.
lycka till

Det är klart du kan prova en LB-klass. Det är inte så stor skillnad på LB och LC tycker jag (förutom att LB programmen är lite roligare :angel: )

Rid så de ryker!:bump::banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix