Vad tycker ni?

attempt

Trådstartare
Vad tycker ni om denna foderstaten, till ett amerikanst varmblod på 9 år. Rids inte så hårt pga lång viloperiod men har börjat sätta igång honom nu, rider än så länge bara i skritt, tränas akademiskt från marken några gånger i veckan.
Han får fri tillgång på vatten, hö och saltsten, resten ser ut så här:
Morgon:
½ liter HippoBasic
2 dl korn

Kväll:
½ liter HippoBasic
2 dl korn
½ dl Äppelcidervinäger
Vitlök

Är det för lite/mycket?
Hästar brukar magra av så fruktansvärt mycket i slutet av vintern, av okänd andledning. Så då brukar jag öka fodergivan.

Sv: Vad tycker ni?

Okänd anledning hade det inte varit om ni haft en höanalys. Troligtvis ger ni för lite....Varför analyserar ni inte då hästarna magrar av så fruktansvärt mycket ?? Vad motiverar ni med att INTE kolla upp erat grovfoder ?

Om det är en bra foderstat eller inte vet vi bara om du skriver ut höanalysen. Avmagrandet säger dock en del om att den inte riktigt räcker till...

En analys kan, som föregående talare säger, hjälpa till så att man slipper såna överraskningar framåt våren. Oftast är det några månader som krävs för att t.ex proteinbrist ska visa sig, och har man sin häst på bete och stallar in på hösten (vilket de flesta ju gör)så är det typ nu bristerna syns.
Analyserar man grovfodret så VET man vad man kan vänta sig framåt våren, och kan undvika att bristerna ens uppkommer.

Surfa in på www.analycen.se så finns det anvisningar. En analys kostar ca 500 kr inklusive mineralanalys. Väl använda pengar! har man ett hö med låga värden så kan man komplettera med lämpliga andra fodermedel och har ett bra hö kanske man inte behöver kompletteringsfodra alls...
//marti

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 112
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama