vad tycker ni??

Sv: vad tycker ni??

När ska du ha tid till att rida till en ponny? Går inte du i skolan? Lämnar man bort hästen på tillridning vill man ju också att hästen ska bli ordentligt riden. Och förresten skulle inte jag lämna bort hästen till en 15-åring alls. Hur duktig du än må vara....sorry

linnsan skrev:
om man ä 15 kan man skriva en annons om tillridnign av hästar då ?
om man får hjälp och åker på lektioner förstås....tycker det är jätte kul att utbilda hästar...håller på att rida in min unghäst och har utbildat en shettis i dressyr,western och hoppning..han e jätte duktig...skriv vad ni tycker om detta....för ja skulle tycka att det va jätte kul....:rofl:

jag har haft så, det var jätte många som e-mailade för att få sina ponnyer tävlade av mig, ,men deyt krävs mkt jobb och inte ett minsta fel får du göra som kan påverka hästens utbildning, tänka pp att det är anndras sjur du utbildar!

Det bästa, enligt mej, är att se dej runt efter ett stuteri i närheten av där du bor. Gärna en som föder upp b- eller c-ponnier.
Gjorde det själv när jag var yngre. Fick bli skötare på en 3-åring en lite stund till den såldes. Red då hela tiden för en person på sandbanan. Tränade delande tygeltag, gångartsbyten, halter och sådant grundläggande. Fast hon kom underfull efter ett tag hur men skulle kunna få av mig i galoppfattningerna, hände ett par otäcka saker där ibland fast än jag hade tur. Innan hon såldes så red en äldre tjej 3-åringen. Jag hade inte kunskapen att få en unghäst att jobba effektivt framåt neråt,utan bara ta bettet, eller att bli av med dom olaterna hon hade fått av min ridning. Även fast jag hade kommit en bit på vägen.
Om jag ser tillbaka så var min inlärningskurva inte alls så bra som man kan tro att det skulle vara. Lärde mig betydligt mycket mer då jag red på en äldre ponny och kunde TRÄNA för en tränare istället för att rida runt och lära en ponny av mina egna kunskaper.
Om du söker kunskap ta en läromästare.
Men jag kan hålla med att det var roligt att hjälpa till att rida på en yngre häst, man får mer i 'gensvar' men det kan också gå väldigt fel.
/gott_vin

håller på att utbilda min snart 4 åriga d-ponny och har haft honom sen han var 1,5 år då han inte ens kunde gå ledd i grimman.. har tränat honom helt själv och är en go o snäll kille..:love: andledningen till att jag vill ha en ponny att rida till är att jag tycker att det är så himla kul och behöver lite x-tra pengar..

vad roligt för dej att du ahr kommit så långt med din ponny, krävs mycket tid att få en häst att lite på en.
Alla vill ha x-tra pengar, speciellt när man har hästar. Tyvärr är hästmarknaden en av de svåraste marknaderna man kan komma in på. Hästfolk är som dom är, underbara men speciella. Skulle vara bättre att fixa x-tra jobb istället för att försöka tjäna pengar på din hobby. Testa att fråga att du får jobba för dina grannar eller dyliknade. Föräldrar brukar vara ett bra offer;)
Har du det problemet att du ska betala allt själv det vill säga utrustning, träningar, tävligar resor osv?
Hoppas att det fortsätter lika mycket framåt som det har gjort för din ponny och du.
Men tyvärr extrapengar går nog inte att få, men gratis lektioner kan hända.

ja jag betalar allt själv...dock kan mina föräldrar betala ngt ibland för att vara snälla..:)

Jag hade inte lämnat in min häst/ponny på tillridning/inridning hos någon med så lite erfarenhet. Har man väl bestämt sig för att lämna iväg hästen så tror jag att de flesta väljer en person mer mer erfarenhet och meriter.. :crazy:

Jag tycker du ska vänta tills du är 18 år och bara rida ponnier du känner tills dess. Tillridningshästar är ofta hästar som andra har misslyckats med och de är inte sällan FARLIGA. Enbart utbildade instruktörer och myndiga personer bör ägna sig åt att unghästar och tillridning. Det händer DAGLIGEN olyckor med den typen av hästar och det är inget för en 15-åring som inte är född i sadeln! Sedan spelar det ingen roll om hästen är 150 hög eller 165 - du kan skada dig rejält ändå.

Vänta tills du verkligen vet vad du gör, det är mitt råd. Min egen unghäst rids in av proffs (ridskolan strömsholm) och bara deras absolut bästa elever får hålla på med hästarna, även de djur som är lugna och enkla att hantera. Det finns en anledning till det!

fast ja håller ju redan på att utbilda min snart 4 åriga d-ponny så ja vet vad som krävs...

Men det spelar ingen roll! Jag vet tre tillridare - proffsutbildade - som skadat sig vid inridning av unghästar. Dessutom ska man vara flera när man hanterar unga hästar. Vad du har lyckats med hos din d-ponny är säkert bra, men snälla, tro mig - du är för ung och oerfaren och inser uppenbarligen inte riskerna. Och framför allt - du är inte myndig. Fortsätt gärna med din hobbyverksamhet, men annonsera inte.

Om du vill rida mer, försök få en foderhäst, elller som någon säger hjälp till på ett stuteri.

Om du skall ta emot en häst på in/tillridning måste du starta företag först. det får man inte göra förrän man är myndig? (jag är inte säker...) Att ta emot SVARTA PENGAR är olagligt och tyvärr mycket vanligt i hästbraschen.

Vore jag du skulle jag satsa på ett extrajobb i en annan bransch ex Ica eller på en mack. Kanske kan du få extrajobb i en ridsportbutik eller ngt annat som har med hästbranschen att göra.

Om du absolut ska ha en häst på tillridning. Tänk över följande noga...

*hinner du? Skolan, din d-ponny + en häst till.... Mycket att göra..
*Skaffa försäkringar som täcker om du skadar dig, olycksrisken är stor, det är därför många vill ha en erfaren ryttare, för olycksrisken minskar ju mer erfaren du är..
* inga svarta pengar!
* troligen kommer du att tjäna mer /timme på ett extrajobb i annan bransch än på en tillridningshäst. Lönsamheten i hästbranschen är inte stor...

Var rädd om dig!
Häls Embla

Jag skulle aldrig lämna min häst/ponny till någon som inte har mycket bra referenser OCH meriter på tävling.

Måste oxå säga att jag tycker idén med att lära en häst stegra är befängd.. Lära hästen olater är ju inte så smart...

att stegra är ingen olat så länge hästen litar på en...
det är ju nästan samma sak som att galoppera fort, hästen kan ju sticka om man inte har kontroll över den
precis som den kan dumma sig när man lär dem stegra om man inte har kontroll..
allting handlar om tillit och respekt, och det har ja och min ponny till varandra..

linnsan skrev:
om man ä 15 kan man skriva en annons om tillridnign av hästar då ?
om man får hjälp och åker på lektioner förstås....tycker det är jätte kul att utbilda hästar...håller på att rida in min unghäst och har utbildat en shettis i dressyr,western och hoppning..han e jätte duktig...skriv vad ni tycker om detta....för ja skulle tycka att det va jätte kul....:rofl:
Det finns ett stort problem här...om det blir fel, vad gör du då??? Kan du garantera ett resultat?...Nej, eftersom du inte är myndig och inte har ett företag...för du har väl inte någon ansvarsförsäkring?

Nej, jag skulle inte anlita dig eller någon annan heller...hur duktiga du och de än kan tänkas vara...:cool:

Snälla, för din egen skull, strunta i din idé.. Som många andra sagt, det kan skada både dig själv och hästen. Om nån annans häst far illa, vill du stå som ansvarig för det då? Bara för att du har ridit in en shettis och din d-ponny så innebär det inte att du har tillräckliga kunskaper och vet vad som krävs för att rida in/till en ung eller oerfaren häst. Jag har också varit med och ridit in storhästar och har även ridit in min egna häst, men skulle för allt i världen inte ANNONSERA ut att folk kunde lämna hästen till mig för att få ordning på den. Nu menar inte jag att du inte kan nånting, men utifrån hur jag tolkat dina inlägg så är du nog inte tillräckligt kunnig eller överhuvudtaget MOGEN för att inse vad som krävs. Vänta några år till och försök istället att utbilda dig samt rida in/till många fler hästar...

linnsan skrev:
fast ja håller ju redan på att utbilda min snart 4 åriga d-ponny så ja vet vad som krävs...
Det är stor skillnad på att jobba med en egen som man haft sen den var 1,5 år...som inridare får man hem ohanterade unghästar som i vissa fall ifrågasätter och frågan är då...vad gör du?...Inte så självklart att man reder upp ett halvblod på 600 kg som redan lagt sig till med "egna" idéer...och det är inte enklare med en okänd ponny:smirk:

:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama