vad tycker ni??

Sv: vad tycker ni??

Det där hade jag lätt kunnat göra. själv...för det man inte känner att man in´te fixar riktigt själv lämnar man bort till proffs

tack för alla svaren..alltså när ja skriver annonsen så ska ja ju skriva nogrannare o lite mer .man kan ju alltid skriva annonsen o se om ja får något napp......

linnsan skrev:
ja rider till, utbildar o kör in ponnyer mindre hästar.ja e en tjej på 15 år .har ridit in en pionny som ja håller på att utbilda och har utbildat en shettis som går stadigt på tygeln i alla gångarterna...ja har tillgång till ridhus ett par km bort och åker även ut och tränar.. har tillgång till hjälp om de behövs..tycker ni de låter bra...
hur mycket kan mann ta i kostnad per månad förutom foder och stallkostnader...

Det allra första du behöver göra är att rättstava, använda stor bokstav och inte mer än en punkt i taget. Titta lite på andra annonser om inridning/tillridning så ska du få se att de är helt annorlunda utformade. Fundera lite på vilken annons du skulle tycka vara intressant om du själv skulle lämna bort din ponny.

linnsan skrev:
a ja har utbildat båda två själv........glömde säga att de även kan stegra .den större ponnyn kan både från marken o sadeln han kan även buga..de e mina cirkus hästar:banana:

har svårt att tänka mig att folk skulle vara intresserade av att lämna på tillridning på dessa meriter... LC är det mest grundläggande, de flesta hästar går LC och gärna mer.... ang. konsterna skulle jag inte skriva det i annonsen då det är ganska oseriöst och det inte finns varken nytta eller är riktigt smart att lära hästar stegra över huvud taget.. lycka till!

när ja skriver annonsen så ska ja ju skriva nogrannare
och me stor bokstav m.m...ne ja vet att man inte har ngn större nytta av att lära hästen stegra men ja håller på lite me trickträning och ska sen lära honom att ligga o sitta ...längtar tills ja kommit så långt:rofl:

du bör nog funder apå att kolla upp skattelagarna för dte första och försäkringar för det andra.

vad händer om du slår över med hästen o den bryter nacken under din utbildning?

vad händer om du själv hamnar i rullstol till följd av det här?

du måste tänka-i förlängningen- på vad som kan hända och se till att kunan förebygga så mycket som möjligt.

jagskall inte säga att jag hade aldrig skickat till en 15 åring.

jag vet en 15 åring som har gått frånamatör till proffsstatus och jag skule utan att blinka skicka ner min hingst til henne för utbildning,fastän jag är dressyrryttare och hon westernryttare.
men den ungen har jag känt i så mänga år och hjälpt till att utbilda delvis och jag vet att ger man henne en order så följer hon detoch hon är en exceptionell ryttare.
och en rätt exceptionell 15 åring också,fö

thina

Ärligt talat, jag har ridit in 20-talet shettisar(vilket jag inte ser som någon ''merit'' då i stortsätt vem som helst kan rida in shettisar, det ända som är positivt med att rida shettisar är att man kan få en bra balans..), 3: b-ponnyer 2 c-ponnyer, en d-ponny, håller på att rida in en storhäst, ridit ett antal x unghästar, och ridit storhäst regelbundet i 2,5år, ridit till ett antal ponnyer, tävlat la hoppning, rider på elitnivå i dressyr, och är 17 år, visst ponnyer hade jag kanske skullat ta emot men inte storhästar, jag anser inte att jag kan ge så mkt, och jag är inte ute efter att ta på mig större ansvar än vad jag klarar av. det är ett stort ansvar att rida till andras hästar, då det är mkt som kan gå fel på vägen!

jag skulle inte lämna någon av mina hästar på tillridning hos dig för jag tycker du har alldeles för lite erfarenhet..

(ta det inte negativt, bara tänker som andra gör)

*knapplån*

Jag hade hellre velat att folk kom till mig och ville ha hjälp än att behöva annonsera om mina tjänster. Den bästa reklamen är ett gott rykte, det sprider sig. Och som endel säger "Behöver h*n annonsera i varje tidning? Undrar varför..."

Och dessutom undrar jag hur du VÅGAR göra ngt sådant? Vad händer om du inte uppfyller personen som köper dina tjänsters krav? Vad händer om hästen istället blir bråkigare när den är hos dig? Jag skulle hellre dö än att misslyckas med ngn annans häst när JAG personligen sagt att jag kan hjälpa dem. Visst om ngn vill att jag ska ta mig an hästen, då är det upptill ägaren om det inte funkar eftersom den ändå ville att jag skulle testa.

Jag tycker att du ska tänka både en, två och tre gånger till.
Det finns så mycket som kan gå fel, inte bara för hästen utan även för dig.
Jag skulle, trots att jag ridit seriöst i 15 år, aldrig erbjuda mig att rida in eller till hästar. Jag skolade om mitt flb, jag har ridit andras hästar periodvis när dom stött på problem som dom inte kan lösa själva. Men då har dom bett mig.
När jag jobbade på ridskolan där jag hade min häst, så bad min chef mig att rida en d-ponny som blivit "knäpp". Det slutade med att han under första ridpasset reste sig, slog runt och satte sig på min fot. Jag krossade hela utsidan av foten och slet av allt på insidan. Detta är tre år sedan och jag är inte bra än, det kommer jag aldrig bli. Det var defenitivt inte värt det. Visst det kan hända oavsett hur duktig du är, eller med din egen häst. Men du måste ta med sånt i beräkningen... Att saker kan hända. Jag lovar att du inte tycker att det är värt det om det händer något...

Tar du dig an en häst för tillridning, så har du ett jätte ansvar för den hästen och framför allt att du gör ett jobb som kan motsvara förväntningarna. vad händer om du inte alls kommer överens med hästen och allt går fel så de får tillbaka en "helt annan häst"?
Jag vill absolut inte låta negativ:) , men det gäller att veta vad man ger sig in i. Sen skrev T.Alsterfeldt något väldigt bra, som jag hade tänkt lite på.

Jag hålla med det mesta andra säger men...

Jag tycker du ska bygga upp din erfarenhet mer först. 2 - 3 hästar räcker inte för att ta betalt än. Om jag vara du jag skulle (via mun) fråga runt om folk behövde hjälp med deras hästar eller inridning och gör det gratis. Då får du säkert mer kunder på detta sättet och du får mer träning själv. Utbilda dig samtidigt. Ta kurser. Åk till clinics. Jag vet att t ex Pat Parelli's "home study" kurs är jättebra för utbildning av dig själv och hästen. Samtidigt lära du mycket om hästen mentalitet. När du har trännat några hästar och det har gått bra. Och du har en lite kundkrets. Då kan du tänka på nåt annat. Då har du referenser med. Och dem kommer pratar med sina kompisar osv.. Men som alla andra sagt ovan det är erfarenhet som gäller. Och det bästa sätt att göra det är att tränna. Jag är rädd att om du vänta för betalt just nu så kommer du vara väldigt fattig. :(

Jag har ridat in min först stor häst när jag var tolv år. Det var en 3 år Appaloosa hingst som heter Midnight. Men jag hade ridat för gamla "cowboys och trännare sen jag var 6 år, Och det började från där. Häst tokig var jag. Jag tog inte betalt till jag var till jag var runt 19-20. Mest tyckte jag om att rida och hjälpa folk, det var viktigare än pengar. Men tänkt vilken erfarenheter jag fick. Jag tar gärna hjälp av en 15 årig till dem mindre hästar jag har haft. Så länge hon/han vet vad jag vill och att dem har lite erfarenhet. även om deras erfarenhet är bara 1 eller 2 hästar. Visar har ett gåva för ridning. Det kanske du har men vem vet. Du kan också hittar en trännare som får inridning av mindre hästar som du kan vara en "lärling" till. Men då kommer du igen jobba grattis och mocka skit. Men för det information du får det är värt det.

I ett annat ord. Fortsätt att lära. Jag ha hållat på i 30 år nu och fortfarande lära mig mer och mer.

En bild av jag och Midnight...för skoj skuld!:D

MonicaandMidnightdz.jpg

Bor du i närheten av en uppfödare av småponnyer kan du ju fråga om du får hjälpa till. Det är alltid brist på småvuxna och tillräckligt kunniga inridare till små ponnyer. Då får du säkert hjälp och tips som gör dig till en som kanske till slut kan leva på hästhantering. Men jag råder dig att också skaffa formell utbildning på hästgymnasium, hippologlinjen eller liknande. Sådana meriter ger trovärdighet.

Jag håller däremot inte med om att shettisar skulle vara mer lättutbildade än andra hästraser. Det beror väl på vad man menar med utbildning, men att få en riktigt välutbildad shettis kräver väl så mycket som att få ett halvblod till samma nivå.

Lycka till med ditt hästliv!

Vill inte göra dig ledsen men jag skulle aldrig lämnat in mina ponnyer till en 15årig tjej. Men det finns, själv är jag ju också 15år. Jag har ridit till många D-ponnyer och tävlat upp dem till försäljning som inte jag ägde utan några andra. så inte helt omöjligt... Men lycka till iallafall...:banana:

Just nu rider jag in min nya ponny och ska börja tävla till våren. Så se upp alla tävlings ryttare för här kommer vi!!!

Senast ändrad:

jo ja fattar va ni menar....men kan man inte göra de nästan gratis då ??
typ 100 kr i mån + foder strö pengar...ja tycker bara de e så himla kul att utbilda hästar ponnyer....glömde även skriva att ja red till ett 16 årigt svenskt halvblod både inom dressyr o hoppning....o han va stor 170 cm hög....ja e "bara" 160 cm...o ja tycker inte heller att shettisar e änklare än ngn annan häst ...tycker ibland att de nästan kan va ännu svårare pga att de flesta e väldigt envisa..kram linnsan

jag är också 15 år och har varit inne på samma sak som du. men det funkar inte, man måsste veta vad man gör. det bästa är att skaffa mkt kontakter osv. och hjälpa sånna som du känner till att börja med, gå nått gymnasie med sådan inriktning och senare kke ta hem hästar? om du nu vill utbilda, rida till osv. så kanske du kan leta efter någon som vill låna ut sin häst? vet många som inte har tid för sina travare som inte är ridna alltså. dom lånar gärna ut dom. då är det bara att fråga om du får rida in den? men att ta betalt de tror jag inte på. skaffa meriter ? det sätter alla stort värde på :)

aha:) nu fattar jag vad ni menar med det!..hehe..har undrat ibland varför en del skriver tex lånar knapp :smirk:

*kl*

Är lite nyfiken på hur det går.. Har du fått någon häst att utbilda ännu?

linnsan skrev:
ja vet att man inte har ngn större nytta av att lära hästen stegra men ja håller på lite me trickträning och ska sen lära honom att ligga o sitta ...längtar tills ja kommit så långt:rofl:

glöm tillridning. ingen seriös hästägare skulle skicka hästen på den annonsen. nä satsa på cirkus istället. turnera runt i norrland så kommer jag och tittar på dina duktiga hästar.
:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama