Vad tycker ni?

P

Phorsytia

Bör man klippa av allt hår på hästens ben? Eller är det bara onödigt?? Hur gör ni?
Om ni inte gör det. Varför?

Tacksam för svar!
Syti

Sv: Vad tycker ni?

det är la typ.. individuellt (jag kan inte stava det). det är nog inget "bör" med.
men det är klart att det är svårare och jobbigare att motverka mugg och skit i benen om man har en häst med väldigt mycket hovskägg och så på vintern och framförallt hösten.

jag klipper "luddhåret" bak på senan på min häst med en tät ansningssax och hovskägget klipper jag med en vanlig.

Jag tycker det är enklare och snyggare (iaf om hästen bara har en liten tofs) om man klipper av hovskägget. Jag tror inte hästarna bryr sig speciellt mycket.

När jag rakar hästen så rakar jag hela benen också.

Har aldrig haft en tanke på att klippa hår på benen! Är inte så säker på att det blir mindre mugg etc. då. Kanske håret skyddar?

Fördelar med helt rakade ben
*Mycket lätta att borsta bort smuts och svett
*Stor fördel med tävlingshästar och hästar som måste ha benskydd eftersom du minskar risken för skav plus att hästen "ser snyggare ut" med klippta ben än med håriga ben och klippt kropp.
*Mycket lättare att behandla uppkommen mugg
Nackdel
*Dåligt skydd mot smuts och fukt

Fördelar med att låta håret på benen vara kvar
*skyddar mot smuts och fukt
*Vissa bruksraser "ska ha hovskägg" och ser mycket töntiga ut utan...
Nackdelar
*Svårt att borsta bort smuts och svett, nackdel för hästar som behöver benskydd
*Mycket svårt att behandla uppkommen mugg, men brukar i gengäld miska risken för mugg eftersom håret skyddar.

Personligen tycker jag att hästar som är känsliga för skav av benskydd samt tävlingshästar på högre nivå SKA klippas helt. I övrigt tycker jag man kan välja själv. Det är ju framförallt en utseendemässig fråga och jag anser att fritidshästar som rids utan benskydd borde eventuella toftsar trimmas så det inte "ser dumt ut" resen av håret på benen borde lämnas.

Vissa hästar tycker det är otäckt att bli klippta på benen, jag anser personligen att man inte ska tvinga en sådan häst med ex. brems bara för att ta benen/huvudet. OM det inte är en Elit/internationell tävlingshäst. Dom presterar såpass mycket och måste hållas i såpass skick att det är berättigat i mina ögon.

Vissa hästar tycker det är otäckt att bli klippta på benen, jag anser personligen att man inte ska tvinga en sådan häst med ex. brems bara för att ta benen/huvudet. OM det inte är en Elit/internationell tävlingshäst. Dom presterar såpass mycket och måste hållas i såpass skick att det är berättigat i mina ögon.

Fast elithästarna klipps för det mesta så ofta så att dom inte bryr sig om maskinen.
Och tycker dom ändå att det är obehagligt så får dom ofta lugnande för att det är enklare och minskar skaderisken.
Det finns dessutom många som ger lugnande bara för att det är enklare så också.

bettysmatte skrev:
Har aldrig haft en tanke på att klippa hår på benen! Är inte så säker på att det blir mindre mugg etc. då. Kanske håret skyddar?

Rätt! Hovskägget skyddar mot mugg.

Immer

Hovskägg är ett av hästens skyddshår, vilka jag anser att hästen ska ha kvar. Dom har en skyddande effekt.

Har bestämt mig att inte klippa av håret på benen har klippt ner till hennes svarta, rätt högt upp. Men hon är inte ett dugg rädd för klippmaskinen men tycker det vore snyggare med klippta ben. Men min kompis sa att håret skyddade senor och att det var bättre när snön kom och sånt!!

Ja, hovskägg skyddar mot smuts och så men samtidigt med hästar med rikligt hovskägg (tinker och såna) blir det lätt fuktigt och har svårt att torka plus att de kan få såna här... vad heter de nu igen... små kryp och då måste man ju ta bort hovskägget. men de flesta varmblodiga hästar har ju inget hovskägg att tala om just...

hästmyran skrev:
Ja, hovskägg skyddar mot smuts och så men samtidigt med hästar med rikligt hovskägg (tinker och såna) blir det lätt fuktigt och har svårt att torka plus att de kan få såna här... vad heter de nu igen... små kryp och då måste man ju ta bort hovskägget. men de flesta varmblodiga hästar har ju inget hovskägg att tala om just...

Mina kallblodstravare har "tinkerhovskägg". Jag får klippa lite på längden eftersom att det ligger och släpar på marken. Om jag har haft mina hästar i en lerig hage (2-3 dm djupt) när det även regnar ute så är dom aldeles leriga och blöta, MEN dom är torr närmast huden i karleden ändå eftersom att ler och regn kommer inte åt där.

Mina har så mycket hovskägg och hår på benen att jag använder en vanlig "människohårborste" till benen och hovskägget.

Nordisen kan jag ju inte klippa benen på, ser dumt ut, ett kallblod med hårlösa ben vettja :p
Hon har ju massor med tjockt hovskägg över hela benet.
Klipper enbart på de fläckarna där hon har rasp så att jag kan hålla rent där, men de fläckarna döljs ändå av det övriga håret.
Hon är alltid tor i karleder och dylikt, pälsen skyddar jättebra.

Hade jag haft en häst med ganska "kala" ben och ett litet pipskägg längst ner vid sporren, hade jag nog klippt det.
Så lite hår gör ju varken till eller från, fult är det med.

Ja, jag kan ju bara säga vad jag har för erfarenheter. Den här hästen kom från södra Sverige som normalt sett har mycket blötare klimat, fuktigare luft som jag tror kan ha med saken att göra. Eller så berodde fallet med de två tinkrarna jag pratade om på något annat, men det försvann när hovskägget klipptes.

Men i normala fall håller jag med dig om att hovskägg skyddar. Det finns ju där av en anledning!

Jag klipper hela min häst, förutom benen, huvudet och under sadelen.
Klipper inte benen och huvudet för att min häst går ute mycket så jag har fått för mig att hästen typ förfryser eller något isf....:smirk:

Gör samma sak, inte benen, huvudet eller under sadeln!! Tycker huvudet är rätt onödigt om hästen nu inte svettas huur mycket som helst

Immer skrev:
Rätt! Hovskägget skyddar mot mugg.

Immer
Mugg är en form av allergi som kommer "inifrån" och har inget med hovskägg att göra, förutom att det blir lite besvärligare att behandla med hovskägg än utan. Lät hovskägget och hår sitta kvar för det är ju ett skydd mot skador!

Enda anledningen att klippa en häst är om den tränas väldigt mycket och därav svettas ymnigt.
Har haft funderingar på att klippa min häst. Åtminståne "halva", när min träningsperiod börjar efter nyår. (distanshäst).
Vid "vanlig" ridning har inte jag sett behovet, men det är klart att det underlättar borstning - men å andra sidan blir det ju lite bökigare med täcken som skall bytas och så måste man kanske införskaffa ett par täcken med hals också. I alla fall i Södra delen av Sverige där det är blötväder under vinterhalvåret.:confused:

Nuffe är renrakad då hon dels går på ridskolan en del och dels så tränar jag.

Benen etc för att det är mkt lättare att hålla dem rena från lera när de är "nakna".

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 708
Senast: KesoNeso
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 788
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 657
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar