Vad tycker ni?

Sv: Vad tycker ni?

Nej, klippa benen gör jag inte, håret skyddar ju.

squarepants skrev:
men det är klart att det är svårare och jobbigare att motverka mugg och skit i benen om man har en häst med väldigt mycket hovskägg och så på vintern och framförallt hösten.
Fast min erfarenhet och vad jag hört säger precis tvärtom. Jag har haft islänningar i många år och det är "big NONO" att klippa hovskägg på dem. Den enda islänning jag hittills träffat som haft mugg är den som haft sämst egen hårväxt på benen. Mitt nuvarande håriga monster som tom har sitt ganaschskägg på sommaren har inga som helst problem med mugg. Just för att hovskägget och behåringen skyddar och håller smutsen borta!

Vad som är bra och inte när det gäller mugg är väl en väldigt "knivig" fråga. Till och med de lärda tvista väl i den frågan...

Ska det tvättas, och gnuggas, och plockas med mugg?

Har fått olika svar från olika håll:

[/LIST]Låt det vara och håll bara det någotsånär rent.
[/LIST]Ta bort och smörj med mjukgörande medel, så mycket som möjligt.

Jag vet inte, men om det vore mest fördelaktigt att ta bort hovskägget, skulle inte hästen "födas" utan då?
Har hänt att jag "friserat" fötterna när vi ska ut på tävling, men det var kanske mest för att jag tyckte att det såg fint ut. Ungefär som att endel hundar får "frisyren" fixad.;)
/Maria

Tja, eftersom den enda klippning skulle komma på fråga hos mig är spårklippning, så ska naturligtvis håret på benen vara kvar! :)

Jag tror att det är bra att klippa hovskägget, vi var hos landslags veterinären, och dom sa att vi skulle klippa bort det, för då minskade risken att få mugg igen! :p

Senast ändrad av en moderator:

Som nån redan sagt så är det väl olika från häst till häst.

Jag klipper inte på min häst, trots att hon har mycket hovskägg och mugg. Gör det inte pg.a. att muggen var värre när vi hade det borta.

Två av mina har inget hovskägg så uppenbarligen klarar de sig utan. Annars hade de väl haft det?

Tycker inte alltid man kan resonera så.

Jag har klippt alla mina tre, och då klipper jag allt utom sadelläget och främre delen av ansikte +öron. Dvs benen också!

Det underlättar att hålla rent och ser snyggt ut.

/C

Min tjej har rakad kropp och lurviga ben och huvud. Inte så snyggt kanske men det funkar ju lika bra förutom att hon kan bli lite svettig bakom öronen ibland. Anser att det bara är en skönhetsgrej att klippa benen. Det där med skav tror jag inte heller på, min häst får lättare skav när hon är klippt än när hon är oklippt.

på min ponny klippte jag hela benet, hovskägg & rubbet.
Nuvarande häst är bara klippt ner till benet o sen klipper jag bort hovskägget eftersom våra hagar ser förj*vliga ut så är det lättare att hålla rent.

Nej, jag låter det lilla min ha vara kvar, ser ingen anledning att ta bort det. Skulle inte göra det även om hon haft en hel massa med hovskägg. Jag tycker faktiskt att det är snyggt!:bump:

knapplån

varför drar du upp en sån här gammal tråd?? den är ju nästan 2 år gammal:angel:

starta en ny istället så kanske du får lite mer aktuella svar...

Hovskägget finns för att skydda de känsliga karlederna ifrån t ex mugg. Om man klipper bort hovskägget under vinterhalvåret måste man också se till att verkligen hålla efter karlederna dagligen. Rengöra och smörja med mjukgörande salva.

Detta är något jag läst i Apotekets "Hälsoråd för Häst".

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 708
Senast: KesoNeso
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 788
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte längre råd att gå till frisören. Och jag klarar heller inte av att klippa mig själv. Jag hade antagligen inte brytt mig...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 657
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar