vad tycker ni?

K

knasenknas

eller vad ingår i eran dagliga visitering av hästen?
t.ex kolla tyggen, benen o.s.v

roligt å veta :p

Sv: vad tycker ni?

Känner alltid igenom hela hästen. Tycker det är en trevlig procedur, att få klia, känna, massera och pilla lite samtidigt som man kollar efter skador och saker som inte bör vara där. Är också alltid inne i munnen och petar, något de flesta hästar inte diggar i början men inser efter ett tag att det är jätteskönt med tandköttsmassage :D

Känner också igenom hela hästen. Min häst får lätt småsår,skav och små knölar så håller på det viset koll på allt hon får.

Jag går igenom Glory grundligt varje dag.
Tycker det är viktigt att ha den kontakten.
Alla hästar jag umgås med under längre tid får lära sig att finna sig i att ha mig taffsandes, kännandes, borstandes osv.
Det gör det lättare att hitta skaador och dessutom är det social träning.
Glory verkar tycka det är as trevligt när vi borstar och masserar, klämmer och kliar, gosas och pussar. :D

Visiterar genom att sätta mig i boxen i två minuter och småprata med hästen för att se att han ser ut som han ska. Står på alla bene, har ätit, druckit och skitit som han brukar.
Därefter kollar jag igenom honom framifrån och bakåt. Hals och manke, framben rygg och mage, bakben. Alla hovarna och huvudet extra noga. Borsta och gosar varje dag så det blir noga kollat.

Känner på benen. Då efter svullnad, värme, sår, mugg (som börjar komma på pållen nu). Känner hur varma hovarna är, om de är olika varma. Kollar under hoven och ser till att inget har fastnat mellan snösula och hov, eftersom hovböld lätt uppstår då.
Så ryggen. Känner längs med ryggraden och kollar reaktionen. Ömmar/reagerar? Känner i sadelgjordsstaden efter knölar, skav och sår. Kollar ansiktet,ögon och nos, rinner? trött?
Kollar så han har ätit allt, om han står och vilar ett bakben puttar jag honom i position och kollar om han ändå vill vila. kollar ofta det benet extra för att utesluta eventuell hälta. Kollar alltid på väg ut/in från hagen om han går bra.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: Mli
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka