Vad tycker ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lindaslycka

Idag var jag i ett stall i upplands väsby Gick och tittade på hästarna lite *jättefina hästar* Men så läste jag på lapparna som satt på vissa av boxarna..såhär stod det. på ett ungefär

Inne vid -15 lr kallare

Inne vid blåst lr regn

Inne vid Regn

Inne Vid blåst :o

Ärligt nu tycker ni att hästarna verkligen inte klarar av att vara ute om det blåser eller om det regnar eller om det både regnar och blåser.

Om inte :har man då inte valt fel land att ha häst i?

Hästar är ändå hästar och är rätt tåliga de klarar sej gott o väl ute en hel dag i regn med täcke på sej. Även *prydnadshästara*

Vissa hästar är lite väl förmänskligade.

Nä låt hästen vara häst i alla väder
:D

Sv: Vad tycker ni??

hästar är ju gjorda för att vara utomhus!! fattar inte varför vissa förmänskligar hästar så.. hästar är flyktdjur och mår bäst av att ha fri flyktväg och dessutom har dom rätt att få stå med kompisar! det är inte dom som har valt att bo i en trång box, det är vi som har bestämt att dom ska stå där. då ska vi iallafall se till att deras tillvaro blir så dräglig som möjligt!

tycker jag iaf...

hästar är ju gjorda för att vara utomhus!! fattar inte varför vissa förmänskligar hästar så.. hästar är flyktdjur och mår bäst av att ha fri flyktväg och dessutom har dom rätt att få stå med kompisar! det är inte dom som har valt att bo i en trång box, det är vi som har bestämt att dom ska stå där. då ska vi iallafall se till att deras tillvaro blir så dräglig som möjligt!

tycker jag iaf...

Shit :eek:
har aldrig tidiagre sett sånt där! Jag tycker att det där va riktigt överdrivet! Alldeles för förmänskligade hästar!

Jag tycker att det är förjäkligt, fattar inte varför det ska "gulligullas" och pjoskas så mycket. Hästar är gjorda för att vara ute, sen inte sagt att de inte kan tas in LITE tidigare om vädret verkligen är urdåligt... Hörde någonstans att i radioprogram hade man jämfört hästar som står mycket inne i box med minkar i bur.... hmmm.. något att tänka på kanske...

Det där känner jag igen, i ett stall jag var en del i förut var det ganka överdrivet. I grått väder skulle vissa hästar ha ca 2 täcken osv. Dom såg inte gladare ut för det vill jag lova.

Vilket stall i U-V var det? Du får gärna PM:a om du har lust=)

Dåliga hagar kanske, för små eller ingen möjlighet till skydd kan vara en förklaring. Men sen finns det de som klemar bort sina djur. Den varianten då, att låta hästarna stå inne en gång i veckan för att de ska riktigt kunna umgås ordentligt. Jag har träffat på det mer än en gång, vad säger man till en sådan människa.

Senast ändrad av en moderator:

Asså, jag blir bara förbannad när jag ser sånt. Det är ju synd om hästarna!!!! :mad:

Det finns två som gör så i mitt stall. De låter sina hästar stå inne när det är lerigt i hagarna och lerigt i hagarna kan det ju vara i månader..då får deras hästar helt enkelt stå inne dessa månader. Orsaken är att de inte vill att hästarna ska tappa några skor i leran...hmm..asså..kanske borde de skaffa en hund istället då..

En av ägarna har sin häst inne av en annan anledning..anledningen är att hon vill att sin häst ska bli piggare för att den är så trög annars...asså hästen är 7 år o bor typ inne dygnet runt. Jag bara väntar på att den hästen ska utveckla något såsom vävning eller krubbitning..då är hästen förstörd för resten av livet. Vem vill ha en sån häst?

Dåliga hagar= minska antalet hästar och gör större hagar med bättre skydd då.

Jag tycker det är helt sjukt att hästarna ska behöva stå i vad jag kallar sjukhage från 10-14.30 jag skulle iof inte vilja ha min häst ute längre än så i en sån liten hage med pissväder ute. Men jag skulle heller aldrig ställa min häst på ett sånt ställe.

Man får ju faktiskt anpassa stall storleken efter marken somman kan ha hagar på.

Nu har detta stället ganska ok med hagar och de kan gottoväl gå ute om det blåser eller regnar.

I stallet där jag står har inte hästarna nått skydd men de går ute från 7 till 18-20 de har täcken på sej och det räcker som skydd de blir ju inte kalla och blöta. Sen om det är oväder och det är risk att de ska få nått i huvet eller om de verkligen vill in och bara står och trängs vid grinden och regnet piskar ner så fine klart att de kan få gå in då. Men snälla lite regn :smirk: klarar tillomed en prydnadshäst.

Då tycker jag faktiskt det är bättre me folk som låter sina hästar vara ute som riktiga hästar med kompisar och allt men sedan tar in dom och skämmer bort dom med vad det nu kan vara. Så länge hästen inte blir odräglig

Ja vissa människor är verkligen överbeskyddande. Jag läste en gammal lapp till en häst som står i min fd medryttarhästsstall. Där stod det att vid 15+ och mer skulle hon ha ett täcke utan hals och under 15+ ett täcke med hals. Vet i och för sig inte vad det var för sorts täcken men är det över 15 grader klarar väl hästar sig utan täcke!

SJUKT finns det nått annat att säga :confused:

Om jag hade ett stall så skulle jag ha som krav att hästarna skulle få vara ute ett bestämt antal timmar om dagen. Inte på punkt o pricka är ägaren där så är det klart att maninte ska kunna bestämma det men finns det ingen som är med hästen så ska den UT. Jag skulle inte vilja ha hästar som mår dåligt i mitt stall. Nu finns det säkert dom som tycker att hästarna inte alls mår dåligt av det.. tja det är klart vet de inget ANNAT så ...MEN de kan garanterat må BÄTTRE av att få vara häst,

Du kan ju hälsa din stallkamrat att hon kanske kan ge den mer energi i maten lr göra ridningen roligare för hästen

mathil skrev:
Ja vissa människor är verkligen överbeskyddande. Jag läste en gammal lapp till en häst som står i min fd medryttarhästsstall. Där stod det att vid 15+ och mer skulle hon ha ett täcke utan hals och under 15+ ett täcke med hals. Vet i och för sig inte vad det var för sorts täcken men är det över 15 grader klarar väl hästar sig utan täcke!

Nu när det har vart över 10 grader här så har min haft termo + regntäcke men det är en annan kyla än på sommaren och det är 10 grader ,, jag brukar iof börja lägga på ett tunt regntäcke när det börjar gå neråt 10- 8 grader, Vi vill inte ha en massa päls för då blir vi sura och jättekänsliga i pälsen.. Hon är skit jobbig när hon sätter päls ,,hon mår inte bra då.

Så nu när det är nåra minus så har hon dubbla termo dock inga tjocka termosar :D

Men om det är 15 grader på sommaren så bojkottar vi täcket .. om det inte regnar en hel dag då. Min får inte bli kall,,,vetr inrådan

LEMIUX--------------hoppas att det förblir så ..att du slipper se det alltså

Ja ha det var bra faktiskt ....det är ju så ju minkar i bur

Jag vill också ha ett pm...Det finns ju dock inte så många stall där det förekommer sådana lappar i kommunen.

Det enda som håller hästarna helt inne i det stall jag nu står i, är när det är storm kombinerat med gigantiska mängder regn.
Och det har hänt en dag hittills i år...

Annars så är jag mkt nöjd med min uppstallning just nu, eftersom snorkallt (nu snackar vi kallare än -20), eller oavbrutet hällregnande innebär senare utsläpp alternativt tidigare insläpp.
Men ut kommer de.

Inne vid regn är löjligt! (om det inte är massor med regn! Då vill min häst inte va ut mer än en fyra timmar ungefär!)

Inne vid kraftig blåst kan jag förstå! Träffat flera hästar som blir otroligt nervösa och i princip skenar runt hagen med uppspärrade ögon...

Bättre då att ha dessa inne med fri tillgång till hö, och rida ett ordentligt pass i ridhus den dagen! Tycker iaf jag!

Normala hästar ska inte bli uppskärade av massa blåst, de ska vara vanna vid att vara ute även fast det blåser, okej när det är orkan vindar då förstår jag om hästarna blir lite uppskärade..

Sen så är det inget förmänskilgande av hästarna att stänga in dom hela dagarna, vilka människor vill vara instängda hela dagen?

Inga som jag känner i alla fall. det är väll bara å prata med sådana som suttigt på häktet och fråga om de tycker att det är mysigt och skönt, och om de är nöjda med tillvaron.

att stänga in sin häst hela dagen är djurplågeri, inte förmänskilgande,

Visst finns det många som behandlar hästar som om de vore av glas, emn jag tycker det är lite fel att dömma utan att veta anledningen till att hästen behandlas på ett visst sätt.

Känner tex en häst som har väldigt lätt för att få korsförlamning, och hon mår absolut inte bra av att vara ute i kraftigt regn eller hård blåst, oavsett täcken.
Min gamla häst trivdes jättebra i regnet, brydde sig inte ett dugg om det, men blåst gillade han inte. Om han ändå ska stå i ett hörn av hagen och knipa ihop ögonen och se ledsen ut får han hellre vara inne den dagen. Det finns massor med undantag som man itne känner till.

Men du har helt klart rätt i att det pjoskas för mkt i många fall.

Nja, har också svårt för det där med att hästen är så ömtålig att den inte tål lite regn. Men sedan så finns det ju faktiskt hästar som är väldigt känsliga att de verkligen fryser. Och så kan det ju finnas andra anledningar (medicinska bla).

Men jag tycker att om man nu tvunget ska ha en massa "om" och "ifall" när det gäller utsläppet, så borde man se till att släppa ut hästen själv. För hur kul är det när man som utsläppare står där på morgonen o det halvblåser lite, och det KANSKE kan bli regn om någon timme? I mitt förra stall var det tusen olika täcken som gällde vid olika väder, och hur jag än gjorde så lyckades vädret alltid ändra sig under dagen. Som tur var hade man bara utsläppet någon gång i månaden.

Jag tycker: ska man ha en massa specialvillkor till hästen får man vackert se till att ta besluten själv = släppa ut själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar