vad tycker ni?

T

Tomaten

*suck och stön*En häst i stallet är sjuk, min så klart den ena, den andra har träning inbokad i ridhuset i dag. Sjuklingen är nästintill frisk och ska enligt vad jag vet om förkylning inte längre smitta, så sa vet sist jag ringde. alltså ska inte hästen som ska tränas bära nåogn smitta.Vad tycker ni ska man åka eller inte?jag personligen är lite kluven, pållen lär ju inte ta med någon smitta, när jag trodde hästen hade dammhosta var ju andra pållen i väg då också träning och ingen smittades.
jag är något villrådig.Är så svårt att passa ihop både tid i ridhuset och chafför plus tider för skolan/jobb, därför vill jag så gärna åka ikväll! :smirk:

Sv: vad tycker ni?

Den andra hästen kan mkt väl vara smittad utan att ha hunnit bli sjuk ännu och därmed föra smittan vidare till andra hästar i ridhuset. Med tanke på att det graserar en massa kvarka nu så hade jag stannat hemma med den andra hästen. Det är pga att man gör så här som det är så svårt att få stopp på dessa smittor. Skall man vara på den säkra sidan för att inte sprida smitta vidare skall man vänta minst 3 veckor från att den andra hästen blivet frisk. Allra minst 3 veckor från att den andra insjuknade för att se att den andra inte också är smittad. En annan sak att tänka på är att det är skadligt att träna med en häst som har en infektion i kroppen vilket finns risk att även den andra har. Mitt råd är alltså stanna hemma.

Instämmer helt med "gylle". Det blir fler träningsmöjligheter för dig fast jag vet att det kan kännas supertrist att inte få ge sig iväg. Vårt stall har varit isolerat "för säkerhetsskull" ett flertal gånger men därför har vi också ett gott rykte om oss och det är värt mycket.

Din andra häst är kanske bara smittbärare UTAN att själv vara/bli sjuk. Det är ju inte alltid att dom själv blir sjuka men smittar ändå. Det vet man ju inte så därför tycker jag att du ska stanna hemma någon vecka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 174
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 645
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka