Vad tycker ni om skällande hundar?

Våra två hundar är ganska olika, den ena är väldigt tyst förutom när det kommer till att larma om någon kommer in på tomten, då drar han å andra sidan igång ordentligt. Eftersom vi bor på landet och jag ofta ensam hemma så tycker jag det är bra, ingen kommer att kunna smyga sig på obemärkt.:cool: Men jag hade gärna fått honom att sluta efter två-tre skall.

Den andra däremot skäller desto mer i alla andra situationer, när han blir exalterad, när han vill uppmana till lek, när han vill få uppmärksamhet… och det håller på att göra mig tokig! :banghead:

Det känns som han börjar sätta det i system nu. Han vet att någon kommer rusande när han drar igång och det gör ju bara det hela ännu roligare, ryter man till åt honom så drar han ett extra valpfnattsvarv på tomten. :devil: Jag hoppas verkligen att delar av det kommer att växa bort, just nu kryper det liksom under skinnet på honom av all energi, trots att han får varierad aktivering flera gånger i veckan.

Vi har tänkt att bygga hundgård till sommaren så vi kan lämna hundarna ute några timmar om man behöver åka iväg, men jag skulle aldrig låta de stå ute och skälla kvällstid, är alldeles för rädd om grannsämjan.

Det är individuellt också, och dessutom en träningssak! Men man ska vara medveten om att skälligheten finns där.

Eurasiern är ett exempel på en ras som inte ska vara så skällig. Och visst är Eurasiern en spetsras? Så visst kan det vara skillnad från ras till ras också då olika raser kan ha olika egenskaper. Jag har då aldrig hört en eurasier skälla lika mycket som tex en Finsk spets eller gråhund.

Hundar skall inte skälla utan önskad anledning.
Lika litet som att jag skall springa runt och skrika utan anledning.
Vår hund har som en av sina uppgifter att tala om om det kommer någon till gården.
I det läget är skällande ett av de sätt hunden kan väcka vår uppmärksamhet.
Men när vi har bekräftat att vi har fått meddelandet så skall det bli tyst igen.

Hur tränar ni bort skall? :)
Betty vaktar och är i allmänhet ganska snackig av sig och har ganska många olika läten beroende på vad hon vill ha sagt.
Dessutom envis som synden :grin:

Har selektiv hörsel men det är inte okej att skälla i någon högre utstäckning. Men fått bort det har jag inte.

• Gilla
Reactions: Ray
Monifa: Har du testat att använda klickern? Jag själv har haft mycket problem med vaktskällande, men tycker att med den metoden som jag tänker beskriva, gjorde att skällande minskade mycket. Tack vare att jag fick kontroll på skällande.

Jag gjorde så här; ( Min hund är inklickad redan) Jag satte på ljud på datorn, som jag visste att hunden skulle gå i gång på. Först på lågt ljud men ändå så att hon hörde det. Hunden började skälla, sen när hunden tystnade en sekund så klickade jag. Gav det godaste godiset som hunden visste. Detta gjorde jag flera gånger. ( Vid det här fallet hundskall, men man kan göra så med dörrknackning osv.) Sedan märkte jag att hunden tystade oftare, då höjde jag ribban lite ock krävde att hon skulle vara tyst i två sek. osv. Sedan la jag på komandot tyst. Det ordet sa jag först innan jag klickade när hon var tyst. Tills slut lärde hon sig att om jag sa tyst när hon skällde så tystnade hon. Då gav jag henne en annan uppgift i stället.
Det var kanske lite krångligt skrivet, men hojta till om du undrar nåt över det.
Det var bara ett tips från mig. Hoppas oavsett att det löser sig för dig!

@Lycan @Smulan75
Vi hade grannar vid stallet för några år sedan vars hundar satt i rastgård och ylade i timmar - gärna runt 7 snåret på en lördag eller söndagsmorgon :(

Jag bodde inte vid stallet så behövde bara ta del av det pga att jag var där och fodrade, mockade, släppte ut 12 hästar, red osv... men de boende grannarna ! :(

Samtidigt så var det ju väldigt beklämmande just för hundarna ... de ylade och skällde ju av en anledning :(

Utöver det tycker jag att skällande hundar som skäller "på rutin" är ett oskick när ägarna inte tycker det är ett problem. Har bekanta som har corgies som skäller satan för ALLT . ALLTID . Ägarna motiverar det med "de är bara glada, de är vallhundar de ska skälla " .

Hundarna är inte agressiva utan snarare otroligt vänliga men satan alltså - det ständiga skällandet !
De har dessutom haft nya corgieindivider flera gånger under åren och ingen ny är skälig när den flyttar dit men en månad senare är den precis lika vansinnigt skälig som de andra .

Håller med de som skrivit att självklart måste hundar få skälla till utifrån situation och deras natur i lägen osv !
Men tomgångsskällande och skällande pga förhållanden hundarna inte är bekväma i är ett otyg tycker jag ...

En granne som bor en bit bort (vi kan inte se huset) har en älghund som skäller hela dagen. :cry: Den är ute i hundgård på dagen och inne på kvällen/natten. Dom är ute och motionerar den en hel del, men den står ändå och skäller konstant. Jag får faktiskt lite ont i magen av det. :crazy:

Monifa: Har du testat att använda klickern? Jag själv har haft mycket problem med vaktskällande, men tycker att med den metoden som jag tänker beskriva, gjorde att skällande minskade mycket. Tack vare att jag fick kontroll på skällande.

Jag gjorde så här; ( Min hund är inklickad redan) Jag satte på ljud på datorn, som jag visste att hunden skulle gå i gång på. Först på lågt ljud men ändå så att hon hörde det. Hunden började skälla, sen när hunden tystnade en sekund så klickade jag. Gav det godaste godiset som hunden visste. Detta gjorde jag flera gånger. ( Vid det här fallet hundskall, men man kan göra så med dörrknackning osv.) Sedan märkte jag att hunden tystade oftare, då höjde jag ribban lite ock krävde att hon skulle vara tyst i två sek. osv. Sedan la jag på komandot tyst. Det ordet sa jag först innan jag klickade när hon var tyst. Tills slut lärde hon sig att om jag sa tyst när hon skällde så tystnade hon. Då gav jag henne en annan uppgift i stället.
Det var kanske lite krångligt skrivet, men hojta till om du undrar nåt över det.
Det var bara ett tips från mig. Hoppas oavsett att det löser sig för dig!

Ja. Hon är också inklickad men kruxet är att det är viktigare att vakta än att få belöning :p För oss tror jag inte klicker är lösningen på problemet, jag undviker klicker då det har ett ganska dåligt resultat i vår träning. Ett av våra problem är att hålla energin i rätt nivå och hon har tendenser till att "gå igång" på klickern. Det funkar i träningssammanhang nu men att hala fram den när hon redan är högt i energi är en dålig idé. Inomhus funkar det att bryta henne men utomhus :devil: Men å andra sidan är det hennes ursprungliga uppgift, tvivlar på att jag får bort det. Är inte tillräckligt kompetent för det ;)

Vi har två hundar. En Lapp hund och han skäller när han hälsar på folk han gillar eller när vi leker. Annars är han tyst. Säger man tyst är han tyst. Helt ok- trevligt att han snackar tycker jag.
Den andra har vi fått som gammal hund och ja... Han skäller. Han skäller om han ser en katt, en hund som han inte får lukta var den gått, när man lämnar huset, han skäller när man ska gå ut, när han ska få gå in i bilen och ja rent allmänt i alla lägen där han blir frustrerad. Han skäller HÖGT! Så det ringer i huvudet på en.
Det är inte ok. Vi begränsar det så gott vi kan och skulle aldrig lämna honom i hundgård eftersom han skulle skälla rätt konstant. Men allvarligt talat vet jag inte vad mer vi kan göra.
Inne skäller han om någon ringer på dörren eller knackar men inte annars och det går få tyst på honom. Det är ju mer vaktskall. Det andra skäll ylandet är omöjligt att få tyst på utan att ta bort retningen.

Våra hundar spenderar en del tid i hundgård eftersom de är där när vi jobbar, men de skäller väldigt sällan.
De skäller när det kommer bilar de inte känner igen eller om något vilt passerar inom synhåll, annars är de tysta.
Otis skäller en del till vardags (när han får stresspåslag), men är alltid tyst i hundgården. Tar det som ett tecken på att han trivs ;)

@Lycan @Smulan75
Vi hade grannar vid stallet för några år sedan vars hundar satt i rastgård och ylade i timmar - gärna runt 7 snåret på en lördag eller söndagsmorgon :(

Jag bodde inte vid stallet så behövde bara ta del av det pga att jag var där och fodrade, mockade, släppte ut 12 hästar, red osv... men de boende grannarna ! :(

Samtidigt så var det ju väldigt beklämmande just för hundarna ... de ylade och skällde ju av en anledning :(

Utöver det tycker jag att skällande hundar som skäller "på rutin" är ett oskick när ägarna inte tycker det är ett problem. Har bekanta som har corgies som skäller satan för ALLT . ALLTID . Ägarna motiverar det med "de är bara glada, de är vallhundar de ska skälla " .

Hundarna är inte agressiva utan snarare otroligt vänliga men satan alltså - det ständiga skällandet !
De har dessutom haft nya corgieindivider flera gånger under åren och ingen ny är skälig när den flyttar dit men en månad senare är den precis lika vansinnigt skälig som de andra .

Håller med de som skrivit att självklart måste hundar få skälla till utifrån situation och deras natur i lägen osv !
Men tomgångsskällande och skällande pga förhållanden hundarna inte är bekväma i är ett otyg tycker jag ...

Det lustiga är att den tystaste hunden i byn är just min corgi! :D

Jag förstår mig inte på de som har hunden ute i stort sett dygnet runt. Snacka om att inte ha respekt för grannarna eller för hunden heller för den delen. Är inte hunden en del i familjen?
Nu brukar jag ha min hund i hundgård när jag jobbar så han kan vara ute redan kl 05.00 på morgonen. Tycker det är bättre om han kan få välja att vara inne eller ute (har hundkoja med värme i) än att vara instängd ensam i huset i flera timmar. Men jag har fått många kommentarer av grannar att jag har otroligt tyst hund.

Vallhundar ska inte vara skälliga vad jag vet, men jag kan ha väldigt fel.:cautious: Tycker att nästan varenda corgi som jag har mött har varit just det, otroligt skälliga. Till och med min var det men han fick veta jävligt fort att det där skällandet inte uppskattades. Hur ska det kunna fungera praktiskt med en skällande vallhund egentligen? :confused:

Såg att en av mina vänner på Facebook annonserade om hus att hyra. "Inga nära grannar pga att vi har hundar". Någon hade kommenterat med ett förslag och vännen svarade att det inte funkar då man inte kan ha grannar nära när man har hund.

Vi måste ha tänkt helt fel för vi har grannar väldigt nära trots att vi bor på landet :p

Det lustiga är att den tystaste hunden i byn är just min corgi! :D

Jag förstår mig inte på de som har hunden ute i stort sett dygnet runt. Snacka om att inte ha respekt för grannarna eller för hunden heller för den delen. Är inte hunden en del i familjen?
Nu brukar jag ha min hund i hundgård när jag jobbar så han kan vara ute redan kl 05.00 på morgonen. Tycker det är bättre om han kan få välja att vara inne eller ute (har hundkoja med värme i) än att vara instängd ensam i huset i flera timmar. Men jag har fått många kommentarer av grannar att jag har otroligt tyst hund.

Vallhundar ska inte vara skälliga vad jag vet, men jag kan ha väldigt fel.:cautious: Tycker att nästan varenda corgi som jag har mött har varit just det, otroligt skälliga. Till och med min var det men han fick veta jävligt fort att det där skällandet inte uppskattades. Hur ska det kunna fungera praktiskt med en skällande vallhund egentligen? :confused:
Iaf den finska lapphunden vallar genom att skälla. De vallar inte som en bc utan de föser flocken framåt genom att skälla.

Min ena är ju vakthund, så han skäller ju ut alla som ens närmar sig "hans" staket. Och jag kan irritera ihjäl mig på det, tackolov har inte en enda av grannarna sagt något. Han är sån, är han i trädgården så skäller han till två gånger, nästan som att berätta att han är där nu och sen är han tyst fram tills han tycker att personen, djuret, bilen whatever ska få sig en avhyvling på håll.
Vi har tränat bort det värsta skällandet men han är en väldigt muntlig hund när han är utomhus.

Tanten har börjat hänga på honom om dem är ute tillsammans, men är hon själv så är hon tyst.

Ska bli skönt att flytta ut på landet, så kanske han drar ner lite till på det.

Iaf den finska lapphunden vallar genom att skälla. De vallar inte som en bc utan de föser flocken framåt genom att skälla.

Det är väl i så fall skillnad på vallningstyper och vad det är man ska valla. Jag är inte så insatt då jag inte sysslar med vallning själv. Hur som helst så ska inte en hund skälla tid och otid utan stopp när den inte är i arbete. Sånt blir man ju bara vansinnig på.:wtf:

Såg att en av mina vänner på Facebook annonserade om hus att hyra. "Inga nära grannar pga att vi har hundar". Någon hade kommenterat med ett förslag och vännen svarade att det inte funkar då man inte kan ha grannar nära när man har hund.

Vi måste ha tänkt helt fel för vi har grannar väldigt nära trots att vi bor på landet :p

Det beror väl på vad man har för grannar. Hos farsan så går hans hundar in och ut hos grannen som de vill. Grannarna i fråga blir bara glada över lite sällskap en kort stund.:D Samma grannar har förresten själv hundar som sitter i en hundgård och skäller från att de blivit utsläppt till att de får komma in.:banghead:

Det beror väl på vad man har för grannar. Hos farsan så går hans hundar in och ut hos grannen som de vill. Grannarna i fråga blir bara glada över lite sällskap en kort stund.:D Samma grannar har förresten själv hundar som sitter i en hundgård och skäller från att de blivit utsläppt till att de får komma in.:banghead:

Ja så är det ju :) Den här vännens syfte var mest troligt att inte hundarna ska störa för mycket. Det är jakthundar som bor mestadels i hundgård och skäller mycket. Så det är ju i alla fall snällt att tänka på blivande grannar :D

Ja så är det ju :) Den här vännens syfte var mest troligt att inte hundarna ska störa för mycket. Det är jakthundar som bor mestadels i hundgård och skäller mycket. Så det är ju i alla fall snällt att tänka på blivande grannar :D

Det var ju klokt om man nu har väldigt skälliga hundar. ;)

Det var ju klokt om man nu har väldigt skälliga hundar. ;)

Ja precis! Jag reagerade på det mest för att jag tycker det är så himla jobbigt med hundar som står och skäller hela dagarna och visar missnöje utan att ägarna, som har ansvaret för hunden välbefinnande, bryr sig ett skit om att göra situationen bättre för dom :(
Vi bor granne med en sån :down:

Liknande trådar

Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 789
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
Övr. Hund Jag startade en tråd om hunden jag är extramatte åt för ett tag sedan, men kan för allt i världen inte hitta den. Nåväl. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 764
Senast: FjantaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka