Vad tycker ni om skällande hundar?

Smulan75

Trådstartare
Jag sökte och hittade lite trådar om skällande hundar, många om hur man ska få hundar sluta och även trådar där skällandet betraktas som "störande" bla utifrån ett lagligt perspektiv. Jag skulle dock vilja starta en ny tråd med en ny vinkling.

Det börjar inte med, men droppen som fick det att rinna över var att igår kväll ca 23 tiden gick jag och la mig för att sova och som vanligt när det inte är för kallt så öppnade jag altandörren, och hörde ett distinkt hundskall som höll på i ca 25min. Det är inte de närmsta grannarna - jag bor på landet - men ljudet färdas över dalgångarna och skällandet var tillräckligt högt för att höras tydligt och det var tillräckligt ihärdigt för att jag skulle "störa" mig på detta. Detta är inte bara en engångsföretelse, jag hör hundskall från detta håll regelbundet, oftast på fm på helgerna när jag är ute men även ofta på em/kvällarna. Skällandet är ganska ihärdigt - det handlar inte bara om skällande ett par minuter utan det kan vara allt från 20min-uppåt 1,5h och några fåtal gånger i flera timmar. Det som fick mig reagera extra denna gång var just att det var så sent och att det var så ihärdigt.

Irriterad som jag var så la jag ut ett inlägg på FB i vår "områdes" grupp och klagade ... ja jag vet hur meningslöst det är - och fick som svar att det kunde vara rådjur, att jag skulle leta upp hundägarna och prata med dem och att det var bara att acceptera ...

Så jag undrar härmed, hur mycket tycker ni det är ok att hundar skäller (bortse från lagligt perspektiv)?

Jag sökte och hittade lite trådar om skällande hundar, många om hur man ska få hundar sluta och även trådar där skällandet betraktas som "störande" bla utifrån ett lagligt perspektiv. Jag skulle dock vilja starta en ny tråd med en ny vinkling.

Det börjar inte med, men droppen som fick det att rinna över var att igår kväll ca 23 tiden gick jag och la mig för att sova och som vanligt när det inte är för kallt så öppnade jag altandörren, och hörde ett distinkt hundskall som höll på i ca 25min. Det är inte de närmsta grannarna - jag bor på landet - men ljudet färdas över dalgångarna och skällandet var tillräckligt högt för att höras tydligt och det var tillräckligt ihärdigt för att jag skulle "störa" mig på detta. Detta är inte bara en engångsföretelse, jag hör hundskall från detta håll regelbundet, oftast på fm på helgerna när jag är ute men även ofta på em/kvällarna. Skällandet är ganska ihärdigt - det handlar inte bara om skällande ett par minuter utan det kan vara allt från 20min-uppåt 1,5h och några fåtal gånger i flera timmar. Det som fick mig reagera extra denna gång var just att det var så sent och att det var så ihärdigt.

Irriterad som jag var så la jag ut ett inlägg på FB i vår "områdes" grupp och klagade ... ja jag vet hur meningslöst det är - och fick som svar att det kunde vara rådjur, att jag skulle leta upp hundägarna och prata med dem och att det var bara att acceptera ...

Så jag undrar härmed, hur mycket tycker ni det är ok att hundar skäller (bortse från lagligt perspektiv)?
Om man bara ska se till hunden så tycker jag inte att det är ok att de skäller i mer än någon minut. Det är (väl?) ett "larm", de försöker berätta att de upplever att något är fel. Att låta hunden må på det sättet i flera timmar tycker jag inte är ok.
(reserverar mig för att jag inte vet om det finns raser där man kan betrakta skällande som något annat)

I samhället i övrigt kan jag väl tycka att man inte ska låta sina djur störa, särskilt inte under tider då de flesta sover. "I stan" tänker jag att det är mer vedertaget, "på landet" kan nog många tycka att man får tåla lite. Vissa saker går ju inte att göra något åt. Tex när grannens får och lamm går runt och bräker på nätterna. Vad ska någon göra åt det liksom? De har väckt mig ibland, men jag kan ju inte gnälla om det.. En hund är det ju lite annat med, men om den inte är nära inpå och för oväsen så tror jag nog närmast att det isf skulle handla om att ta upp det för hundens skull.
Tyvärr tänker jag att folk som låter hunden vara ute och skälla så, de bryr sig nog inte om det är dåligt för hunden eller om det stör omgivningen..

Det beror väldigt mycket för mig på vad hunden "säger". Hör jag en hund som kontaktskäller och är bekymrad, då får jag själv panik och kan inte lyssna på det länge alls. En hund som bara har tråkigt och skäller lite allmänt, "pratar" med de andra hundarna i byn, skäller på någon fågel eller förbipasserande, skäller ut sin mat eller ett ben eller något, det stör mig just inte. Skall tänker jag är ungefär som gräsklippare och annat, grannar låter men det är inte OK mitt i natten typ.

Det beror väldigt mycket för mig på vad hunden "säger".
Precis. Jag ser "hur mår hunden" som viktigare än "hur störande är hunden". Att stå och skälla länge på just ingenting ser jag inte som ett tecken på välmående. Däremot är det helt ok att reagera på saker och ting, att uttrycka sig.

Sen må jag vara partisk; men ska det skällas så föredrar jag basröster. Har lite svårt för ett ihållande skällande från mindre raser.

Vi har en spets på jobbet som kan skälla konstant.
Boff! Boff! Boff! Boff! Med jämna mellanrum, gärna i en timme.... Av noll anledning. Ägarna säger att det är för att han är glad :cautious:

Spetsar fäller&skäller. Som spetsägare utvecklar man partiell blindhet (= man ser inte pälstussarna som rullar över golvet) samt partiell dövhet.

Fast det finns ju spetsraser som inte ska vara så skälliga också om jag inte missminner mig. Men selektiv hörsel är ju ibland en fördel om man är hundägare. ;)

För mig är det ok att hunder skäller som en varning eller larm, typ ''Nåt händer nu'' eller ''Nån är här'' men nte mer än ett par skall. Jag uppskattar det faktiskt även om det är från grannens hund, då kan man hålla lite koll. Nu bor jag på landet så det kanske är annat i stan.

Ihärdigt skällande är jobbigt, när jag bodde hos pojkvännen var det alltid en hund som höll på på morgonen och på kvällen precis i tid att vi ville sova en timme längre och just när vi gick och la oss.

Jag kan dock bli ledsen mer än irriterad när en hund låter ledsen och övergiven :(

Tycker att det är hemskt, ungefär som när ett barn gråter, man vill bara ta barnet och trösta och samma med hunden, ta reda på anledningen och försöka "trösta".

Och att hundar "bara skäller" är fruktansvärt irriterande och jag som har väldigt bra hörsel stör mig extremt på när en hundägare tillåter hunden skälla i brist på kunskap (eller allmän ignorans) om hur man tystar den.

Ett skäll då och då pga att hunden observerar eller liknande är ju helt okej, dom måste ju få uttrycka sig, men "gnällskäll" är aldrig okej. Det beror ju på något och då får man som hundägare antingen ta reda på orsaken eller låta bli att ha hund,
Min mormor har haft alltifrån boxer till schäfer till Boston till spets, ingen skällde "bara för att dom är så".

Jag bor på landsbygden och har tyvärr grannar som har hundarna ute dygnet runt. Från början då jag bodde här så vaknade jag alltid när grannhundarna började skälla. Inte så kul när man ska upp och börja jobba tidigt på morgonen. Men nu har man liksom vant sig så nu vaknar jag inte av deras hundar längre. Jag kan inte riktigt förstå mig på jägare som låter sin jakthund sitta ute i sin hundgård dag ut och in och skälla på allt som passerar. Det är bara under älgjakten som hundarna blir tillräckligt aktiverade. Resten av året sitter de bara där och är uttråkade och skäller för att något råkade låta. Jag stör mig ytterst sällan på skällande hundar. Det är bara när skällandet väcker mig på natten och håller mig vaken som jag kan börja tycka att det är störande. Att hundarna skäller på dagarna tycker jag är okej, men inte 25-60 min konstant skällande klockan kvart i ett på natten för att de hörde att katten släppte en fis.

Vi har en hund på andra sidan vår dalgång som står och skäller största delen av dygnet i en hundgård. Jag fattar inte hur ägarna eller de andra som bor precis där orkar!? Jag blir knäpp av det som hörs hit (lyssnar på det nu och då sitter jag inomhus på mitt kontor och har musik på) så att bo där skulle jag inte överleva :crazy:
Det måste vara någon slags protest från hunden. Gissar på att den aldrig får göra något roligt för med tanke på vad ofta och länge vi hör den om dagarna så står den hundgården typ jämt. Det är ingen jakthund heller.

Ja tyvärr är det nog väldigt vanligt med hundgårdar på landet och att hundar blir lämnade där både när folk är hemma och inte. Det känns även som det är vanligare att man bara "släpper" ut hundarna och låter dem springa lite hursom. I ett villaområde kan jag tänka mig att det skulle väcka lite mer uppmärksamhet om man hade en hund som skällde på samma sätt.

Jag har ju mina aningar om vilka hundar och hundägare det handlar om och är ganska säker på att ägarna tycker det är ett helt ok att deras hundar beteer sig så. eller har de bara gett upp?

många säger ju att det finns många andra djur, både vilda och tama som låter, tex gnäggar hästarna, rådjur "skäller" och även rävar, fåglar mm. Men skillnaden är att dessa ljud kan komma korta stunder och är sällan ihärdiga en längre tid. Sen när man vet att man inte kan "påverka" det blir det ett annat störningsmoment, men en hund borde ju ha en ägare någonstans i närheten som kan påverka och få hunden att koncentera sig på något annat.

Sen en annan sak, blir man lite blind som hundägare? man gillar hundar och har lättare att acceptera skällande än andra människor - det är ju trots allt en del av det naturliga beteendet för hundar att skälla/yla/gnälla ibland och ibland längre. Ungefär som att man som förälder är mer tolerant mot barnrop/tjo och skrik. självklart ska barn få låta, och hundar oxå, men toleransen och försåelsen är på en helt annan nivå om man själv har hund/barn.

Jag tycker verkligen inte(!) om hundskall. Framförallt inte sådana skall som riktigt skär i öronen på en (tänker direkt på de finska lapphundar jag träffat...).

MEN om en hund skäller så är min första tanke alltid "Varför?" snarare än "Gah! TYST!", sedan blir jag sur på ägaren om den inte gör något åt skällandet ;) Hundar som verkar skälla bara för skällandes skull hade jag aldrig orkat ha. Eller som lapphunden en vän hade.. "Han skäller bara när han vill något! När han vill ut, när han vill leka, när han vill ha mat, när vi ska träna, när han tycker att vi ska lägga oss och mysa..." :banghead:

Mina hundar kan komma med ett skall eller två när de leker. Det är lagom. De har dessutom ett dovt skall som inte skär i öronen på mig.

Jag har svårt för hundskall och nu när jag läser vad andra skrivit hänger det nog ihop med att jag vill "lösa hundens problem", alltså få bort orsaken till skällandet, och det går ju inte med andras hundar.

Det är också en anledning till att vi valt en ras som ytterst sällan skäller (Kromfohrländer). Min mammas papillon vaktar extremt och skäller på allt men är hon hemma hos oss (och jag är hemma) så vet hon nu att hon behöver bara markera och sen tar jag över så hon skäller ytterst sällan här.

Under våren kommer jag vara tvungen att ha min i hundgård dagtid när alla är på jobb och skola (stopp för hund på kontoret) och en av mina största rädslor är att han ska börja skälla.

Spetsar fäller&skäller. Som spetsägare utvecklar man partiell blindhet (= man ser inte pälstussarna som rullar över golvet) samt partiell dövhet.
Ingen av jaktspetsarna ska i alla fall stå och tomskälla "bara för att" Finns inget vilt att jaga i hundgården liksom och det är ju bara då, under jakten och inte annars de ska skälla.

Har aldrig acceptera sånt beteende från någon av mina olika spetsraser eller för den delen annan ras heller, vare sig det varit jakthundar eller inte.

Att en hund skäller till för att uppmärksamma att det kommer någon tycker jag är helt ok, uppskattar till och med att Kexet gör det.
Men det där ihållande skallet som vissa hundar kan fortsätta med i evigheter skär ganska ordentligt i öronen, och så klart inte uppskattat.

Har själv en jycke som kan bli en riktig gaphals i träning om han blir otålig, och det är ganska så fruktansvärt för öronen att vara runt honom då. Med tanke på hur ont jag vet att det gör i öronen brukar jag både förvarna och be om ursäkt när andra utsätts för hans ljuva stämma :p

Jag har en hund som aldrig skäller typ så min toleransnivå har som naturligt blivit vääldigt låg.

För mig är enstaka varningsskall/"tala om att det kommer någon" okej dvs skall som sker enstaka gång men kanske några gånger per dygn beroende på, alltså hunden skäller till en gång sen är det bra.
Ihärdig skällande är det värsta jag vet och tror det är mycket få som anser att det är annat än störande. Många som tex bor i hyreslägenhet blir vräkta om de inte får hunden att sluta skälla.

Har man en hund som måste markera med typ ståndskall flera gånger per dygn och ihållande är det ett tecken för mig på bristande uppfostran, fel miljö för hunden eller så mår hunden inte bra.

Bor i ett annat land numera och här är fortfarande hundgård på dagtid mycket populärt och ingen tycks bry sig över att hundarna skäller åt exakt allt. Själv får man hjärnblödning ungefär..Lika allergisk är jag mot hundar som inomhus måste toklarma om exakt minsta lilla ljud de hör utomhus..ett skall eller så visst men inte det där ihärdiga skällandet

Senast ändrad:
Fast det finns ju spetsraser som inte ska vara så skälliga också om jag inte missminner mig. Men selektiv hörsel är ju ibland en fördel om man är hundägare. ;)

Det är individuellt också, och dessutom en träningssak! Men man ska vara medveten om att skälligheten finns där.

Liknande trådar

Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 789
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
Övr. Hund Jag startade en tråd om hunden jag är extramatte åt för ett tag sedan, men kan för allt i världen inte hitta den. Nåväl. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 764
Senast: FjantaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka