Vad tycker ni om hullet?

BRAGO

Trådstartare
Jag tycker han är för smal, men han är lite svår att få att gå upp, så vad har ni för tips på foder som skulle passa, och om ni kan oxå hur mkt?
Han rids 40-70 min per dag ungefär. En vilodag i veckan, och rider ut ca 2 gånger i veckan oxå minst. Går ute i hage med bete under dagarna men står inne på nätterna. Får bra hö ca 8 kg om dagen oxå. Och ca 2 l havre och 1/4 l betfor (innan den är blötlagt är det 1/4 l alltså
Han är 165 cm hög, 13 år.
Rids inte jättehårt nu under sommaren. Men tränas ändå både dressyr och hopp. Annars går han på ridskola två timmar om dan, så det är ju lite "vila" för honom.

Så vad tycker ni? Jag har även tillgång till korn, och kan även öka på mängden på det han får. Om ni nu tycker han ser smal ut. Hittade inte dom bästa bilderna. hoppas ni kan se lite iaf.

Vore toppensnällt!

classehelahonom.jpg
 
Jättefin är han. Även i hullet. Det bästa är ju att göra en uträknad foderstat och skicka in foderanalys på höet.
Korn är bra för hullet, så det skulle du ju kunna ge om han börjar fala ur eller så.
 
okej, tänkte det oxå. att korn borde vara bra. det syns inte så tydligt på den bilden, men vi har pratat om det jag o ägarn att han ser lite smal ut, speciellt om magen lixom. man kan tom. se revbenen ibland är han rör sig ordentligt, typ ökar traven eller så.

jag kan inte skicka in analys och sådär för mkt, då jag bara har honom tillfälligt nu i sommar.

tack för att du tyckte han var fin, eller vad man ska säga :)
 
tycker att hulklet ser bra ut, själv hästen är jätte snygg oxå :)
så länge man inte ser revbennen när han står still så är han inte underviktig, men han kan ju även räknas som small trots att hans revbenn inte syns, men någon större faran e det iaf inte :)
hm hur mycket blir betforn i kg innan det är blötlagt? betforn är oxå bercis som kornen bra för hästar som man vill ska gå upp lite gran så du kan ju prova på att öka upp betforn.
 
Jag tycker han ser väldans fin ut, för sin kroppsstorlek. Visst skulle han kunna bli maffigare, men bara genom att arbeta honom så han bygger muskler, annars skulle det bli ett jämnt späck mer än fint hull.
 
hur vet du att du har bra hö om du inte har det analyserat? kvaliteten och TS på höet kan man avgöra om man är duktig men man kan inte veta hur mycket mineraler, energi och protein ett hö innehåller bara genom att titta på det..

vad väger din häst och hur mycket väger fodret du ger honom per dag (torrvikten på betforen dvs) ?
 
som jag även skrev tidigare, inte min häst på ngt sätt. tar han om honom i sommar. det är en ridskolehäst. ridskoleägaren och jag har diskuterat hullet lite och vi har tyckte att han är lite smal, jag har även frågat henne om höet, och hon påstår att det är analyserat och bra, mer kan jag inte kräva av henne tycker inte jag. då jag inte har med det hela att göra egentligen. däremot är ju både hon och jag måna om att han ska må bra.
 
mm, mer muskler jobbar vi på. han blir lätt väldigt spänd,har ridits mkt på graman innan han kom hit och krullar gärna ihop sig för mkt, men det jobbar vi på. skulle gärna se fler muskler, gärna en lite mer musklad hals o rygg framför allt. :)
 
Sadeln skymmer ju lite. Att han var lite tjockare skulle ju inte sitta helt fel men jag tycker att han ser ok ut.
 
jo ja vet att sadeln skymmer ska försöka fixa bättre bilder. jag tycker det syns bakom sadeln att han är smal här. bakom sadeln och ner till magen, där ser han så liten ut.
 
jo men "bra" räcker inte alltid.. ett "bra" hö kan vara ett proteinrikt hö med bra kvot eller ett proteinrikt hö med låg kvot.. dvs ett hö som du kanske behöver ge 10 kg av för att uppnå de värden hästen behöver..

fråga efter siffrorna i analysen eller strunta i det helt och hållet.. är du mån om att hästen ska må bra och vill räkna ut en foderstat borde inte ridskoleägaren ha något att protestera mot.. analysvärdena på höet är inte precis topphemliga papper.. :cool:

och hur mycket havre gav du per dag? 1 liter havre kan väga allt mellan 0,5 kg till 1 kg.. så 1 liter är ganska vagt mått på hur mycket hästen får i sig..
 
Något mer kunde han lägga på men samtidigt ser han ut att vara av den smäckrare typen.

Frågan är ju hur länge han stått på denna foderstaten också?
Gräset kanske kommer öka hans vikt om han inte stått på det så länge tex. Ge lucern eller nåt annat proteinrikt foder skulle jag avråda från.
Än så länge så är gräset väldigt högt i protein att det är dumt att fodra på mer.
 
Alla hästar är ju inte stöpta i samma form, lika lite som människor, så man får nog acceptera att olika individer har olika kroppsbyggnad. Jag tycker att han ser snygg ut. Några kilo hit eller dit spelar mindre roll, bara hästen mår bra och har ett bra allmäntillstånd. Han ser ju inte direkt svältfödd ut, inga revben eller höftben som sticker ut. Han är väl en lättare typ av häst, helt enkelt.
Jag tycker att han verkar jättefin, det fanns inget jag reagerade på spontant.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: netschjen
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 488
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp