Vad tycker ni om formen på den här hästen?

L

Lord Owen

Nu är detta en ögonblicksbild och hästen är i början av den långa dressyrutbildning som väntar honom, men sådär på en höft, vad tycker ni? Går det framåt eller bakåt?

heaaaau.jpg

frminsdka.jpg

Datumen står på bilderna. Det är inte jag som rider, så det handlar inte om hur jag rider utan om hur hästen ser ut att utvecklas. Han är grundutbildad men körd i botten av diverse skit i hans förflutna och sökte för första gången på 1 år (vad jag vet) stöd i handen förra veckan. :) :bump: Så efter en en höst, en vinter och en vår då vi gått efter devisen "ett steg framåt, 4 bakåt", skador, problem som fått sin lösning och så vidare så hoppas jag att ljuset börjar skymta någonstans fem år framåt. Jag ger inte upp.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om formen på den här hästen?

Varför i hela friden vill du att han ska ta stöd på handen?

Jag hoppas du menar att han skall söka fram till handen (bakbenen svingar fram och medgör att hästen länger överlinjen ytterligare och därav kommer fram till handen, men inte tar stöd på den)

Att ha det minsta stöd i tygeln ger hästen något att använda skjutkraft emot vilket innebär att bakbenen inte kommer att svinga framåt optimalt.

Första bilden ser trevligare ut än den där ryttaren håller fast hästen.

_Viva_ skrev:
Varför i hela friden vill du att han ska ta stöd på handen?

Jag hoppas du menar att han skall söka fram till handen (bakbenen svingar fram och medgör att hästen länger överlinjen ytterligare och därav kommer fram till handen, men inte tar stöd på den)

Att ha det minsta stöd i tygeln ger hästen något att använda skjutkraft emot vilket innebär att bakbenen inte kommer att svinga framåt optimalt.

Första bilden ser trevligare ut än den där ryttaren håller fast hästen.

Ja, jag menar så klart att ta töd i handen. Att jag uttrycker mig klumpigt är inget att hetsa upp sig för. :crazy:

Angående andra bilden blir han lätt som ett ånglok, dvs ryttaren blir lätt stark.

Tack.

Jag förstår inte hur ett stöd i handen kan blockera bakbenen...

Stöd i handen hindrar bakbenen att komma in under hästen. För varje steg springer hästen in i väggen (stödet i handen). Halvhalter är bra tips. Jobba mycket med halvhalter då lär du dig att snabbare lätta i handen.

pontus35 skrev:
Stöd i handen hindrar bakbenen att komma in under hästen. För varje steg springer hästen in i väggen (stödet i handen). Halvhalter är bra tips. Jobba mycket med halvhalter då lär du dig att snabbare lätta i handen.

Vad jag menar när jag skrev söker stöd var att man nu känner att han söker handen, han undviker den inte som han tidigare gjort. Han har alltid (såvitt jag vet) avskytt handen, pga tidigare skit i hans livshistoria, men börjar nu äntligen få förtroende för den. DET är vad jag menar när jag skrev att han söker stöd. Jag menra inte att man hela tiden sitter och håller utan átt hans mun alltid finns där som en mjuk kontakt.

Första bilden är inte bra men bättre än den andra.

pontus35 skrev:
Första bilden är inte bra men bättre än den andra.

Tack för kommentaren men kan du precisera dig lite mer? Vad är bra och vad är dåligt? Som sagt har jag inte så höga krav, eftersom hästen gått igenom rätt mkt utan vill mest veta om han är på rätt spår. Som du ser är det ca 1 månad mellan bilderna. Tacksam för mer svar! :)

Första bilden är bra, hästen går på bra, söker sig lite fram, neråt, lyfter ryggen, träder med bakbenen in undre tyngpunkten...ryttaren sitter mjukt , avslappnat...ett vackert ekipage vill jag säga.
Sen kommer det att bli ännu bättre, jag menar, det tar ju sin tid och styrka av hästen att orka!

Lycka till i din träning med hästen!!!

sante skrev:
Första bilden är bra, hästen går på bra, söker sig lite fram, neråt, lyfter ryggen, träder med bakbenen in undre tyngpunkten...ryttaren sitter mjukt , avslappnat...ett vackert ekipage vill jag säga.
Sen kommer det att bli ännu bättre, jag menar, det tar ju sin tid och styrka av hästen att orka!

Lycka till i din träning med hästen!!!

Tack för kommentaren! Ja, det känns upplyftande att han övht söker sig neråt-framåt. Ja, jag är övertygad om att det kommer gå mkt bättre när jag börjar träna för en tränare (kommer göra det i höst), och får ordentlig hjälp och det tar ju som sagt lång tid även med en häst som inte fått vad ridning är om bakhoven från början. Men jag ger inte upp, resan är ju halva nöjet. :)

pontus35 skrev:

Där tycker jag att du generaliserar väldigt mycket! Att hästen söker sig till handen och tar stöd på bettet är en förutsättning för att kunna inverka rätt på hästen i ridningen. Det är en vanföreställning att det bästa är att inte ha någon kontakt med hästens mun. Har du ingen kontakt med hästens mun går inte dina halvhalter igenom. Det är stor skillnad på att hästen söker kontakt med ryttarens hand och att bära fram hästen hängande i tyglarna.

På första bilden är hästen lite friare formen och det ser bättre ut än på andra bilden. Då hästen går på bogarna och använder handen som ett femte ben.

På första bilden så har ryttaren lite mindre i handen men hästen går fortfarande på bogarna och knäpper av i 3 nackkotan. Sträva efter att ha första nackkotan som högsta punkt så tidigt så möjligt i utbildningen av hästen. Då kommer hästen att lära sig att sätta under sig mer med bakdelen och inte gå på bogarna.

Måste bara säga att jag tycker att den senare/övre bilden ser trevlig ut. Finns utvecklingsmöjlighet. Och att stöd i tygeln kan uppfattas på många sätt. En kontakt där hästen aktivt söker bettet? Det kan jag kalla stöd, och det är en nödvändighet för att komma vidare i utbildningen. Sen får man jobba med att få hjälpen så liten som möjligt, där absolut minimum är tygelns vikt.
Inget "stöd" eller en ojämn kontakt ger en osäker häst. Halvhalter från en ojämn kontakt blir nästan som ett plötsligt överfall.
Men jag håller med om att det är viktigt med timing av halvhalt, att aldrig bli kvar i halvhalten.

pontus35 skrev:
På första bilden är hästen lite friare formen och det ser bättre ut än på andra bilden. Då hästen går på bogarna och använder handen som ett femte ben.

På första bilden så har ryttaren lite mindre i handen men hästen går fortfarande på bogarna och knäpper av i 3 nackkotan. Sträva efter att ha första nackkotan som högsta punkt så tidigt så möjligt i utbildningen av hästen. Då kommer hästen att lära sig att sätta under sig mer med bakdelen och inte gå på bogarna.

Jag tycker inte hästen är avknäppt på första bilden, dock är det lite svårt att se då han har böjd hals på bilden i fråga.

Det är klart jag strävar efter det, men denna häst har tidigare varit van vid att ryttaren blivit nöjd vid en avknäppt form och när man ber honom om något böjer han på halsen och knäpper av, dock är han MKT bättre nu då han börjar inse att han inte behöver göra så. Lite knepigt att förklara men jag gör så gott jag kan.

Och givetvis bär han inte särskilt mkt bak på någon av bilderna. Han är inte ordentligt tränad för att klara det ordentligt och är svår rent fysiskt att få under sig, långa bakben och överbyggd. Men sådant kommer, bara man inte pressar honom. Jag kan inte förvänta mig så mkt av den varan än. Ursch, nu låter det som att jag försvarar att han går som han gör på bilderna men jag försöker bara förklara hans situation.

true_blue skrev:
Måste bara säga att jag tycker att den senare/övre bilden ser trevlig ut. Finns utvecklingsmöjlighet. Och att stöd i tygeln kan uppfattas på många sätt. En kontakt där hästen aktivt söker bettet? Det kan jag kalla stöd, och det är en nödvändighet för att komma vidare i utbildningen. Sen får man jobba med att få hjälpen så liten som möjligt, där absolut minimum är tygelns vikt.
Inget "stöd" eller en ojämn kontakt ger en osäker häst. Halvhalter från en ojämn kontakt blir nästan som ett plötsligt överfall.
Men jag håller med om att det är viktigt med timing av halvhalt, att aldrig bli kvar i halvhalten.

Tack för kommentaren. :)
Med stöd menar jag att jag har en mjuk kontakt med hästens mun och att han söker min hand, detta är något man totalt saknat med den här hästen. Han reds tidigare på ett mkt för långt bett med ojämnt, ryckigt stöd och var förstörd i munnen. Det har tagit lång tid att få honom dit han är nu om man ser till det.

Tycker du ska vara väldigt nöjd med den översta bilden, tycker det ser mycket trevligt ut.

Vad gäller stöd så har det ju diskuterats förr, lite då och då. Det är ju ett mycket missvisande ord egentligen och bättre vore om det helt enkelt byttes ut till kontakt, för det är ju det det handlar om. Har hört själv och hört talas om många tränare som totalt missuppfattat ordet stöd. Hört allt från en till fem liter mjölk i varje hand, att hästen skulle ramla på näsan om ryttaren inte hade ett ordenligt stöd i handen. Att hästarna inte ramlar i hagen måste vara ett under i sådana fall. Ordets rätta bemärkelse är ju att hjälpa något att hålla sig uppe och hästen kan ju faktiskt bära sitt huvud helt på egen hand.

Från saol: "om ngt som har stödjande l. bärande l. förstärkande l. stabiliserande funktion; särsk. om (i konstruktion ingående) balk l. pelare l. sträva l. stör o. d.; förr särsk. om bordsben o. d."
Och detta är ju defintivt inget vi ska använda vår hand till.

Tycker den översta bilden ser härlig ut, öronen framåt, harmoni och lätthet :) . Jag tycker hästen har ett "lyssnande" uttryck dvs han lyssnar på ryttaren och traskar frimodigt framåt.

Vad har du för sadel annars (off-topic sorry men söker en sadel åt mitt breda kallblod för tillfället så jag bara måste fråga).

Britta68 skrev:
Tycker den översta bilden ser härlig ut, öronen framåt, harmoni och lätthet :) . Jag tycker hästen har ett "lyssnande" uttryck dvs han lyssnar på ryttaren och traskar frimodigt framåt.

Vad har du för sadel annars (off-topic sorry men söker en sadel åt mitt breda kallblod för tillfället så jag bara måste fråga).

Tack! :)

Det är en torsion dressage (bomlös), och min häst är inte direkt smal över ryggen han heller (grov) men den här sadeln klarar det mesta. En STOR nordsvensk har provat den och det gick bra. Vill du veta mer, läs på www.torsion.se :p

Det går absolut framåt. På den övre bilden är hästen mer i jämvikt och stannar i tempo. Fortfarande vill man ju ha mer vinklat bak men med tanke på andra bliden har mycket hänt redan. På bild nr två skyfflar han iväg och trillar framstupa och blir låst och spänd mot handen när ryttaren försöker hålla honom kvar i tempo. Kul att se!

Asa_S skrev:
Det går absolut framåt. På den övre bilden är hästen mer i jämvikt och stannar i tempo. Fortfarande vill man ju ha mer vinklat bak men med tanke på andra bliden har mycket hänt redan. På bild nr två skyfflar han iväg och trillar framstupa och blir låst och spänd mot handen när ryttaren försöker hålla honom kvar i tempo. Kul att se!

Tack! Det roligaste är att det enda som egentligen "hänt" under den månad det är mellan bilderna är att hästen blivit knäckt på rätt av en kiropraktor (det är ju iof en stor omställning) och i övrigt jobbats från marken och ridits i terrängen (mkt skritt klättring) men har inte ridits ett riktigt dressyrpass på en enda gång. :p Och ändå är det så stor skillnad, MYCKET kom med kiropraktorn och förväntar mig ytterligare förändringar nu när jag ska fara en andra gång till kiro. och sedan ta ut en massör. :) Är verkligen roligt att se hur han utvecklas.

Sedan ska man tänka på att bilderna är ögonblicksbilder på hur det gick som BÄST på de enskilda dressyrpassen.

Och du har alldeles rätt, på andra bilden gör han som han brukar när han inte vill vara med mera, dvs blir ett dykande ånglok, väldigt stark och ryttaren blir då lätt hård i handen. Väldigt spänt mao. Det är först nu nyligen han börjat hitta takten i traven, tidigare helt orytmisk och taktlös. Det beror troligen MKT på kiropraktorn att han börjat hitta takten nu, han hade snett bäcken och sådant kan ju sabba en hel del.

Men i alla fall, det kommer fler bilder snart för de som vvill se hur det hela utvecklar sig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Gimlan
·
Dressyr Behöver lite tips på hur jag ska få igång startmotorn på hästen jag rider nu. Sto, 6 år, ca 1,80, hon har inte gjort så mycket, men är...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar