vad tycker ni om dessa hovar och skoning

Ellyne

Trådstartare
Varmblodstravare, 8 år, fritidsrids alla dagar i veckan på varierande underlag. Har fått kommentarer som "jättebra hovkvalitet" och "älskad av hovslagaren".

Bilder från idag, knappt 5 v efter skoning. Vf tappskodd för knappt två veckor sen.
Sorry för de bilder som ev är otydliga då de är tagna i boxen...

Fram, framifrån:
23598421.jpg

Bak, framifrån:
23598431.jpg

23598433.jpg

Vänster bak:
23598434.jpg

Vänster bak:
23598435.jpg

Bak:
23598419.jpg

Sv: vad tycker ni om dessa hovar och skoning

Någon som har en kommentar?:)

Jag kan bara kommentera den första bilden när den står på gången och den bilden vill jag kommentera..

Skitbra skoning, välskott och bra symetri med fysiologisk perfekt balans. Inte lätt att utföra ett så bra arbete på en (förlåt) travare som man sällan ser är så korrekta i benaxlarna.

Tkr det ser bra ut det lilla jag kan, ser kanske inte så super rak ut i benställningarna (men är svårt att bedöma av en bild, kan ju stå lite konstigt), men är nog inte så många varmblod som är det. Mitt varmblod hade jätte fula ben. Men ser ut som att du har en bra hovslagare :)

Och coari:
Tack för era kommentarer!
Hovslagaren har ett bra rykte om sig.

Han har inte helt rak benställning (men vem har det ;) ), men helt ok tycker jag. Inte extremt inåt/utåttåad eller nåt sånt.

Om ni kollar på slitaget på näst sista bilden, vad tycker ni om det? Orsak, påverkan av skoning, rekommenderad skoningsintervall mm...
Det är det här jag är mest orolig för... :crazy: (Detta är efter nästan 5 v.)
Ni vill inte ens veta hur han såg ut innan sista skoning (8 v emellan), jag har aldrig sett nåt liknande... :( Synd att jag inte har kvar den skon.. :rofl:

Tillägg: Kolla även skillnad i tjocklek på bilden ovanför näst sista bilden. (vänster bak, bakifrån)

Senast ändrad:

Tycker på bilden då du håller upp hoven att det är väldigt korta skor? Verkar få dåligt stöd för trakterna. Går han rent?

Hovslagaren tyckte han skulle ha den storleken. (även om han först också sa att han hade för små skor... :p Sen ångrade han sig och valde tvåor)
Han går rent.

Har du en bild på vad du tycker är lagom stora skor? För att jämföra.

nu när du säger det ser det ut som han har tryckt ut vänster sidan (sett från mitt håll) mer än den högra, den ser liksom mer utplattad ut, skulle gissa att han landar med insidan först ? kolla det när han går på jämt underlag.

Ja, du har rätt i att han har slitit utsidan (på särksilt vä bak) mer än innersidan.
Det är mycket tydligare i verkligheten, men syns ändå ganska bra på bilderna.

Jag har inte tänkt på om han landar med in/utsida först. Så svårt att studera sånt där tycker jag. :crazy:

Oj ja den var verkligen utfluten. Är det bara på bilden eller är han inåttåad också? (höger fram)
Jag frågade hovis om man skulle göra något åt att han slet mer på yttersidan. "Nej, det är bara normalt." Ska prata med honom igen, för att skon är mer än hälften så tunn på ytter jämfört med inner känns inte bra...

Obs, inget ont om hovslagaren. Bara intressant att lära sig mer.

Ja, du har rätt i att han har slitit utsidan (på särksilt vä bak) mer än innersidan.
Det är mycket tydligare i verkligheten, men syns ändå ganska bra på bilderna.

Jag har inte tänkt på om han landar med in/utsida först. Så svårt att studera sånt där tycker jag. :crazy:

Jag borde inte skriva detta men ok då..

Hästen landar först på insida v.b. men i belastningsfasen flyttas belastningen till utsidan.. Det syns tydligt dels på skons slitning och den rakare yttre hovväggen.

V.B. sko ligger heller inte i 100% fysiologisk balans eftersom den yttre traktarmen liggen närmare mittstrålfåran än innre traktarmen.. Detta leder till en ännu större överbelastning på den redan tidigare överbelastade yttersidan/trakten.

Mitt tips,, lägg ut skon på hovens ytter (sidodel/traktdel) så hoven får ett bättre understöd där så kanske det blir bättre..

Varmblod är tyvärr enligt min mening väldigt ofta marktrånga bak i låga hastigheter (ridhastigheter främst i trav) men i vagn och fullt träningstempo ofta "breddar sig" i baksteget så på en rid travare är det mkt svårt att uppnå perfekt balans men kanske mitt tips kan bidra till en liten förbättring.

Jag borde inte skriva detta men ok då..

Hästen landar först på insida v.b. men i belastningsfasen flyttas belastningen till utsidan.. Det syns tydligt dels på skons slitning och den rakare yttre hovväggen.

V.B. sko ligger heller inte i 100% fysiologisk balans eftersom den yttre traktarmen liggen närmare mittstrålfåran än innre traktarmen.. Detta leder till en ännu större överbelastning på den redan tidigare överbelastade yttersidan/trakten.

Mitt tips,, lägg ut skon på hovens ytter (sidodel/traktdel) så hoven får ett bättre understöd där så kanske det blir bättre..

Varmblod är tyvärr enligt min mening väldigt ofta marktrånga bak i låga hastigheter (ridhastigheter främst i trav) men i vagn och fullt träningstempo ofta "breddar sig" i baksteget så på en rid travare är det mkt svårt att uppnå perfekt balans men kanske mitt tips kan bidra till en liten förbättring.

Tack för ditt kunniga svar.
Jag kan nämna att traktarmarna låg lika långt ifrån mittstrålfåran från början. Så skon har alltså förskjutits mot insidan med tiden.

Ja, han har trångt mellan bakhovarna, slår sig ibland. Jag ska ta upp ditt tips med min hovslagare som kommer ut i nästa vecka. :idea:

Jag har fått tipset av en kompis att välja andra skor av bättre kvalitet. Tror du det ligger något i det påståendet?

Svårt att se tycker jag då hästen inte är nyskodd. Så min kommentar skulle därför bli att man borde ta mycket mer på hovarna. Men det beror väl på att det är gammelskott.

Traktarmarna på skon underifrån på en bild, sitter även snett och för långt fram, kanske av samma orsak.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 355
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 995
Senast: Toxid
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka