Vad tycker ni om denna höanalys?

P

pion

Tar tacksamt emot synpunkter...

Torrsubstans 84 %
Smb råprotein 53 g/kg foder
Energi 9,0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2,0 g/kg foder
Fosfor P 2,2 g/kg foder
Magnesium Mg 0,7 g kg/foder
Kalium K 15,8 g/kg foder

Sv: Vad tycker ni om denna höanalys?

Jättebra hö till vuxna hästar som arbetar-behöver mycket energi. Men lite låg Ca/P kvot om man ska vara petig, lätt att fixa om du ger mineraler med hög kvot.

Jättebra hö till vuxna hästar som arbetar-behöver mycket energi. Men lite låg Ca/P kvot om man ska vara petig, lätt att fixa om du ger mineraler med hög kvot.

Tack för ditt svar! Mina hästar arbetar inte just nu så mycket och tyvärr har båda lätt för att lägga på sig. Det skulle inte skada om dem blev av med några kg. Det är ett 13 årigt new forest sto som hade fång i maj och just nu tömkörs och promenerar bara. Ska börja skritta henne uppsutten nästa vecka. Det andra är en minishetlands vallack som promenerar, longeras och tömkörs.

Det är så himla svårt att hitta bra hö (eller hö över huvud taget) här omkring, så jag hoppas verkligen att jag ska få ihop det på den här analysen.

Dom kommer nog att klara sig på bara hö, det är ju bra! Du kan ju ge nåt hg betfor att blanda mineralerna i eller ge pelleterade mineraler dom äter dom som dom är. Ge dom inte för mycket hö bara så dom blir feta, dryga ut med något kilo halm.

är det mer fosfor än kalcium ?? är ju inte så bra kvoten ska ju ligga runt 2 och då Ca/P

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka