Vad tycker ni om denna höanalys?

P

pion

Har idag fått svar på den höanalys jag skickat in. Hur tycker ni att det ser ut till ett 12-årigt New Forest sto (150cm och 420kg. Rids/tränas i paddock 3ggr/v utöver det så tömkörs hon och rids i skogen) och en 5-årig minishetlands vallack (80 cm knappt 100kg. Longeras/tömkörs /promenader 4-5ggr/v. Ska troligtvis köras in). Det kraftfoder jag ger stoet är Dodson&Horrells Pasture Mix. Vad det gäller shettisen så är det första året vi har honom men hade fundering på att ge honom Dodson&Horrells Safe & Sound.

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 50 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 6.3 g/kg foder

Tacksam för synpunkter!

Mvh
Catarina

Sv: Vad tycker ni om denna höanalys?

Vad jag ser såhär direkt är att det är ett helt OK hö du har :)
Tror det passar utmärkt till dina hästar. Kanske tillsättas lite mineraler. Har inte min lilla kalkyl tillgänglig så jag kan inte kolla närmre tyvärr (jag är kass på huvudräkning), men det kanske någon annan är snäll och hjälper till med.

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 50 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 6.3 g/kg foder

Ge mig, ge mig!!! Perfekt för lättfödda hästar!! Är det verkligen bara 6.2MJ per kg FODER?! :idea: Har aldrig hört talas om ett HÖ som har så låga värden per kg foder. Trodde inte det var möjligt! (proteinet är lagom och kvoten är bra utan att ha räknat på det)

Dina hästar borde va lättfödda? (ponnyraser)
I så fall är det kanonhö till dom som jag skulle ge nästan fri tillgång av. Och inget kraftfoder behövs! Möjligen ett mineralfoder beroende på hur mycket hö de ska få per dag/var. Men annars bara Tokosel. ;)

GE MIG OCKSÅ :D
Jag har 2 superlättfödda hästar med ett hö på 8.1 MJ och 64 smrp ;) haha.. illa illa illa..

Ge mig, ge mig!!! Perfekt för lättfödda hästar!! Är det verkligen bara 6.2MJ per kg FODER?! :idea: Har aldrig hört talas om ett HÖ som har så låga värden per kg foder. Trodde inte det var möjligt! (proteinet är lagom och kvoten är bra utan att ha räknat på det)

Dina hästar borde va lättfödda? (ponnyraser)
I så fall är det kanonhö till dom som jag skulle ge nästan fri tillgång av. Och inget kraftfoder behövs! Möjligen ett mineralfoder beroende på hur mycket hö de ska få per dag/var. Men annars bara Tokosel. ;)

:) Ja det ska stämma om de inte gjort helt fel på Analycen dit jag skickade in höprovet. Det är första gången jag köper hö av denna bonde men han är "känd" för att ha bra hö.

Ja de är lättfödda båda två...Vi vill nog fortsätta att ge dem lite kraftfoder iaf då de är vana vid det båda två. Tycker du ändå att jag ska tillsätta ett mineralfoder? New Foresten brukar vintertid äta ca 7-8 kg hö/dag och Shettisen kan jag tänka mig ligger på ca 3-4 kg/dag. Nu känner jag mig lite dum...men vad är Tokosel? Känner bara igen namnet :confused:

Tokosel är ett tillskott man ger en gång i veckan, ger selen (är det E-vitamin också kanske?). Köps på Apoteket.

Ja de är lättfödda båda två...Vi vill nog fortsätta att ge dem lite kraftfoder iaf då de är vana vid det båda två.

Ni kan ju ge några NÄVAR som krubbskrammel bara. Det är bättre att de får lite mer HÖ istället! (för dom äter väl gärna mer hö?!)

Tycker du ändå att jag ska tillsätta ett mineralfoder?

Du får räkna på det. Först räkna på behoven för vardera (kalcium, fosfor, magnesium) och sen se hur mycket de får av höet (de antal kilo de ska få) och av eventuellt annat foder. Om det sen fattas ändå av nån eller alla av dom så får du tillsätta ett mineralfoder som passar. Ha också koll på att kalcium/fosfor-kvoten i den färdiga foderstaten blir bra - dvs mellan 1.5-3 ungefär.
Och även om du inte behöver tillsätta mer av dessa tre mineraler så måste man ALLTID tillsätta selen (Tokosel) för det finns inte i foder odlade på svenska marker. Och det räcker ofta inte heller med det som finns i färdigfoder OM man inte ger väldigt stora mängder av det.

Behöver du hjälp med räknandet så är du välkommen att PM:a mig!

Ja våran New Forest äter gärna mer hö även om hon uppskattar det som kommer i krubban också :) Shettisen har vi som sagt bara haft sen i slutet på mars och han har två framtänder som troligtvis har fått en smäll för de petar lite utåt så jag har fått för mig att han har lite svårt att äta hö. Gräs ute äter han men plockar bara lite i sitt hö. Har nu tid hos tandläkare som vi ska åka till och kolla honom. Så jag hoppas att han också snart ska tycka att hö är toppen :)

Tack jag tar gärna emot din hjälp :)

Liknande trådar

A
Foder & Strö Ja vad tycker ni om dettahö? Torrsubstans 84 Smältbart råprot. 27 Energi 7,6 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,7 Kalium 13,9...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: heidi maria
·
Foder & Strö har fått analysrapporten nu, dels på "vårat" och dels på det vi har köpt.. visst räknar man på per kg foder och inte per kg...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Tuvisen
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: Diestro
·
E
Foder & Strö Hej! Vi har just släppt ut hästarna på "för-bete", det vill säga ett mindre bete för att vänja dem vid gräsätning innan de skall ut...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: skrållan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31