Vad tycker ni om bädd i boxen?

M

mariac

Till er som har inackorderingar, hur ställer ni er till att inhysningarna vill ha bädd i sina boxar?
Givetvis finns det både för och nackdelar! Vi har en häst som står på bädd men som hela tiden river upp det blöta. Detta resulterar ju i att hästen inte står torrt. Dessutom är hagarna väldigt blöta nu så jag tänker att hästen kan få strålröta om den står på blött underlag större delen av dygnet. Jag tycker även att det luktar mkt illa från bädden, vilket inte heller är så trevligt för övriga i stallet.
Jag vet att en bädd kan vara bra om den sköts rätt, men om det är som i detta fallet så tycker jag inte att det är positivt.
Min fråga är alltså, tillåter ni era inackorderingar att ha bädd i boxen och vilken är isåfall anlednigen till att de inte får ha det?
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Dom får ha bädd om dom sköter den. Luktar det illa så måste dom tömma direkt. Och det är inte för min skull utan för hästens. Sen måste dom givetvis köra ut bädden efter sig.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Instämmer! En bädd som är välskött luktar inte och ser fräsch ut. Det är inte OK att ha stinkande bäddar. När det gäller torv föredrar jag egentligen att ha en "halvbädd" där jag mockar ut kissfläckarna och det mesta av skitarna dagligen, men sparar några skitar i botten för att binda torven. Många verkar ha missuppfattat det där med bäddar och tror att det bara handlar om att lämna kvar kisset.. :angel:
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag var helt emot bäddar innan jag insåg skillnaden mellan välskötta sådana och de som luktar apa. Numer har vi bäddar och kommer inte att byta tillbaka till växelströ.

Vi använder kalk eller stalosan i botten, sen torv. Ovanpå "torvplattan" löst spån. Kiss i spånet och allt bajs mockas ut, blöta fläckar lägger vi stalosan på. Bäddarna är torra och luktfria, det går åt minimalt med strö och går snabbt att mocka. Hästarna ligger och sover mycket mera nu så jag ser ingen anledning att förändra gällande rutiner.

Sen gäller det förstås att ha hästar som inte "river" och "bäddar" om för mycket. Vi har i ofs inte några inackorderingar, men vad de skulle och inte skulle få göra anser jag är att de måste sköta "sin" del lika väl som resten av stallet handhas.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

min häst rev upp sin bädd till en början, men jag löste det med att jag slängde på rikligt med torv och det har resulterat i att bädden har blivit mycket fräshare och torrare och nu ligger det ett såpass tjockt lager me lös torv så han river runt i den ist för i bädden.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

jag tycker för övrigt att det är ganska äckligt och snuskigt med bädd i boxen. :( det blir ofta mkt ofräscht..

i min bow blir det så, eftersom jag har ett sto, så lägger hon sin avföring bara hon längst in i boxen, så det blir lixom en stor vall, ser väldigg otrevligt ut, sen så river hon uopp den oxå..

:S
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Vallen försvinner om du mockar ut bajset.. Om man sköter bädden bra så är det ok. Men kan man inte sköta den så ska man inte ha den. Det är hästen som blir lidande då.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag ser helst att inackorderingarna har bädd faktiskt då vi har kallstall + att halmen ingår i kallhyran. Bädd = mindre ströåtgång när väl bädden har "satt" sig ordentligt.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

har bädd till våra... tar enbart bort bajsen åckh blött löst spån... bädden är byggt på enbart spån...
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Hela vårt stall luktar stark urin. Jag fick inte ha annat än bädd åt min häst, i den lilla lilla boxen.
Stallägarna tyckte att de gick åt för mkt spån (öh neh) Sedan sa dom att det vart så mkt mjukare för dom att ligga.
Sj tyckte jag det var äckligt som fan och använde inte bädd iaf, hon fick ha lite mindre spån då men inte skulle hon ligga i sitt piss, trots att det luktade något enormt i hela stallet ändå.
Nu ska jag byta stall så då slipper hon det där.

Bör man ha pissbädd åt hästar som har mkt problem med bena, typ mugg och någon med lymf..ja något sånt?

Hörde sedan att hade man pissbädd skulle man använda spån och inte kutterspån, eller var det tvärtom?
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

i det stallet jag har min häst i har vi bädd!...

Och dem har inte luktat illa. men sen å andra sidan så sköter vi det väldigt bra med...

Vi har spånbädd....
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Hela vårt stall luktar stark urin. Jag fick inte ha annat än bädd åt min häst, i den lilla lilla boxen.
Stallägarna tyckte att de gick åt för mkt spån (öh neh) Sedan sa dom att det vart så mkt mjukare för dom att ligga.
Sj tyckte jag det var äckligt som fan och använde inte bädd iaf, hon fick ha lite mindre spån då men inte skulle hon ligga i sitt piss, trots att det luktade något enormt i hela stallet ändå.
Nu ska jag byta stall så då slipper hon det där.

Bör man ha pissbädd åt hästar som har mkt problem med bena, typ mugg och någon med lymf..ja något sånt?

Hörde sedan att hade man pissbädd skulle man använda spån och inte kutterspån, eller var det tvärtom?

Men om det luktade urin i hela stallet så är det inte riktiga bäddar som är skötta på rätt sätt. "Pissbäddar" kallar du det och det är väl det som gör att det luktar. En välskött bädd ska inte lukta och den ska definitivt inte vara blöt heller. Bädden ska vara så pass tjock att pisset sjunker ner genom bädden och lägger sig i det understa lagret medans ytan håller sig torr.

Om det är blött och plaskigt på ytan så är bädden alldeles för tunn. Man kan inte snåla med ströet bara för att man har bädd utan man måste hela tiden se till att det finns gott om torrt strö som man kan täcka för pissfläckarna med. Min bädd börjar fungera riktigt bra nu när den är ca 12 cm tjock och jag märker att jag inte behöver lägga in ny torv lika ofta som förut.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

mitt råd e att ha lika mycket spån ovanpå bädden som du skulle ha untan bädd... de har ja å det funkar jättebra... får en halv kärra spån varje eller minst varrannan dag... och då e de fräscht i boxen jämt :)
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag skulle aldrig få får mig tanken att kalla min bädd för "pissbädd". Ni måste ha gjort fel och haft era bäddar mycket för tunna. Tjockt med spån ska det vara, och sedan tar det några veckor i början innan bädden blir så hårt packat att den börjar fungera riktigt bra. Det luktar inte illa alls i mitt stall och jag har haft mina bäddar i flera månader nu...
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Vi diskuterade detta fenomen senast idag, det luktar inte stall i stallet... hehe... jodå såklart, men ett nytvättat hår luktar inte stall efter 5 minuter i stallet om ni förstår vad jag menar. Jätteskönt!!
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag tycker att en bra och väl åstadkommen bädd är att föredra.
Blir ju skönare för hästen.
Men då måste den hållas iordning och mockas på rätt sätt..
Men nu har jag inte bädd för ..ja, det har inte blivit så..:D
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag lånar denna knapp lite!

Jag har spånbädd. Det är en blandning mellan sågspån och kutterspån när bädden har lagt sig så halmar jag på den eftersom lillpojken gillar att böka runt.

Hela bädden har lagt sig fint förutom runt krubban där han alltid krafsar när han äter. (Det gör inget för han kissar inte där så det luktar inte.) Men han får då en höjd skillnan på nästan 20 cm när han har krafsat färdigt.
Hur skulle ni göra för att få den att lägga sig där också?
Skall jag dumpa en säck torv och vattna lite på det så att det blir tungt och sedan strö på mer spån?
Några förslag?
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

vi har bädd i vårt stall. både jag och den andra inhysningen.
vi lägger det så här..
* kalk
* torv
* kalk
* spån
*tjockt lager halm.

det funkar jätte bra om man tar bort allt bajs. jag är nöjd med det :bump:
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

min häst är väldigt renlig av sig o jag har aldrig haft bädd förän nu o jag kan säga ATT JAG ALDRIG VILL HA NÅTT ANNAT!!! Kärran fylls mindre, boxen blir varmare o mer lättmockad o min plånbok gillar det!!! Ariba!!! Jag har mest torv bak i boxen, har ett sto så d är ju där hon gör i från sig. Fyller på med spån fram i boxen för att det ska bli lite ljusare. Tar ut allt som är blött o har givetis massa kalk i botten!!:idea:
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Hos mig står alla hästar på bädd... även inackorderingar.
Nu är det förvisso jag som sköter mockning i stort sett alla dagar och därför vet att bäddarna är ok.
Det luktar inte om en bra bädd.

Det tar lite tid och går åt lite mer strö i början när man anlägger bädden. Men den ökade åtgången tas igen senare under året då det går åt mindre i en välskött bädd.
Dessutom ligger hästarna betydligt bättre på en ordentlig bädd.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 411
Senast: skuggi
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·
Ekonomi & Juridik Jag har två uteboxar och fick igår ett problem. En person som nyligen köpt ett sto har upptäckt att hon är dräktig och behöver nu en box...
2
Svar
25
· Visningar
3 142
Senast: Rie
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp