Vad tycker ni om bädd i boxen?

Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Har också en häst som av och till gräver lite. Jag gör faktiskt inget särskilt. När hon har grävt krattar jag till bädden så att den blir jämn igen, fyller på nytt spån och lite halm, och sedan är det bra (tycker jag:D ).
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Vi har så litet stall så var och en gör som de vill men själv föredrar jag bädd. Tar lite tid att få till men nu har jag en jättebra bädd av kutterspån faktiskt. Tricket är att mocka ut bajs och blött spån och ströa på lite varje dag. För att lösa det så lägger jag en hög kutterspån i hörnet på boxen, när man mockar är det så jättelätt att ta ett par tag med grepen och ströa på. Det går max en bal kutterspån i veckan och jag fyller kanske halva skottkärran när jag mockar. Då har jag ändå ett sto som är rätt omständlig i boxen utan större ordning på sig.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Instämmer! En bädd som är välskött luktar inte och ser fräsch ut. Det är inte OK att ha stinkande bäddar. När det gäller torv föredrar jag egentligen att ha en "halvbädd" där jag mockar ut kissfläckarna och det mesta av skitarna dagligen, men sparar några skitar i botten för att binda torven. Många verkar ha missuppfattat det där med bäddar och tror att det bara handlar om att lämna kvar kisset.. :angel:

Rätt! det är ju när man sparar allt kiss som det blir äckelpäckel.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Rätt! det är ju när man sparar allt kiss som det blir äckelpäckel.

nej så är det inte, rätt anlagd bädd blir inte kissig
jag snålar inte i början så då blir det billigt i slutänden
min pålle var aldrig blöt av att ligga ner i boxen
det gäller också att lära sig mocka rätt och inre gräva upp för mycket
värst är det när man tar ut bädden, men det är bara en dag
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Om hästen river upp det undre lagret kommer ammoniakgaserna upp och bädder är förstörd. Om en bädd sköts rätt är det helt ok tycker jag förutsatt att det är en häst som kan ha bädd och inte river upp det undre lagret.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Det du beskriver är inte en bädd. En permanentbädd består av kalk eller stalosan i botten. ovanpå det ett lager av halm/torv hårt pressat. ovanpå detta ett lager med lös halm, spån eller torv som man mockar i och som urinen ska rinna igneom ner till det pressade lagret. urinen gör det möjligt för det undre lagret att brinna ihop. Det enda som ska mockas ut är träck. Om det undre lagret skulle öppnas läcker ammoniakgaser ut och bädden är förstörd.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Det du beskriver är inte en bädd. En permanentbädd består av kalk eller stalosan i botten. ovanpå det ett lager av halm/torv hårt pressat. ovanpå detta ett lager med lös halm, spån eller torv som man mockar i och som urinen ska rinna igneom ner till det pressade lagret. urinen gör det möjligt för det undre lagret att brinna ihop. Det enda som ska mockas ut är träck. Om det undre lagret skulle öppnas läcker ammoniakgaser ut och bädden är förstörd.


Hmmmm..... föstörd...???
Menar du att man borde slänga ut ALLT då och börja om???

Jag har en nästan 30 cm tjock bädd till min pålle..... men eftersom han bara pinkar på samma ställe så blir det en blöt fläck som jag river i och vill ta bort lite av då och då....
Jag tänkte att jag motverkar stinket om jag häller på kalk och trampar i fräsch torv efteråt...

// M
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Vad är det då för bädd du har till hästen? om du kan sticka hål på det undre lagret och fylla i igen? Det blir varken permanentbädd eller växelströbädd i mina öron. Om det undre lagret rivs upp stiger ammoniakgaserna upp. De är skadliga för bland annat ögonen på hästen och det luktar väldigt starkt. Det är heller inte bra för hästens hovar. Urinen ska vara kvar för att bädden ska brinna ihop. Det övre lagret som är löst håller man torrt hela tiden. Ingen risk att det blir blött åt hästen då. Har man en häst som gräver eller river upp bädden får man ha en vanlig växelströbädd i stället för permanentbädd.
Förr var det inte så vanligt med permanentbädd men de jag träffade på då hade anlagt riktiga bäddar som sköttes om. Nu verkar det som om många vill ha bädd men inte så många vet hur en bädd ska anläggas och skötas för att vara bra för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag anlägger och sköter den på allra bästa sätt och det finns ett tjockt lager löst strö ovanpå men jag kan ändå tycka att när han bara pinkar på ett ställe så blir det blött under det lösa där...

// M
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Ja i det undre lagret blir det ju blött, annars kan det inte bränna, Det är därför du har ett löst torrt lager ovanpå.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Tack för alla svar. Det verkar ju som att ni som svarat iallafall har en bra plan med bädden. Att grunda med kalk, torv, spån osv.
Men min inackordering som har bädd, har endast halm i boxen. Halmen är ju inte av den bästa kvaliteten från 2006 pga av allt regn så det verkar som den suger upp dåligt. Detta gör att det rinner ut kiss på golvet utanför boxen + att hästen river i bädden varje dag så det ser mest ut som en gödselstack.
Tycker synd om hästen som står i skiten och tänker nog be henne mocka ur bädden. Har man bara en häst att mocka åt så kan man väl göra det riktigt varje dag?! Vi har inget kallt stall heller så för värmens skull behövs inte nån bädd.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag vet att SLU hade gjort någon undersökning där det visade att enbart halm blev lika bra som med tillsatser... jag vågade inte prova dock. :o
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Jag har bädd, och brukar alltid ha det på vintern. Brukade ha kalk, men nu har jag faktiskt inte det längre. Jag tycker att det går lika bra utan. Jag lägger spån ("vanlig" spån, ej kutterspån) i ett tjockt lager som jag sedan bara mockar ut bajset från. Jag fyller på med mer spån var eller varannan dag, beroende på hur det ser ut. Överst tycker jag om att ha lite halm. Det känns lite extra trevligt för hästen. Den smutsiga halmen åker ut, och den rena behåller jag när jag mockar. Fyller på lite ny vid behov (i regel varje dag eftersom jag använder så lite).
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Hon verkar inte veta hur en bädd ska anläggas eller skötas för att fungera. Be henne läsa om hur hon ska göra det bra så kanske det fungerar bättre i stallet.
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Kiss i spånet och allt bajs mockas ut, blöta fläckar lägger vi stalosan på. .

Men vad är då skillnad mot vanlig box med strö i, förutom att ni lägger stalosan? För det är så jag mockar: jag slänger ut bajsarna och de blöta kissfläckarna, lägger på nytt spån när det behövs (fast jag är snål och silar så bra :D att det behövs nytt bara varannan dag ungefär).
 
Sv: Vad tycker ni om bädd i boxen?

Eww, har nog förklarat dåligt ...
Vi rör inte torven i botten, och den är fast som en kaka / platta. Där ligger kisset kvar. Ovanpå torven ligger löst spån, och där tar vi bajs och eventuellt kiss. Spånet är alltid löst och "rörligt", och det är spån vi fyller på med om det behövs.

Hittills har det alltid brunnit ihop så bra att det inte ens luktat nämnvärt mycket ammoniak när vi mockat ur plattan i botten, men det kan också bero på stalosan och kalk.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 411
Senast: skuggi
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·
Ekonomi & Juridik Jag har två uteboxar och fick igår ett problem. En person som nyligen köpt ett sto har upptäckt att hon är dräktig och behöver nu en box...
2
Svar
25
· Visningar
3 142
Senast: Rie
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp