Vad tycker ni man ska skicka med nyblivna kattägare?

YorkWann

Trådstartare
Jag har ju kattungar som fått nya superbra hem! Så det känns jätteroligt!

De är ju såklart avmaskade, veterinärbesiktigade osv. Tänkte skicka med lite mat och kort på dem som små. (De har fått kort på dem under tiden nu skickade till sig, och kommentarer om hur de utvecklas osv) Har även sagt att skulle det inte funka med katterna i de nya hemmen av någon anledning tar jag själklart tilbaka dem.

något man ska tänka å mer? Ska tillägga att det är vanliga huskatter det handlar om.

Sv: Vad tycker ni man ska skicka med nyblivna kattägare?

Jag brukar, förutom mat, skicka med en liten filt som luktar "hemma" så att kattungen ska ha lite bekant lukt med sig när den flyttar. Med senaste kullen har jag även skickat med en liten bok om kattungar, men bara för att jag fått tag på dem gratis. Jag brukar även skicka med broschyrer om försäkring och vaccination, sådana man hämtar gratis hos veterinären.

Jag skickar även med ett A4 om de rutiner kattungen är van och lite om pälsvård (schampon jag tycker passar pälsen, eventuella borstar etc.), tandvård och dylikt.

filtar har två redan varit här och lämnat annars har jag så de andra två får med sig med! :)
vi håller såpass kontakt så de vet hur katterna har det nu och annars får de ringa när som har jag sagt!

Broschyrer om vacc var ju toppenbra råd, tack!

Pälsvård, jag har aldrig badat mina.... :crazy:

Vi fick bara med mat när vi hämtade vår kattunge samt info om avmaskning. Filt låter jättebra och kanske lite tips på någon bra kattbok, veterinär

Tips på veterinär är jättebra iaf till förstagångskattägare (eller om de är nya i staden). Det är inte alltid lätt att hitta en bra veterinär. Jag har rekommenderat (muntligt) den veterinär jag går till just för att jag vet att hon är duktig och är bra med katterna.

Denna kull får med sig en lite anteckningar med uppgifter om vikter, när de öppnat ögonen, längd (sonen tyckte det skulle vara med, som man gör med bäbisar), datum för avmaskning och vaccination osv.:)

De får med en favoritleksak och något som luktar hemma. Bilder har de fått massor via mejl men jag bränner ingen cd.

Massa råd om bad, borstning, mat men bara muntligt. Man kanske skulle tota ihop ett litet häfte, det är ju tre veckor kvar tills de flyttar. :idea:

Broschyer var bra tips, ska koll om min vette har när de vaccineras och fråga om jag kan få några.:)

Dessutom har jag ett knep för att de säkert ska hitta till lådan i nya hemmet. Skickar med en liten påse med begagnad kattsand.:p

När man kommer hem med katten ska de ställa transportburen bredvid lådan, som ska stå där den ska vara fortsättningsvis. Man häller den medskickade sanden i lådan och när katten är helt lugn inne i transportburen tar man ut den och sätter den i lådan.

Då är lådan med välbekant lukt "centrum i deras nya värld" och kissungen kommer att hitta dit. Sedan låter man den upptäcka ett rum i taget.

Jag skickar med filt, foder(flera sorter som de är vana vid), försäkringsbroschyr (de är försäkrade vid leverans), skötselråd med våra rutiner, tips om vaccination, avmaskning, kloklippning, "fällor i hemmet" mm, cd med bilder och liten kattungedagbok.

De får helt enkelt en liten pärm med sin stamtavla, vacc.intyg och våra papper.

Glömde: De får även med besiktningsprotokoll och vaccinationskort. De är huskatter, inga stamtavlor osv.

kattungarna.jpg

Måste skicka med ett kort på sötingarna med ;)

Lite mat, halsband - såklart - kanske en filt som missarna haft en tid hemma som luktar lite "trygghet". Och glöm inte att ha alla kontaktuppgifter i säkert förvar så att du kan följa upp hur det går för dem! :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama